Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Thuis server, welke is aan te raden?

Pagina: 1
Acties:
  • 902 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik wil vanwege veel foto's en documenten binnenkort een server kopen. Het is gewoon voor thuis gebruik en zoek er 1 die gewoon makkelijk in gebruik is zonder te veel toeters en bellen.

Maar vanwege het enorme aanbod en niet weten waar ik nou precies op moet letten vraag ik het aan jullie!

Wat is nou precies een goede server voor een doorsnee particulier?

Alvast bedankt!! :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Waarom perse een server? Ben je voor een thuissituatie niet beter af met een Synology NASje? Scheelt je ook behoorlijk wat stroomverbruik...

Verder mis ik een beetje je eigen inzet. Wat wil je er precies mee gaan doen, en wat voor specs moet het ding hebben, wat is je budget etc etc.

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 03-02-2014 17:48 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:22

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Thuisservers die "makkelijk" zijn in het gebruik bestaan niet. Althans, als we beide hetzelfde bedoelen, want je legt niet uit wat je exact bedoeld.

Wat ThinkPad zegt verder ben ik het mee eens. Zit je niet aan een NAS te denken?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben behoorlijk a-technisch op dit gebied. Hoe ik het wil zien:

Ik heb veel foto's/muziek/documenten, dit wil ik op een gezamenlijk punt opslaan zodat meerdere computers (3 laptops, 2 desktops) bij de bestanden kunnen en wat tevens moet dienen voor back-up. Ik zit te denken aan 2/3 terabyte schijfruimte.

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Klinkt als een NAS

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Verwijderd

Topicstarter
Wat is dan precies het verschil tussen een NAS en een server in jip en janneke taal?

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11 23:34

Bolletje

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op maandag 03 februari 2014 @ 18:33:
Wat is dan precies het verschil tussen een NAS en een server in jip en janneke taal?
De term 'server' zegt an sich nog niets over zijn functie. Een NAS - Network Attached Storage - is hetgeen waar je naar op zoekt bent. Een NAS is een apparaat die daar op ingericht is. Je kan een server wel zodanig inrichten dat die ook als storageserver te gebruiken is maar dat is 1) doorgaans duurder dan een simpele NAS, 2) vergt extra kennis m.b.t. instellingen en 3) is waarschijnlijk groter. Vroeger zou je nog een vierde punt kunnen noemen, namelijk dat een server meer energie verbruikt, maar dat hoeft tegenwoordig lang niet altijd meer zo te zijn. Waarom mensen dan toch een server in gebruik nemen voor hun opslag? Nou, soms kan een server extra opties bieden, vooral ten aanzien van flexibiliteit, schaalbaarheid en redundantie. In jouw geval is dat niet zo relevant.

Hier kan je een NAS vinden: http://tweakers.net/categorie/685/netwerkopslag/producten/

Gezien je eisenpakket is de Synology DiskStation DS213j waarschijnlijk goed. Je moet dan niet vergeten nog harde schijven er bij te kopen. Er kunnen twee harde schijven in.

[ Voor 27% gewijzigd door Bolletje op 03-02-2014 18:44 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:22

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Onder een server wordt een volledige computer verstaan. Welke je natuurlijk voor een legio aan doelen kunt inzetten. Die kan bestanden serveren zoals jij bedoeld, mits je hem hiervoor inricht. Een server kan ook websites serveren, als je hem daarvoor inricht, of beide taken vervullen.

Een NAS, zoals Bolletje ook al aangeeft, is kant-en-klaar voor een specifieke taak en vergt dan ook een stuk minder kennis om te plaatsen en bij te houden dan een server.
Om een voorbeeld te noemen van een NAS, ga eens kijken naar producten van Synology (Disk Station) of QNAP. Interessant topics (en verwanten) daarover [Synology] Nieuws en discussie en Het grote QNAP topic - Deel 2

[ Voor 15% gewijzigd door Ultraman op 03-02-2014 18:49 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt voor jullie snelle reactie!!!

Maar stel dat ik dan een liedje wil afspelen vanaf de NAS, is dat mogelijk of moet ik het eerst kopiëren naar mijn laptop?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2014 18:55 ]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11 23:34

Bolletje

Moderator Harde Waren
Dat kan prima rechtstreeks, hoef je dus niet nogmaals te kopiëren. Je kan zelfs nog veel meer dingen er mee, zoals automatische synchronisaties. Ik raad je aan de topics even door te nemen, reviews van de producten te bekijken, maar ook reviews: Synology DiskStation Manager 5.0 bèta Review door te nemen. Dan krijg je een beetje een idee hoe het werkt.

Wat trouwens wel aan te raden is, is een snel netwerk, Gigabit het liefst.

[ Voor 13% gewijzigd door Bolletje op 03-02-2014 18:58 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
Dat is gewoon mogelijk als je de schijf waar het liedje op staat op de nas benaderd vanaf je pc.

Verwijderd

Topicstarter
Super, ik ga mijn huiswerk doen!

http://www.redcoon.nl/B26...r-Pulse_Tot-en-met-2-Bays

Dus deze NAS is goed genoeg voor mijn eisen?

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-11 21:01
Verwijderd schreef op maandag 03 februari 2014 @ 19:26:
Super, ik ga mijn huiswerk doen!

http://www.redcoon.nl/B26...r-Pulse_Tot-en-met-2-Bays

Dus deze NAS is goed genoeg voor mijn eisen?
Elke nas zou genoeg kunnen zijn voor je eisen, echter zou ik wel voor een synology gaan als die in je budget passen. De reden hiervoor is dat synology erg goede firmware heeft.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Prima. De topicstarter is geholpen. Helaas voor de topicstarter gaat het topic wel dicht want het topic voldoet niet aan de eisen van Professional Networking & Servers. @Topicstarter: Kijk ook eens in Opslagtechnologie :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.