• Moogie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-07-2025
Beste Tweakers!

Ik ben sinds een week in het bezit van een splinternieuwe PC.
Nu doen er de laatste paar dagen vreemde dingen voor.

Ineens uit het niets gooit de PC mijn virtueel geheugen in volle gebruik. Onder taakbeheer kan je dit een beetje in de gaten houden en dit ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2posar8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/mlbmx.jpg

PC wordt dan erg traag en begint te haperen. Enigste oplossing hiervoor is te rebooten. Heb al verschillende keren drivers en andere programma's beeindigd maar dit mag niet helpen!

Alle componenten zijn splinternieuw, nergens is op bespaard.

Dit zijn mijn specs!

Volgende probleem wat ik heb, en ik denk dat het met het zelfde te maken heeft, is het volgt:

Bij langdurig achter de PC zitten is er niet veel aan de hand, alleen bovenstaand probleem dan zo nu en dan. Maar zodra ik mijn PC verlaat om naar het werk te gaan of iets dergelijks en ik kom na verloop van tijd weer terug krijg ik op geen enkele manier beeld. PC draait nog wel maar beeld krijg ik niet meer terug. Ook hiervoor zit alleen de oplossing bij rebooten.

Er is mij 1 ding opgevallen wat misschien de boosdoener zou kunnen zijn, namelijk:
Mijn werkgeheugen heeft een snelheid van 2133MHz, terwijl mijn processor maar 1600MHz max ondersteund. Zou het kunnen zijn dat hij daarom problemen oploopt en dus ''crasht''??

Ik heb wel al via mijn Bios het geheugen teruggeschroefd naar 1600MHz, dit helpt echter niet!

Graag hoor ik jullie ervaring hiermee, en hopelijk de oplossing!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Welke app vreet het geheugen precies? Dit is uit je screenshot helaas niet goed op te maken. Zou je hem kunnen sorteren op gebruik zodat de grootste "vreters" zichtbaar zijn?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Moogie
Daar is hij op gesorteerd.. Dat is het vreemde juist. Windows voert wat taken op de achtergrond uit waar je weinig last van heb, en voor de rest staat er niks tussen! Hij staat gesorteerd op hoogste verbruiker.. In dit geval dus: Windows Verkenner en ServicesHost.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:41

Aganim

I have a cunning plan..

Kijk eens naar je draaiende processen met Process Explorer, die geeft naar mijn ervaring een betrouwbaarder beeld dan Taakbeheer.

En sowieso even scannen met een virus & anti-malware programma kan geen kwaad. Je kan maar beter zeker zijn. :)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Of kijk eens op 't tabblad gebruikers en klap daar alles eens uit.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Moogie
Heb Process Explorer gedownload, zal dat even bijhouden komende tijd.

Er is maar 1 gebruiker op de PC, en dat ben ik... Verder zie ik daar geen gekke dingen staan die veel geheugen innemen.

Jullie weten niet of het kwaad kan dat mijn geheugen 2133 is en mijn processor max 1600 ondersteund?

Verwijderd

Volgens mij klokt je mobo je geheugen dan automatisch onder..
Dus dat kan niet zo verkeerd gaan.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2014 23:54 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Da's snelheid van 't geheugen, heeft niets van doen met de hoeveelheid welke ge-allocceerd kan worden

• Moogie
Oké.. Dan heb ik werkelijk geen idee waar ik moet zoeken!

Verwijderd

Controleer het maar eerst eens met Process Explorer, als daar niks uit komt kunnen het misschien defecte geheugen reepjes zijn. Maar dat lijkt me niet zo waarschijnlijk.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien wel interessant: Hoe is je systeem ingericht qua HDD/SSD's en geheugenswap?

• Moogie
Hoe bedoel je precies wimmel?

Ik heb 2 HDD's van beide 2 TB, en 1 SSD van Intel 320 serie van 180 GB.
Op de SSD staat windows. Op de HDD's staat wat data en foto's.

Moet wel zeggen dat ik er moeite mee had deze 2 te initialiseren..

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:48
Download RAMMAP: http://www.techspot.com/d...-sysinternals-rammap.html
Start het op en kijk eens bij Non-Paged Pool.

Ik had vorige maand hetzelfde probleem en heb het kunnen oplossen

[ Voor 11% gewijzigd door !mark op 04-02-2014 00:31 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik was ongeveer 't zelfde aan't zoeken met daarbij een uitleg aangaande Paged/Non paged..

MSDN: Paged Pool Vs non-paged pool

• Moogie
Wat houdt dit precies in?! Wat doet het programma en hoe het jij het vervolgens kunnen oplossen !mark?
Had jij ook het probleem dat je geen beeld meer kreeg of niet?

• !mark
Nee alles werdt gewoon erg traag, en uiteindelijk gingen applicaties crashen omdat er geen Ram meer was, en niet lang daarna een BSOD.

Het programma kijkt hoeveel Ram je in gebruik hebt(beter dan taakbeheer) als je het download en runt zie je denk ik een groot getal bij Non-Paged Pool. Dat was bij zo, dit duidt op een memory leak van een driver op service.

Dan moet je gaan zoeken welke service/driver het probleem is en die dan stoppen.

Je moet in ieder geval eerst weten of het überhaupt een leak is, dus zul je rammap(of een dergelijk programma )moeten gebruiken om dat eerst even te checken

• Moogie
Het probleem is hierbij echter dat ik her niet continue heb. Het gebeurt zo nu en dan. Is het aan te raden om Windows opnieuw te installeren? Heb namelijk gemerkt dat mijn mobo drivers veelal overbodig zijn en die heb ik wel geïnstalleerd. Ik heb het dan bijvoorbeeld over super charger of fast boot ect ect. Misschien dat deze drivers op de achtergrond blijven draaien en problemen veroorzaken!

• !mark
Kun je proberen
Heb je toevallig een z87-g45 gaming(heb ik namelijk), dan hebben we misschien hetzelfde

Edit
Bij mij bleek het een leak in een netwerk service te zijn, het kan zijn dat er bij jouw wat anders leaked.
Ik heb toen deze service gestopt en toen was het opgelost.

Dit kan op deze manier:
Windows toets + X en dan opdrachtprompt (administtrator)
Volgende commando invoeren: sc config NDU start= disabled
Rebooten

Geen idee of dit voor jouw ook helpt maar niet geschoten is altijd mis

[ Voor 65% gewijzigd door !mark op 04-02-2014 01:00 ]

• Moogie
Ja! Ik heb een Z87-G45 icm met een i5-4670 en een MSI 780 GTX..

Ik snap alleen nog niet zo goed hoe dat programma het probleem kan oplossen... Sorry!

• Moogie
Dat heeft geen nadelen op mijn internet? Moet zeggen dat hij nu regelmatig traag is of zelfs het netwerk eruit gooit....

• !mark
Bij mij werkt het al een maand prima met die service disabled.

Met rammap kijk je alleen(niet oplossen) of er uberhaupt een leak is(te zien aan een groot getal bij non paged pool). Dan moet je Perfmon hebben en kun je zoeken welke service driver leaked. Dan de string erbij zoeken en die disablen.

Probeer eerst dat commando maar en kijk of dat het oplost, ik met die programma's toen een hele dag bezig geweest dus als dat het oplost schilt het een hoop werk.

• Moogie
Oké thanks man. Ga er morgen mee aan de slag. Anders gaat de pc terug naar de bouwer.

• Moogie
Vanmorgen toen ik weer bij mijn PC kwam had hij het zelfde probleem..

Ik heb toen foto's kunnen maken van ProcessExplorer.. Misschien wordt 1 van jullie hier wijs uit:

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/lzmeh.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/9ky1c7.jpg

Wordt er langzamerhand gek van! Hopelijk heeft 1 van jullie hier een idee bij.
Ik ga dat van !mark ook nog proberen zo!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 15:43
Gooi eens alles eraf en zorg dat windows helemaal kaal is. Kijk of het probleem zich dan nog voor doet. Ga dan programma voor programma her installeren. En test of het ngo optreed na elke installatie. Dit kost bergen van tijd maar anders kom je er gewoon niet achter, want in de screenshots zie ik geen gekken dingen.

Of gok het en her installeer windows.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• !mark
Procces explorer laat de nonpaged pool niet zien en laat dus niks vreemd zien.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Info over page en non-paged memory, tevens ook memory leaks en het scenario wat overeenkomt met jouw situatie

https://blogs.technet.com...e/2009/03/26/3211216.aspx

Misschien kan je met de Windows Dev tools een leak tracing doen

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
Het lijkend wel of je een cross linked file van 7 gb grote in je systeem hebt staan .
Ik heb zelf zoiets nog nooit gezien.
Maarja laat eens een paar tweak progamma,s oplos windows kan ook een bug inzitten.
Want ik heb zelf windows 8 hier en 16 gb geheugen maar zelf gebruikt hij nog geen 5 gb geheugen voor alles te lade.Mischien kan je alles oplossen met een bios flash maar daar zou ik op de laatste plaats aan denken.Het moederbord of de reepjes moeten gewoon out of the box gewoon normaal doen.
Bios resetten kan ook maar ik weet niet of je daar de fout mee uithaald maarja dan ben je alle settings van de sdd harde schijven weer kwijt.Wat je wel zou kunnen doen is taakbeheer starten en gewoon alles uitzetten wat windows niet nodig heeft bijvoorbeeld internet explorer uitzetten en alle services uitzetten die niet nodig zijn voor windows te laten draaien, het zal een gepriegel worden .Ik zelf denk dat je beter gewoon windows er weer overnieuw erop moet gaan zetten en als het probleem zig nog voordoet dan moet het hardwarematig zijn.
Pas dan zou je kunnen denken aan die twee reepjes ofschoon ze zich vanzelf resetten naaar 1600 mhz.
Ik denk dat die reepjes downwards compatible zijn.Of mischien tog een reppje kapot.
Pc uitzetten een reepje proberen opstarten zonder sdd je zou het kunnen proefondervindelijk kunnen gaan stellen wat het precies zou kunnen zijn.
sorry voor de taal fouten ik heb dit bericht snel getypt.
En denk eraan altijd het geheugen gebruiken wat in het boekje staat van het moederbord scheelt een hoop onzekerheden. ;)

veel geluk en plezier hiermee.

groetjes:rjmno1

[ Voor 5% gewijzigd door rjmno1 op 05-02-2014 05:29 . Reden: taalfouten ]

Pagina: 1