Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-09 21:17

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Topicstarter
Ik ben een nieuwe PC aan het samenstellen voor professioneel gebruik. Ik denk dat ik al een heel eind ben maar ik wil toch graag jullie mening horen. Misschien kan er nog iets beter/anders.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Professioneel gebruik houd in dit geval in:

Overdag tijdens werktijd (9 uur 5 a 6 dagen in de week) word de PC voornamelijk gebruikt voor het maken van websites (code, grafisch en multimedia) en SEO (Search Engine Optimization). Voor het SEO gedeelte analyseren we grote datasets met vaak miljoenen regels.

De PC word nachts ook ingezet voor onder meer data crawling.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is niet echt een budget. Performance is belangrijk maar het moet nog wel in verhouding staan tot de prijs.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees
specifiek en noem merk en model.

Geen componenten maar wel randapparatuur.

Toetsenbord, muis en speakers.
& 2x Dell Ultrasharp U2713HM 8)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 257,70€ 257,70
1Asus Z87-PRO€ 162,99€ 162,99
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3G€ 269,99€ 269,99
2Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB€ 51,90€ 103,80
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,04€ 84,04
2Startech Mini DisplayPort naar DisplayPort€ 9,04€ 18,08
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Fractal Design Silent R2, 140mm€ 12,80€ 25,60
4Crucial BLS8G3D1609ES2LX0CEU€ 65,49€ 261,96
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,20€ 16,20
1Corsair RM550€ 85,10€ 85,10
2Crucial 2.5" M500 240GB€ 115,40€ 230,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.546,16

2x SSD in RAID 0
2x HDD in RAID 1 (voor dagelijkse en archief backup SSD)
Er word ook een dagelijkse offsite back-up gemaakt naar een NAS

Ga je overklokken? Nope! Niet met deze PC

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ja hij moet vooral stil zijn en kwaliteit uitstralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Heb je echt een reden om 2 SSD's in raid 0 te zetten? Want de kans is dat je er niet heel veel van merkt. En dan kun je beter 1 480GB ssd kopen, die zijn per stuk ook sneller dan 1 240GB

Maar game je er ook op? Want anders is die videokaart niet echt zinvol?

[ Voor 16% gewijzigd door maratropa op 04-02-2014 14:43 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-09 07:51
ik zou toch voor zakelijk gebruik kiezen voor een out of the box systeem met next business day support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak

Tweak-Freak

Topicstarter
maratropa schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 14:43:
Heb je echt een reden om 2 SSD's in raid 0 te zetten? Want de kans is dat je er niet heel veel van merkt. En dan kun je beter 1 480GB ssd kopen, die zijn per stuk ook sneller dan 1 240GB

Maar game je er ook op? Want anders is die videokaart niet echt zinvol?
Enige rede is eigenlijk de snelheid. (en omdat het kan natuurlijk ;) )

2x 240 is toch wel een stuk sneller dan 1x 480GB SDD of vergis ik me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak

Tweak-Freak

Topicstarter
TWFpa2Vs schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 14:46:
ik zou toch voor zakelijk gebruik kiezen voor een out of the box systeem met next business day support.
Dan kom je qua prijs toch wel een heel stuk hoger uit daarnaast is next business day support niet nodig omdat ik nog een backup pc heb (mijn huidige computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-09 07:51
Het is net wat het je waard is, zakelijk en raid 0 zou ik persoonlijk nooit doen, aangezien je stabiel systeem wil bij een crash opnieuw wilt beginnen ongeacht de dagelijkse backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 12:00

TheNephilim

Wtfuzzle

SSD's in RAID 0 heeft erg weinig zin. Je zou er twee in RAID 1 kunnen zetten omwille van data-veiligheid. Alsnog raad ik dan aan om gewoon een externe backup te maken en gewoon 1 SSD te gebruiken.

Wat betreft de videokaart; als je niet echt gaat gamen kun je ook toe met een R7 260X. Die is krachtig genoeg voor hardware accelleratie in verschillende programma's, maar niet zo duur als die 280 die echt overkill is als je niet gaat gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak

Tweak-Freak

Topicstarter
TheNephilim schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 14:53:
SSD's in RAID 0 heeft erg weinig zin. Je zou er twee in RAID 1 kunnen zetten omwille van data-veiligheid. Alsnog raad ik dan aan om gewoon een externe backup te maken en gewoon 1 SSD te gebruiken.

Wat betreft de videokaart; als je niet echt gaat gamen kun je ook toe met een R7 260X. Die is krachtig genoeg voor hardware accelleratie in verschillende programma's, maar niet zo duur als die 280 die echt overkill is als je niet gaat gamen.
Ja ik twijfel zelf ook nog of ik de verhoogde lees sneheid van RAID 0 in de praktijk ga merken. Op papier ziet het er wel heel goed uit. :D

Ik had ook naar de 260X gekeken maar ik kon geen uitvoering vinden met twee keer displayport voor mijn 2 U2713HM monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
TWFpa2Vs schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 14:53:
Het is net wat het je waard is, zakelijk en raid 0 zou ik persoonlijk nooit doen, aangezien je stabiel systeem wil bij een crash opnieuw wilt beginnen ongeacht de dagelijkse backup.
Dit is allemaal geen reden om het niet te doen lijkt me :) Raid 0 is niet minder stabiel, met alleen een iets hogere kans van uitval van je volume. En als een SSD crasht alleen of in een raid 0, het maakt niet uit, wat je daarna moet doen is hetzelfde.

2 SSD's in raid 0 leveren een hogere sequentiele doorvoer. Dat is wel leuk bij bijv. werken met uncompressed video, maar voor veel andere dingen niet.

Maar 2 SSD kunnen in princiepe ook meer IO's aan, mits alle andere factoren die meespelen ook kloppen. Analyses op een grote database uitvoeren klinkt als iets wat mogelijk nut zou kunnen hebben bij een intelligente controller en meerdere SSD's. Maarja of het voor jou ook echt zin heeft. Het is meer gedoe en 1 480GB m500 is al heel snel.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak

Tweak-Freak

Topicstarter
Raden jullie dan een 480GB m500 of een 500GB Samsung EVO aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
M500, die evo is best een leuk ssd'tje maar als je hem een tijdje continu met writes belast is de turbowrite buffer vol en zakt de snelheid in. Ik heb een beter gevoel bij een m500 in een werk bak.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 12:00

TheNephilim

Wtfuzzle

De pricewatch: Samsung 840 series Pro 512GB is denk ik ook wel even het vermelden waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-08 10:21

mirno

私の名前はMirnoです

Zoals al eerder wordt vermeld, ga voor 1 SSD in jouw geval. Hoewel een hoop mensen het niet eens zijn met het idee van SSD's in RAID0, je schijnt het toch wel te merken. Alleen in verhouding is het niet veel sneller. En er zitten een aantal nadelen aan, met name veiligheid.

De samsung EVO en de Crucial m500, zijn allebij top. Uiteindelijk maakt het niet echt uit welke je kiest, dit kan je dus het beste gevoelsmatig doen.
Voorderest zou ik een B85 of H87 moederbord nemen, van wat betere kwaliteit dan gemiddeld. Deze als mATX nemen, en de Fractal define mini behuizing kiezen, ziet er hetzelfde uit alleen dan in normaal PC formaat ipv een masale kast. Is ook niet handig dus.

Laat de GPU weg, is volgens mij complete onzin. Als je niets gebruikt wat nut heeft met hardware versnelling. Wat je nu gebruikt zal de Intel HD4600 prima op kunne vangen.

Als koeling de hyper 412s kan alternatief bieden.

RAM: neem eerst 2x8GB. Mocht dit tekort zijn. Voeg later 2x8GB bij.

Extra fans zijn niet nodig.

Voeding lijkt me goed. Er zijn veel alternatieven. Net of je stilte, efficientie of goedkoop wilt... Als je met alleen de i7 gaat werken, wat ik aanraadt. Neem dan een 300-370W voeding. Met als kwaliteitsvoeding de Seasonic G-370.

En als HDD, die gaat als back-up schijf. Neem daar dus stille en zuinige van. Ben met hitachi niet erg bekent. Zie die niet vaak voorbij komen. Seagate en WD hebben iig wel goede weet ik.

我的名字是Mirno

Pagina: 1