Eerste Game PC + Upgrade voor werk PC

Pagina: 1
Acties:

• Turps
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-04 16:23
Goedeavond lieve Tweakertjes,

De tijd is dan eindelijk aangebroken, ik ga hopelijk snel een game-pc bouwen. Na lang zoeken en overleggen met klasgenoten is er het volgende systeem uitgekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 192,90€ 192,90
1ASRock Z87 Extreme3€ 91,85€ 91,85
1MSI R9 280X GAMING 3G Battlefield 4 Edition€ 288,23€ 288,23
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 71,95€ 71,95
1Corsair Carbide 330R€ 73,10€ 73,10
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,30€ 36,30
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,-€ 66,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,15€ 13,15
1Corsair CX750M€ 78,-€ 78,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 911,48

Prijs
€800,- tot €950,- was het budget. Daar valt dit prima tussen. Van verzendkosten heb ik geen last, want die betaalt mijn vader. Ik vind het redelijk belangrijk dat ik veel performance voor mijn geld krijg, maar een beetje uiterlijk en kwaliteit vind ik niet geheel onbelangrijk. Het idee is om de GPU later aan te schaffen, als ik mijn loon binnen heb gekregen. Op deze manier kan ik alvast mijn steam libary downloaden op mijn magere internet verbinding.

De eisen
Het systeem moet een aantal taken kunnen uitvoeren:
- Games als BF4 op medium-high met 60FPS afspelen op mijn beeldscherm (1680 x 1050). Alles extra is uiteraard mooi meegenomen.
- Er een beetje op te video editten (maar niet heel intensief)
- De mogelijkheid om er in de nabije toekomst nog een SSD in te doen
- De mogelijkheid om er later 2 Full HD beeldschermen aan te sluiten.
- De mogelijkheid om er later een tweede GPU in te doen, als dit gewenst wordt. (Ik ben voledig nieuw in PC gaming, dus ik heb niet zo'n goed idee wat de mogelijkheden van dit systeem zijn).

Verder wil ik:
- Dat de herrie wanneer ik niet aan het gamen ben, zeer beperkt is (vandaar de stille case). Als ik game vind ik dit echter niet zo'n probleem, want dan heb ik mijn headset op.
- De kabels een beetje netjes kunnen verbergen.

De CPU
Een klasieker uit de BBG volgends mij. Lijkt mij wel snel genoeg voor mijn behoeftes.

Het moederboord
Werd mij aangeraden vanwege wat extra functies die hij zou hebben.

De GPU
Een 280X schijnt een goede te zijn, en bij deze versie krijg ik ook nog goedkoop BF4 ook. Over het geluid heb ik niet veel kunnen vinden, maar als ik game maakt dit mij ook niet zo heel veel uit. Bovendien is deze GPU goed leverbaar.

De harde shijf
2 TB, omdat ik nu al 650 GB aan games heb opgespaard :+ . Deze schijnt wel wat geluid te maken, maar ik hoop dat de kast dat wel weet te onderdrukken.

De kast
Een redelijk grote strakke stille kast, voor een niet zo hele hoge prijs. Lijkt mij prima

Koeler
Weer een bekende uit de best buy guide, stil en doet wat ie moet doen

Geheugen en CD-Drive
En weer ongeveer het zelfde verhaal. Werkt zoals ik dat wil, voor niet al te veel geld.

Voeding
Hier twijfel ik nog wel. Mij werd vertelt dat 750 watt wat weinig kon zijn voor een tweede GPU, maar omdat ik dus nieuw ben bij het PC gamen moet ik nog uitvogelen of ik uberhaupt wel 2 GPU's wil. Voor de rest schijnt dit een betrouwbaar merk te zijn.

Mijn vraag is of alles klopt wat ik zeg, dit systeem bouwbaar is en er niet wat "miskopen" tussen zitten

Mijn vader's systeem
Mijn vader heeft momenteel een oude computer die wat kuren vertoont. We dachten eerst aan een upgrade, maar kwamen er al snel achter dat dat wel eens erg moelijk kon zijn. Wij kwamen erachter dat hij de volgende onderdelen had (De rest konden we via windows niet vinden):
- AMD Athlon (tm) 64 X2 Dual Core Processor 5000+ 2.59 Hgz
- Nvidia GeForce 8400 GS
- ACPI x64 based PC
- Adata ssd s599 64gb ata device
- PSU Modeltype: FSP 350-60GLN (80)
- Nog een harde schijf van 1 TB
Op de kast staat "Paradigit FlexPC instap", maar van een googletje werden we niet veel wijzer.

Mijn vraag is: Is een deel van de onderdelen bruikbaar om een systeem te bouwen dat:
- Programma's snel opent
- Snel rekent in statstiek programma's zoals SPSS
- Goed multitaskbaar is (Programma's als Office, Browser, Muziek, Foto's bekijken ETC), op twee schermen (Zelfde als bovengenoemde schermen).
- Niet meer dan €550 kost

Wat wij ons dan ook afvroegen was: Is een GPU noodzakelijk in zo'n systeem? Of kan het geld beter aan een goede CPU besteed worden?

Alvast hartelijk bedankt voor alle moeite! Ik begrijp dat ik als leek veel vraag, en ik hoop dat ik niet teveel spelfoutjes heb gemaakt! Ik zal het morgen als ik fris en fruitig ben, het nog eens nalezen :z

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Op de voeding en het gebrek aan een SSD na, ziet dat er heel goed uit.

De mogelijkheid om er later een tweede GPU in te steken lijkt mij het geld niet waard te zijn, tenzij je van plan bent om dit op korte termijn te doen.
Dan kan je besparen op je voeding: Seasonic S12II-Bronze 520W of pricewatch: XFX Pro 550W zijn dan ruim voldoende. Niet gebruikte kabels kan je samengebonden op de bodem van de kast leggen.

Als je niet veel budget over hebt, is de Crucial 2.5" M500 120GB als SSD een uitstekende keuze.

Verder lees ik niets over overklokken. Als je dit niet gaat doen, kan je besparen op de CPU, moederbord en CPU koeler.
CPU: Intel Core i5 4670 Boxed of Intel Core i5 4570 Boxed
moederbord: ASRock B85 Pro4 of MSI B85-G41 PC Mate
CPU-koeler: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

[ Voor 31% gewijzigd door Robbedem op 04-02-2014 15:35 ]

• Turps
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-04 16:23
Bedankt voor je advies Robbedem! Ik begrijp dus dat een SSD in het systeem voor veel prestatiewinst kan zorgen? Dan zal ik er toch maar een gelijk bijkopen :)

Overklokken is inderdaad wel iets wat ik wil gaan doen. Ik heb er niet zo veel verstand van, maar daar helpen andere mij later nog mee.

Verder iemand nog advies voor de PC van mijn vader?

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Voor je vader zou je zoiets kunnen nemen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420€ 54,-€ 54,-
1ASRock B85M Pro4€ 56,20€ 56,20
1Cooler Master Silencio 352€ 50,95€ 50,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 59,-€ 59,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,-€ 32,-
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 62,80€ 62,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 314,95

Je kan de HDD waarschijnlijk overzetten. Als die toch te oud moest zijn, kan je een nieuwe kopen: Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB
Ik weet niet wat voor OS erop draait, maar als dat nog XP is, kan je best ook eens upgraden => Microsoft Windows 8.1 NL OEM