Toon posts:

CPU fan, tachometer aftakken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers en tweakerinnen
Mijn CPU fan is 4-pins. Ik heb een nieuwe fan controller (Scythe kazemaster II) voor 4 fans. Ik heb 3 fans (3-pins, 120mm) in mijn kast zitten.
Ik zou graag de 4e fan aansluiting in de controller gebruiken voor het uitlezen van mijn CPU-fan. Ik wil daarom de tachodraad van de CPU-fan splitsen naar de fan controller en naar het moederbord (Asus P5QL Pro). De fancontroller leest dan alleen de snelheid van de fan en de temperatuur middels een aan te sluiten sensor. Aansturen laat ik gewoon via de PWM van het moederbord doen. Ik tak de PWM en de 12V +/- van de CPU-fan dus NIET af.
Ten eerste vraag ik me af of het uberhaupt mogelijk is. Kan de controller de snelheid van de fan herkennen als alleen de tachodraad is aangesloten?
Ten tweede vraag ik me af of dit geen problemen kan geven voor de controller en/of het moederbord.
Alvast bedankt voor je reactie!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2014 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 07:53

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Het is technisch gezien wel mogelijk, er zijn zelfs dingen zoals sommige AIO koelers die dit standaard hebben, een 3 pins aansluiting met alleen tacho aangesloten.

Splitsen zou vrij eenvoudig moeten gaan met de juiste materialen.

Of het problemen geeft met controller of moederbord? Dit durf ik zo niet te zeggen maar mijn gevoel zou zeggen nee. Zo lang hij goed aangesloten is.

Ik zou dus een tweede 3 of 4 pins connector pakken en hiervan alleen de tachodraad doorverbinden met de originele connector. De rest niet aansluiten. Dan weet je zeker dat hij goed zit qua plek :)

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel voor je heldere reactie. Dat geeft me voldoende vertrouwen om het te proberen!