Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desert spider
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:58
Beste mede Tweakers,

Onlangs ben ik overgestapt van een socket 775 Q9450 naar een socket 1150 Xeon 1230 v3. Waarom een Xeon? Xeon is een cpu met i7 snelheden met een i5 prijs zonder oc en gpu mogelijkheden. Perfect voor mij want ik hoef niet te ocen en gpu heb ik al apart.

In mijn vorige pc had ik een relatief grote koeler, met het idee om te overclocken. Uiteindelijk nooit gedaan, dus in mijn huidige build de stock cooler erop geprikt. Leuk allemaal, maar van die stock cooler komt een vreselijk geluid. Dit komt omdat de cpu fan altijd boven de 70% zit. Dit komt weer doordat de gemiddelde temp van de CPU tussen de 40 en 50 graden idle zit. Toch wat hoog zou je denken. Ik stress test doen met prime 95, de CPU schiet direct naar 100 graden en trottelt down met 1.5 ghz. Stock CPU fan koelde toch niet zoals ik dacht dat die zou koelen.

Gezien ik een node 304 kast heb, dacht ik dat dit alles puur door de flow in de cast kwam. Om die reden heb ik daarna een nieuwe CPU cooler gekocht. De Cooler Master Seidon 120V. Watercooling dus direct de warmte de kast uit.

Ik dus de oude stock cooler van de cpu gehaald. De koelpasta zat goed verdeeld over cpu dus dat kan de hoge tempraturen niet verklaren. netjes schoon gemaakt. Nieuwe koelpasta er op. Plasticje van de nieuwe kooler afgehaald en op de cpu geprikt. Probleem opgelost zou je denken. Niet dus.

Idle is de temperatuur afgezien van een enkele graad exact hetzelfde. Nog steeds veel te hoog. Als ik de cpu ga stressen schiet die direct weer naar 100 graden en trottelt die weer naar beneden. Daar heb ik geen snelle CPU voor gekocht. Hieronder een mooi grafiekje wat er gebeurd met waterkoeling.

Afbeeldingslocatie: http://sjoerdnefkens.nl/cpu.PNG

Bovenste grafiek is de y as van 800 tot 3700 mhz. Tweede van 0 tot 100 graden en derde is 0 tot 100%.

Of ik nu de pomp op 30 of 100% zet. Hij koelt bijna net zo slecht. Fan heeft er ook weinig invloed op. Gezien de resultaten met de stock fan en de waterkoeling vrijwel het zelfde zijn, heb ik het vermoeden dat de cpu niet goed is. Het koelblok wordt ook helemaal niet warm. Hoe denken jullie hierover?

//edit. Deze grafiek is gemaakt met een omgeving temperatuur van 12 graden(dont ask)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjarelke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-06 13:22
Moederbord en processor eens uitwisselen met een medetweaker kan misschien een idee zijn. Het is aannemelijk dat de CPU de boosdoener is. Met het uitwisselen kun je dit gemakkelijk vaststellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alpha2546
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-12-2024
100 graden! das wel heel erg warm inderdaad (zeker met waterkoeling). Bij z'n temperatuur zou de pc zichzelf moeten uitschakelen ter beveiliging (of heb je dit uit gezet?). Zou de sensor mogelijk niet gewoon slecht zijn?

Kun je in de Bios ook checken of ie daar dezelfde temperatuur aangeeft?

Goede kans dat er inderdaad iets niet helemaal lekker is met de processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desert spider
Bios, Realtemp, Open hardware monitor. Alles geeft hetzelfde aan. CPU schakelt zichzelf niet uit maar clockt terug zodat die precies op 100 graden blijft. Hij clockt zo ver terug dat er geen rekenkracht overblijft. Maar het zal idd wel niet al te goed zijn. Ga ook geen test van enkele minuten uitvoeren.

Of de sensors kapot zijn of niet, dat doet er niet zo veel toe. Immers clockt die terug op basis van de sensors. Tevens zouden dan alle vier de sensors even kapot moeten zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door desert spider op 03-02-2014 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat zou er dan niet lekker moeten zijn aan de CPU? ;)
Het is waarschijnlijker dat de heatsink niet goed contact maakt, zeker gezien de idle temp van 50 graden. Post eens wat pics van de cpu met koelpasta en hoe je de heatsink gemonteerd hebt? Als je voelt aan de heatsink wordt die merkbaar heter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
Dit klinkt misschien raar , maar heb je de 3-pin fan connector van de pomp wel aangesloten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Als alles goed zit (heatsink en koelpasta) dan denk ik dat de shield van de CPU geen goed contact maakt met de cores. Rma geval dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desert spider
wagenveld schreef op maandag 03 februari 2014 @ 18:15:
Wat zou er dan niet lekker moeten zijn aan de CPU? ;)
Het is waarschijnlijker dat de heatsink niet goed contact maakt, zeker gezien de idle temp van 50 graden. Post eens wat pics van de cpu met koelpasta en hoe je de heatsink gemonteerd hebt? Als je voelt aan de heatsink wordt die merkbaar heter?
Zal ik morgen even maken!
Vicros schreef op maandag 03 februari 2014 @ 18:16:
Dit klinkt misschien raar , maar heb je de 3-pin fan connector van de pomp wel aangesloten ?
Jazeker. Lees de snelheden van de pomp en fan uit met Open hardware monitor. Voel ook als die harder gaat draaien. Als ik de pomp van 30% naar 100% zet, gaat er iets van 4 graden af op idle.
ToFast schreef op maandag 03 februari 2014 @ 18:17:
Als alles goed zit (heatsink en koelpasta) dan denk ik dat de shield van de CPU geen goed contact maakt met de cores. Rma geval dus.
Trek morgen de fan er af en ga foto's maken. (before, after) Op basis daarvan ga ik RMA aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
desert spider schreef op maandag 03 februari 2014 @ 18:20:
Trek morgen de fan er af en ga foto's maken. (before, after) Op basis daarvan ga ik RMA aanvragen.
In het laatste geval, dit kun je niet zien. Je moet je het zo voorstellen dat er koelpasta op je cores zit, en daarover een beschermplaat en hier kijk je tegenaan en smeer jij je koelpasta op.

De koelpasta tussen de naakte cores en de shield maakt dus geen goed contact, óf de schield is krom (hol of bol) en maakt niet goed contact met je heatsink. Echter dit laatste kan opgelost worden door wat meer koelpasta te gebruiken en derhalve bij jou niet het geval omdat je zei dat de koelpasta goed verspreid was.

[ Voor 28% gewijzigd door ToFast op 03-02-2014 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desert spider
ToFast schreef op maandag 03 februari 2014 @ 18:23:
[...]

In het laatste geval, dit kun je niet zien. Je moet je het zo voorstellen dat er koelpasta op je cores zit, en daarover een beschermplaat en hier kijk je tegenaan en smeer jij je koelpasta op.
Helemaal mee eens :)

Zonder de heatsink eraf te vissen en gerantie te verliezen niet nee. Doelde meer op het contact tussen de heatsink en mijn kooler. Als blijkt dat dat gewoon goed is, gaat die op RMA omdat het dan waarschijnlijk het contact is tussen de CPU en heatsink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
desert spider schreef op maandag 03 februari 2014 @ 18:25:
[...]

Helemaal mee eens :)

Zonder de heatsink eraf te vissen en gerantie te verliezen niet nee. Doelde meer op het contact tussen de heatsink en mijn kooler. Als blijkt dat dat gewoon goed is, gaat die op RMA omdat het dan waarschijnlijk het contact is tussen de CPU en heatsink.
Precies. Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:51
Al eens je Core Voltage in je bios handmatig ingesteld? Misschien dat die veel te hoog staat?

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desert spider
mach2 schreef op maandag 03 februari 2014 @ 18:29:
Al eens je Core Voltage in je bios handmatig ingesteld? Misschien dat die veel te hoog staat?
Volgens de bios: Vcore: 1.038

Volgens Open hardware monitor: Vcore: 0,904
Volgens CPU-Z: Core: 1.139 (tijdens 100% cpu)(waarna die direct terug clockt)

Geen idee of dit goed is, en welke getallen ik moet kijken?

//edit. net Vcore van auto naar 1.000 gezet -> crash. Op 1.038 draait die goed. Staat nu weer op auto. Denk dat het hier dus niets mee te maken heeft?

[ Voor 18% gewijzigd door desert spider op 03-02-2014 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Niet teveel mee stoeien en gewoon RMA doen.
Pagina: 1