Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Antivirus waar je zelf kan kiezen wat te doen bij meldingen

Pagina: 1
Acties:

• Barraya
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-07 13:19
Hi,

Ik loop laatste tijd tegen een bepaald probleem aan.
Mijn huidige antivirus (Avast) beslist automatisch wat te doen bij verdachte bestanden of websites.
Dit terwijl ik weet dat sommige files geen virus of dergelijke zijn.
Toch lukt het mij niet om Avast zo in te stellen dat hij vraagt wat hij moet doen, bij vorige versies van bijv. NOD32 kon dit wel.
Heeft iemand hier meer verstand van? (over het instellen van Avast of andere antivirus-software, waar dit wel kan?)
Ik heb Avast een maand geleden gemaild maar kreeg geen reactie....... (TOP-klantenservice dus..)

Alvast bedankt!

Groeten!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Heb je hier in Avast al naar gekeken?
You can make changes on how avast handles findings via the shield settings.

You will find the chest here GUI>Settings>Scan>lower right corner.

Or GUI>right click on a tile>click change>select "virus chest" for a GUI shortcut.
Je kan bij vrijwel iedere AV instellen wat hij moet doen als er iets verdachts gevonden is.
M.b.t. de websites lijkt mij alleen maar handig omdat Avast je dan "beschermt" tegen malafide websites e.d.

• Barraya
Alvast heel erg bedankt door je reactie, ik ben zeker een stukje verder gekomen (ik heb het op een iets andere manier gevonden maar ik ben er gekomen!

Ik heb nu overal ingesteld dat hij eerst moet vragen voordat hij actie onderneemt. (wel zo makkelijk want ik weet vaak wat ik wel en wat ik niet wil installeren/openen)

Betreft de sites, het is inderdaad super handig dat hij automatisch sites blokkeert.
Maar soms wil ik even op onderzoek uit op het internet. (dit doe ik dan dmv een sandbox webbrowser (Sandboxie)

Ik hoorde bijv. vrienden over een site: nr1store, toen ik deze site opende (via normale webbrowser), blokkeerde Avast de toegang (malware).
Prima, dus toen had ik zoiets van ik open de site even via de sandbox, om toch even te kijken wat het nou allemaal is, die site, maar hij blijft het blokkeren (omdat Avast natuurlijk denkt dat ik gevaar loop omdat ik die site open, maar dat loop ik niet vanwege de sandbox).
Maar ik krijg het dus niet voor elkaar om wel (zoals het hoort) kennis te nemen van de meldingen, maar om dan bewust te kunnen kiezen, om de site WEL te openen.

Indien je een oplossing weet, hoor ik het natuurlijk heel graag!

Groeten!
LnC schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 13:06:
Heb je hier in Avast al naar gekeken?

[...]

Je kan bij vrijwel iedere AV instellen wat hij moet doen als er iets verdachts gevonden is.
M.b.t. de websites lijkt mij alleen maar handig omdat Avast je dan "beschermt" tegen malafide websites e.d.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Je kan ook tijdelijk Avast uitschakelen naar wens. Maar omdat Avast al een melding geeft op die pagina is niet aan te raden.
De site die je aangaf kom ik tegen op Google als een site die nepkleding e.d. verkoopt. Misschien dat Avast daarop hamert als een soort "malafide" site.

• Barraya
Avast helemaal tijdelijk uitschakelen is sowieso niet gewenst.
Ik heb nu alleen het webschild van Avast tijdelijk uitgezet en dan kan ik de site openen (dmv sandbox-browser).
Dit is in ieder geval een optie.
Hartelijk bedankt!