Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[FTP backup] eerste upload overslaan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ik wil graag de zakelijke backup in eigen beheer gaan doen, d.m.v. online backuppen met FTP naar mijn NAS thuis. Ik heb een NAS aangeschaft en die is extern te bereiken en alles lijkt goed te werken. Ik heb het programma 'Backup4All' gekozen om de backup te verzorgen. Het probleem zit hem in het volgende.

De totale backupgrootte is dik 20GB en de internetverbinding is 12/1 Mbit up/down. Ik ben wel bezig deze te upgraden, maar op dit moment kan ik niet meer dan 3Mbit upload krijgen op ons adres (of we moeten gaan stapelen). Het probleem is dat de eerste backupsessie op deze snelheid meerdere dagen in beslag neemt.

Ik maak gebruik van incrementele backup, waardoor alleen de eerste keer lang zal duren. De hoeveelheid data die dagelijks veranderd is enkele MB's, hooguit enkele tientallen op een drukke dag. Echter is de data die we op een bepaalde dag gebruiken niet bekend, dit kan elk bestand van de 20GB zijn. Om die reden wil ik dus wel alles in de backup hebben.

De vraag is of er software is waarbij ik eerst alle data m.b.v. een externe harddisk of USB stick naar mijn NAS kopieer en dat er vanaf dat moment alleen de veranderde/nieuwe bestanden worden gekopieerd. Op die manier voorkom ik de eerste upload.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:15
uhm ikzelf gebruik syncbackSE. Daarmee zou je in weze een truukje uit kunnen halen. Als je een vergelijkbaar profiel aanmaakt naar de externe hdd en dat dan weer op je nas zet. Dan zou Syncback bij de eerste backup (met het 'echte' profiel) eerst gaan kijken wat er al staat en daaropvolgend dus alleen de incrementele data er bij zetten..
Een vergelijkbaar truukje kan vast ook wel met backup4all..

(of je kan natuurlijk de eerste backup naar de nas op lokatie doen, vervolgens de nas thuis neerzetten en vrolijk verder backuppen?)

[ Voor 14% gewijzigd door analogworm op 03-02-2014 22:13 ]

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:57

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

analogworm schreef op maandag 03 februari 2014 @ 22:12:
(of je kan natuurlijk de eerste backup naar de nas op lokatie doen, vervolgens de nas thuis neerzetten en vrolijk verder backuppen?)
Aldus hetgeen mijn keuze zou zijn :-)

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Verwijderd

Topicstarter
Dan is het even de vraag hoe de software checkt of een bestand gewijzigd of nieuw is. Vergelijkt hij daadwerkelijk de bestanden of houdt hij een lijst bij o.i.d.? Als ik doe wat jullie aangeven dan moet ik mijn 'destination' veranderen van 'FTP' naar 'external hard drive' en weer terug. Ik zou dat even moeten proberen denk ik om te kijken of hij het dan niet beschouwd als een geheel nieuwe backup.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Is 't niet gemakkelijker om middels bijvoorbeeld "robocopy" alleen de differentials over de lijn te werken?

Back-Up software werkt op basis van 't 'Archive' bit op fileniveau, een file van "x" GB welke gewijzigd is wordt ten alle tijden volledig opgenomen in je differential/incremental back-up.

[ Voor 55% gewijzigd door Will_M op 03-02-2014 22:34 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Verwijderd

Topicstarter
Met behulp van een script en dan de software achterwege laten?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op maandag 03 februari 2014 @ 22:58:
Met behulp van een script en dan de software achterwege laten?
Inderdaad. Met 'robocopy" kopieer je alle gewijzigde bestanden inclusief 't acrchive bit over de lijn naar je NAS op afstand. Daar laat je 't vervolgens pas in een back-up trekken (naar tape?) met back-up software welke met tapes/virtuele tapes overweg kan.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:15
Verwijderd schreef op maandag 03 februari 2014 @ 22:24:
Dan is het even de vraag hoe de software checkt of een bestand gewijzigd of nieuw is. Vergelijkt hij daadwerkelijk de bestanden of houdt hij een lijst bij o.i.d.? Als ik doe wat jullie aangeven dan moet ik mijn 'destination' veranderen van 'FTP' naar 'external hard drive' en weer terug. Ik zou dat even moeten proberen denk ik om te kijken of hij het dan niet beschouwd als een geheel nieuwe backup.
Bij SyncbackSE kan je dat instellen. Z.g.n. Fast backup(werkt wel maar 1 kant op). Uiteraard moet zo'n database wel eerst aangelegd worden.. Dus de eerste keer zou ik het uitlaten en als je weet dat het werkt kan je het evt instellen.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 13:51

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik reageer alleen even om je te waarschuwen dat FTP totaal onveilig is en dus zeker niet geschikt voor professionele backups. Als je FTPS of SFTP kan gebruiken is het ok, maar ouderwetse FTP wil je echt niet gebruiken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de volledigheid van het topic, het is gelukt. Ik heb de NAS op het bedrijf neergezet en via de FTP optie de backup gemaakt met als FTP adres het, op dat moment, lokale adres 192.168.x..... Vervolgens de NAS weer thuis gezet en het FTP adres aangepast. Hij blijft dan dezelfde 'catalog' gebruiken als op het bedrijf en gaat dus alleen nieuwe/gewijzigde bestanden uploaden.

Wat betreft de veiligheid van FTP, zal ik me gaan verdiepen in SFTP aangezien mijn backup programma dat ook ondersteund.

Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1