linux andv wifi netwerken/wpa

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 20:43
ivm de overstap van xp naar Linux ben ik op 1 laptop nu bezig geweest met het wifi netwerk gebruiksklaar krijgen en wil ik binnenkort ook mijn eigen laptop nog doen.

Mijn ervaring is tot nu toe dat het wifi gedeelte werkend krijgen het meest frustrerende is van de hele overstap. Waar ik bij xp er alleen voor hoefde te zorgen dat de wifi kaart geinstalleerd werd met de juiste drivers, moet er om hetzelfde te bewerkstelligen in XP heel wat meer water door de rijn.

Als mijn gevoel klopt dat dit standaard binnen Linux zo is, waarom is dit dan zo?
Waarom is het niet mogelijk om in Linux standaard al bijv. wpa werkend te krijgen zonder allerlei codes in te moeten voeren en daar vervolgens je netwerk aan te koppelen?

ik heb inmiddels al diverse how-to's gevonden maar voor mijn gevoel zou dit wel eens de grootste frustratie van verstokte xp-gebruikers kunnen worden als zij inderdaad naar Linux overstappen en hier mee te maken krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:12

page404

Website says no

Ik weet niet welke distro je gebruikt, maar mijn ervaring is dat het met bv Ubuntu een eitje is. Sterker nog, als het ergens ingewikkeld is opgezet dan is het in Win XP/Vista/Win7. Tot en met Vista moest je zelfs 2x je wachtwoord opgeven. WTF?

Of heb je het over installeren van de drivers? Heb je zo'n exotische Wifi chipset dan? Graag wat meer info over hardwareconfiguratie en gebruikte distro.

[ Voor 24% gewijzigd door page404 op 04-02-2014 15:44 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
hmm, bijzonder. ik gebruik mint (xfce) nu. Ik zit hierbij nu dat ik hem voor mijzelf werkend heb, maar dat ik straks naar iemand breng waarvan ik de SSID niet ken. Hopelijk gaat het dan ook gewoon lukken door slechts de code in te hoeven voeren.

om het werkend te krijgen heb ik dingen zoals op deze pagina staan moeten doen:
https://wiki.archlinux.org/index.php/WPA_supplicant

netwerken worden wel gevonden maar eerst moet wpa_supplicant nog apart geinstalleerd worden voor er een verbinding tot stand kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:12

page404

Website says no

Wat ik er over lees, icm Mint, is dat er soms nog drivers van het internet gehaald worden na installatie. Heb je al eens geprobeerd om er een netwerkkabel in te steken en vervolgens een update van je drivers te doen? There's an app for that ;)

Laat ik het zo zeggen, de tijd dat ik 3 dagen bezig was om mijn Microsoft muis onder Red Hat aan de praat te krijgen ligt al 15 jaar achter me gelukkig :D Zelfs de wat meer hardcore distro's hebben toch goeie driversupport en GUI instellingen voor draadloze netwerken. Ik snap dus nog steeds niet waarom je wpa_supplicants (que?) etc handmatig moet gaan instellen.

[ Voor 43% gewijzigd door page404 op 04-02-2014 15:56 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
ik heb bijna alleen maar met netwerkkabel gewerkt omdat ik wifi niet aan de praat kreeg :-)
nu had dit eerst ook te maken met het feit dat ik een kaart met een niet ondersteund chipset had (tornado 211g met acx111 chipset).

Nu heb ik een sweex kaartje gebruikt die wel werkte maar ik meende ook pas nadat ik de nodige commando's ingevoerd heb.

Overigens had ik nog 1 ding dat ik niet snapte maar dat heeft niks met netwerken te maken maar enkel met het booten (van de installatie en / of livecd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Idd, voor netwerken heb je NetworkManager, die applet in het systeemvak. Wil wifi niet werken, dan mis je firmware. Hier zal je distro (Ubuntu en Mint iig) een melding over geven. Hang 'm met een draad aan 't internet, voer alle updates uit, herstart, kijk naar de meldingen, installeer wat 't opgeeft (doet-ie soms automatisch, anders is 't simpel klikken) en gaan.

Geef dus even door wat voor wifi kaart je hebt, dan kunnen we gerichter helpen. Is het bijvoorbeeld een Intel, of een Broadcom, zoiets.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
toevallig had ik de drivers op stick bij me. Daaruit kon ik halen welk type kaart ik heb:
sweex lw056

chipset: Marvel 88W8335 + 88W8010

en de andere kaart was zoals gezegd een tornado 211g met acx 111 chipset (daarover heb ik gelezen dat er rond deze chipset sowieso een hoofdpijn dossier bestaat met betrekking tot ondersteuning in Linux).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Volgens mij ben je mbt wifi nog altijd het beste af met Atheros als het om Linux gaat. Bij FreeBSD moet je juist géén Atheros hebben, of er moet de afgelopen paar jaar iets veranderd zijn...

Zelf heb ik met verschillende merken wifi-controllers te maken gehad en op een van Broadcom na werkten ze allemaal meteen onder Ubuntu/Mint, geen kabeltje nodig. Op die Broadcom na dan, en bij die was het helemaal maf, de aanwezige bedrade netwerkkaart deed het ook niet out of the box.

[ Voor 18% gewijzigd door Raven op 04-02-2014 17:14 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:16

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Met de hand wpa-supplicant draaien zou eigenlijk nooit nodig moeten zijn in een consumenten-omgeving. Waar het 9 van de 10 keer fout gaat bij WIFI problemen is drivers en de daarbijbehorende firmware. Voor sommige hardware bestaan helaas geen (goede) Linux-drivers. Dat is uiteindelijk de schuld (als je het zo wil noemen) van de fabrikant. Zonder Windows drivers doet die hardware het ook niet onder Windows. Als je weet dat je Linux gaat gebruiken koop je natuurlijk hardware met goede Linux drivers, maar daar heb je niks aan als je de hardware al hebt.
Wat het extra vervelend maakt is dat het regelmatig gebeurd dat een fabrikant de chip in z'n hardware vervangt door iets totaal anders zonder dat als een nieuwe product aan te merken. Dan je opeens twee WIF-sticks met hetzelfde type-nummer die toch een andere driver nodig hebben. Ga er maar aan staan.....

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
het is niet ideaal zacht gezegd. ik heb de install met de kabel erin gedaan. ik heb 0 meldingen gehad over beschikbare drivers/firmware.

wellicht is het botte pech maar het bepaald nu heel erg mijn ervaring met linux. in combinatie met m'n topic over "zorin/ubuntu en raar beeld bij installatie/live versie", is het me helaas nog niet gelukt om out of the box een distro werkend te krijgen (lijkt me bij overstappers van windows een belangrijke factor). En in die zin blijft linux voor mij (nu nog) enorm achter bij het installeren van xp. dat heb ik op deze zelfde laptops talloze malen gedaan zonder ook maar 1x een dergelijk probleem mee te maken. ligt het dan aan m'n hardware (het zijn oude laptops maar er zou toch prima nog linux op moeten kunnen draaien?)? ligt het dan aan mij (ik ben beslist geen expert of it-er maar beschouw mezelf toch wel als 'gevorderd')?
dit is niet bedoelt om te 'flamen': ik vind het gewoon jammer.

[ Voor 15% gewijzigd door DeRooney op 04-02-2014 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je XP kaal hebt geïnstalleerd, heb je helemaal geen netwerk, dus in feite ben je met Linux al een stuk verder dan je met XP zou zijn. Alles is al zo goed als beschikbaar. Met lspci kan je overigens meer zien wat er in je systeem zit, zoals je netwerkkaart voor wireless. Ik ken het soort kaart namelijk niet wat je noemt, niet als chipbakker iig.

Je geluk, of pech, staat met de support van de fabrikant. Als die niet mee wil werken met ondersteuning voor Linux zal je andere oplossingen moeten gebruiken, zoals ndiswrapper. Dat maakt stelt je in staat om Windows drivers te gebruiken, maar heeft ook de naam om instabiel te zijn. Broadcom en recente Intel wifi kaarten hebben bijvoorbeeld een firmware nodig en deze wordt niet standaard door distributies meegeleverd (althans, als het niet in hun standaard licentiemodel past). Op die firmware staat namelijk een bepaalde licentie wat in strijd is met de licentie types die door distro's wordt ondersteund. Het wordt dan via een non-free sectie van de repo aangeboden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online

arie_papa

Running on Ubuntu

Met hierboven.

Ik heb ook een laptop waar op zijn hoogst nog Vista drivers voor te vinden waren en orgineel dus nog XP draaide. Alle hardware behalve wifi werd herkent.
Via lspci kom je in ieder geval achter welk type je wifi kaart is en van daaruit kun je even verder googlen hoe je die moet installeren.
Bij mij werkte het overigens al om gewoon even op type laptop te googlen icm ubuntu. Via de kabel de juiste firmware ingeladen en het ding werkt als een trein met Ubuntu 13.10 nu (waar vrouwlief de XP install het liefst door de shredder had geduwd)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Pagina: 1