Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik wil graag op mijn thuis netwerk een media streaming device aansluiten waarmee ik films via het netwerk kan streamen op mijn TV. Echter wil ik hier wat extra functies bij. Omdat een media device vaak lang aanstaat, vroeg ik mij af of er Windows based devices bestaan die compact zijn, niet veel stroom gebruiken en goedkoop in aanschaf zijn. Hier wil ik een soort van media server van maken die ik altijd op afstand kan overnemen, terwijl mijn (stroomzuipende) PC uitstaat. Ik heb al iets gelezen over de Raspberry Pi, maar weet niet zeker of dit aan mijn eisen voldoet.
Alvast bedankt voor jullie advies!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Waarom wil je per sé windows-based?
Het grootste nadeel van Windows-based is dat dit t.o.v. andere systemen relatief veel resources vraagt, en daarmee in vergelijking duur in aanschaf zijn, en meer stroom verbruiken. Vrijwel alles wat je op windows kan, kan je ook prima op een Linux-based platform. Onderzoek eens bijvoorbeeld OpenElec. Ik vermoedt dat dit al prima aan je eisen voldoet, en op basis daarvan kan je er hardware bij gaan zoeken.

Wat betreft de Raspberry Pi. Dit is een klein computertje, wat ooit in de ontwikkeling bedoeld was als een supergoedkope computer voor mensen in arme landen, en schiet daardoor op sommige gebieden een klein beetje te kort t.o.v. andere players (maar voor die prijs mag je toch niet klagen leek me). Zo is de netwerkinterface slechts 100mbit (als je het al haalt; in de regel wel iets trager), beschikt hij niet over bijvoorbeeld een SATA-aansluiting voor een harddisk, moet je zelf nog voor een voeding zorgen en krijg je alleen een print-plaatje en geen behhuizing. Niets om echt wakker van te liggen, maar wel om rekening mee te houden. Hij bleek echter zich nog veel beter als supergoedkoop media-spelertje te lenen doordat er onder meer al standaard CEC-ondersteuning op zit en HDMI als standaard output voor audio/video beschikbaar is (daarnaast ook nog analoog audio-out, maar is erg slecht van kwaliteit, en composite video out). O.a. OpenElec heeft een aparte build voor de Pi beschikbaar. Het is slechts een kwestie van SD-kaartje formatteren en voorzien van het OS, in de Pi plaatsen en je netwerk-storage aan te wijzen en kijken maar. De meeste gangbare content kan er prima mee worden afgespeeld, mits je er wel de codecs bij aanschaft (nog geen 3 euro voor de 2 beschikbare).
Naar mijn mening is het 't ideale device voor in bijvoorbeeld slaapkamer / logeerkamer, zeker als dit in een netwerk met centrale database wordt gedaan, maar voor in de huiskamer is het naar mijn mening net te weinig. Zo reageert het menu relatief traag, en kan niet álle content worden bekeken.

Op basis van je wensen die je tot nu toe schetst lijkt het mij het handigst om te kiezen voor 2 losse devices. Een afspeel-device (dat kan een Pi zijn, maar ook iets anders natuurlijk) en een storage-device die al je diensten kan afhandelen (meestal een NAS; kijk daarvoor eens naar de mogelijkheden van o.a. Synology en QNAP). Het is misschien initieel een investering, met name de NAS, maar zeker als je toekomstgericht te werk wilt gaan lijkt het mij de meest logische investering.

iRacing Profiel

• F55
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-01 21:43

F55

[b][message=41721009,noline]

Wat betreft de Raspberry Pi. Dit is een klein computertje, wat ooit in de ontwikkeling bedoeld was als een supergoedkope computer voor mensen in arme landen, en schiet daardoor op sommige gebieden een klein beetje te kort t.o.v. andere players
Hee Kroegtijger,

Ik lees altijd met veel plezier je bijdragen en leer veel van je ervaringen en je kennis, maar even voor de duidelijkheid, de Raspberry Pi is nooit ontwikkeld voor mensen in arme landen, dat was de 100 dollar computer die men heeft geprobeerd te maken, maar die is niet echt van de grond gekomen, de Raspberry Pi is puur ontwikkeld voor educatieve toepassingen, om jonge mensen (lees met weinig geld) te leren programeren.

[ Voor 61% gewijzigd door F55 op 10-02-2014 19:15 . Reden: te veel tekst ]