Budget NAS systeem

Pagina: 1
Acties:

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-04 14:04
Hallo!

Ik ben al enige tijd aan het kijken naar een NAS voor thuis,
op het moment heb ik een Raspberry pi + een WD externe harde schijf van 2TB.

Maar dit systeem was erg leuk om aan te sleutelen ect, maar voldoet niet geheel aan mijn wensen.
Dit vooral op het gebied van snelheid..... (en het feit dat je altijd na moet denken over geheugen gebruik)

Nu zit ik eigenlijk een beetje te wachten op de goedkope NAS BBG van Mux maar dacht ik ga gewoon even vragen wat jullie denken van mijn setup.

ik heb een basis systeem bijelkaar geschraapt, ik ben van plan om de HDD in de externe WD te halen en deze te gaan hergebruiken in de NAS en daarna als het nodig is nog een schijf er bij te zetten.

Deze Nas hoeft voor mij geen compleet redundant systeem te zijn met backups van de backups ect. Het enige dat het hoeft te doen is het volgende:

- Bestanden serveren aan het netwerk (Goh) (vooral voor het streamen van beeld)
- En als downloader dienen (NZB + Torren, icm Sickbeard en couchpotato)

En mogelijk in de toekomst: als TV server (met kabel, maar dat is een geheel apart project.)

nu heb ik de volgende setup gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 33,50€ 33,50
1ASRock Intel H81 H81M-HDS€ 39,99€ 39,99
1Cooler Master N200 Closed€ 36,90€ 36,90
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 59,-€ 59,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,-€ 31,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 200,39

Het totaal bedrag is lekker laag, maar daardoor begin ik te twijfelen of ik niet iets over het hoofd heb gezien.

Is het goedkoper om een Sata insteek kaar te nemen, of kan ik beter voor een mobo gaan met 4x sata (voldoende voor mij).
Ik heb nog een Scythe Big Shuriken 2 Rev. B liggen van een oud systeem, en wou die ook gaan hergebruiken voor dit systeem vanwege het mooie lage geluid ;)

Een SSD leek mij overbodig voor dit systeem omdat het 24/7 aan gaat staan.

Heb ik nog iets stoms over het hoofd gezien dat ik nodig ga hebben, of is dit zo een prima systeem?

alvast bedankt!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:02

heuveltje

KoelkastFilosoof

Sata insteekkaarten heb je alleen nodig als je meer hd's wil aansluiten dan je sata poorten hebt. (in dit geval dus 4) of als je bv perse hardware raid5 wil draaien.
In jouw geval dus niet zo te zien.

Kwa ram is 8 GB meer dan voldoende, Met 4 zul je ook geen problemen krijgen. Maar zo groot is het prijsverschil ook weer niet.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• fjux
het idee van die sata kaarten had ik ook eigenlijk achterwegen moeten laten. Ik had eerst een mobo met maar 2x sata. en dat zat nog in mijn hoofd.

heeft iemand ervaring met de snelheid van deze processor? gezien het feit dat ik nog wel eens wat met nieuwsgroepen binnen haal wil het nog wel eens gebeuren dat hij moet gaan repareren.

Dit duurt op de PI echt een eeuw, trekt deze processor dat redelijk terwijl hij ook aan het downloaden is, of is dit eigenlijk ook nog te low performance voor het repareren?

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Nah. dat zou geen echte problemen moeten opleveren. voor zwaar rekenwerk is een pi gewoon niet geschikt. Het is al een dualcore en par2 is dacht ik een singlethreaded proces. Daarnaast is zeker als je ook nog iets als download / torrent op de achtergrond draait dat meestal de HD de bottleneck vormt.

Er zit nog wel een verschil tussen lichte en zwaarde processoren in parren. maar in vergelijking met je pi is het gewoon tig keer sneller

[ Voor 19% gewijzigd door heuveltje op 04-02-2014 12:47 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• fjux
Oke top!

dan ga ik na mijn verhuizing dit maar eens aanschaffen!

Bedankt voor je antwoorden!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:06
Haal je de Externe HDD uit de behuizing? Zo nee, dan heb je nog een bootdisk nodig (kan ook een USB stick zijn bijvoorbeeld).

• fjux
ik ben van plan om hem uit de behuizing te halen.

hopelijk zonder de boel te slopen want hij staat al aardig vol. Iemand nog tips voor een goed relatief goekope schijf? Heb veel goede dingen gelezen over de WD greens.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:06
Die zijn prima. Ga je echter een linux variant draaien, dan moet je de headparking even aanpassen/uitzetten met een wdidle tooltje.

• fjux
Oke top,

ik ben alleen nog niet uit over een goed OS voor mijn nas.

Windows heeft als plus dat hier alles wel op kan draaien, en gemakkelijk te installeren is.

Linux uiteraard stabieler/sneller. maar minder compatibele met mijn Windows PC's in het netwerk.

Iemand nog tips voor een goed OS om als nas te functioneren, of is het vooral trial and error?

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

fjux schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 08:43:
Oke top,

ik ben alleen nog niet uit over een goed OS voor mijn nas.

Windows heeft als plus dat hier alles wel op kan draaien, en gemakkelijk te installeren is.

Linux uiteraard stabieler/sneller. maar minder compatibele met mijn Windows PC's in het netwerk.

Iemand nog tips voor een goed OS om als nas te functioneren, of is het vooral trial and error?
Linux is leuk als je er een projectje van wilt maken om linux te leren.
En kwa compatibiliteit heb je ook niet zoveel problemen. linux spreekt prima SMB :)

Je hebt ook nog redelijk wat distro's van linux/bsd speciaal gemaakt om als nas te fungeren
http://web.freenas.org/for-home/ Dan hoef je alleen door een setup heen te klikken en je nas loopt.

Wel vermoed ik dat je dan die schijf moet formateren, omdat linux ntfs niet zo lief zal vinden.
(maar ik heb al een paar jaar niet meer naar linux/BSD gekeken, misschien dat dat al opgelost is ondertussen)

Maar windows voldoet prima als server, dat stabieler verhaal is ondertussen wel wat achterhaald IMHO.

Draai zelf nu al een tijdje een simpel nasje op windows, Enigzijds omdat ik dat snap en makkelijk te bedienen is via RDP, anderzijds voornamelijk omdat ik spotify wou draaien(wat alleen voor windows beschikbaar is). Maar veel maakt het niet uit, kies wat je leuk vind.

Mocht je nog ooit aan dat TV project beginnen, dan zal een windows keuze je veel minder geklooi met drivers opleveren :)

[ Voor 15% gewijzigd door heuveltje op 05-02-2014 09:38 ]

Pagina: 1