Toon posts:

Nieuwe laptop: caddy met HDD en nieuwe SSD installeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Tweakers,

Heb het forum even doorgespit naar info over het installeren van een SSD als main-harddrive in een nieuwe laptop. De HDD die er bijgeleverd is (en op dat moment de Windows installatie bevat), moet in een caddy geplaatst worden als secundaire schijf. Jullie hebben hier ongetwijfeld de juiste oplossing voor en daarmee wordt dit misschien een handige guide voor (enigszins) leken zoals ik. Ik ben op de volgende te ondernemen stappen gekomen en heb daarbij nog wat vraagtekens staan.

Allereerst de laptop: http://tweakers.net/price...3/asus-n550jv-cm068h.html
Met bijbehorende caddy: http://hddcaddy.com/nl/as...550-n550jv-hdd-caddy.html

OS migreren:
1. Kloon het OS van de bijgeleverde HDD naar de SSD.
In eerste instantie de SSD in de caddy en met behulp van EaseUS of Acronis TrueImage je OS klonen naar de SSD.
2. HDD eruit en SSD op de main harddrive plek
Sluit de HDD in de caddy nog niet aan
3. Boot je systeem op de SSD
Run de windows experience index zodat de SSD zeker herkent wordt en defragmentatie uit zet en TRIM aan (wanneer mogelijk)
4. Sluit de HDD in de caddy aan
Zorg dat in de BIOS de SSD als eerste bootdevice herkend wordt.
5. (optioneel) Formateer de HDD

Clean OS install:
1. Maak een bootable USB-drive
Gebruik http://www.microsoftstore....Help_Win7_usbdvd_dwnTool. Schijnt ook te werken voor Windows 8. Zorg dat je je Windows product key afleest van een sticker onder je laptop. In een met Windows 8 verkochte laptop zit de key opgeslagen in de UEFI (voorheen BIOS).
2. HDD eruit en SSD op de main harddrive plek
3. Zet USB als eerste bootdevice en installeer Windows
4. Boot je systeem op de SSD
Run de windows experience index zodat de SSD zeker herkent wordt en defragmentatie uit zet en TRIM aan (wanneer mogelijk)
5. Sluit de HDD in de caddy aan
Zorg dat in de BIOS de SSD als eerste bootdevice herkend wordt.
6. (optioneel) Formateer de HDD

Mijn kanttekeningen:
1. Moet je nog meer instellen om de SSD optimaal te gebruiken?
2. Vergeet ik überhaupt niet iets?

Alvast bedankt. En als dit als niet nuttig wordt ervaren mag er uiteraard een slotje op :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2014 17:41 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:20

Quad

Doof

Je kan de HDD klonen naar de SSD, HDD formatteren en profit. Lijkt me niet zo moeilijk dus. (is het ook niet. :+)

Clonen kan je doen door diverse beschikbare tools op een bootable USB te zetten en daar vanaf booten.
Bijvoorbeeld met Acronis TrueImage HD, DriveClone en zo zijn er wel meer.

Ik gebruik zelf Acronis TrueImage Home, kost wel iets maar is het wel waard.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als je een OEM Windows licentie hebt die bij je laptop hoort, zit er als het goed is een sticker onderop de laptop met een Windows key.
Die kun je gebruiken voor een clean install, als je niet wil migreren.
Let op de waarschuwing van Julesk over Windows 8

[ Voor 24% gewijzigd door Vaudtje op 03-02-2014 17:09 ]

In deeze zin staan drie fauten

Verwijderd

Topicstarter
Quad schreef op maandag 03 februari 2014 @ 16:54:
Je kan de HDD klonen naar de SSD, HDD formatteren en profit. Lijkt me niet zo moeilijk dus. (is het ook niet. :+)

Clonen kan je doen door diverse beschikbare tools op een bootable USB te zetten en daar vanaf booten.
Bijvoorbeeld met Acronis TrueImage HD, DriveClone en zo zijn er wel meer.

Ik gebruik zelf Acronis TrueImage Home, kost wel iets maar is het wel waard.
Ja dat was ook wel de insteek zie punt 1. Het migreren even verandert in klonen. Acronis TrueImage ook toegevoegd aan opties voor klonen.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2014 16:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vaudtje schreef op maandag 03 februari 2014 @ 16:58:
Als je een OEM Windows licentie hebt die bij je laptop hoort, zit er als het goed is een sticker onderop de laptop met een Windows key.
Die kun je gebruiken voor een clean install, als je niet wil migreren.
Ah ok top. Ik ga het toevoegen aan de opties!

• g0ulash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-01 19:34
Let wel op, dit is bij Windows 8 niet meer het geval :) (Dat van die sticker)

[ Voor 16% gewijzigd door g0ulash op 03-02-2014 17:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
g0ulash schreef op maandag 03 februari 2014 @ 17:00:
Let wel op, dit is bij Windows 8 niet meer het geval :) (Dat van die sticker)
Dat is wel een nuttige toevoeging haha. Is er wel een clean install mogelijk met Windows 8 zonder dat je een nieuwe licentie moet kopen?

• g0ulash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-01 19:34
Verwijderd schreef op maandag 03 februari 2014 @ 17:03:
[...]

Dat is wel een nuttige toevoeging haha. Is er wel een clean install mogelijk met Windows 8 zonder dat je een nieuwe licentie moet kopen?
Durf ik niet te zeggen, zou je even Google voor moeten raadplegen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees op wat forums dat in je BIOS je Windows 8 product key zit opgeslagen en dat deze communiceert met een clean install. Kan dit alleen nog niet echt verifiëren. Mensen die hier meer verstand van hebben wellicht?

• Quad

Quad

Doof

In een met Windows 8 verkochte laptop zit de key opgeslagen in de UEFI (voorheen BIOS).
Als je een installatie van Windows 8 uitvoert haalt hij de key daaruit en activeert hij het direct voor je. Zal niet voor problemen moeten zorgen.

nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Quad schreef op maandag 03 februari 2014 @ 17:35:
In een met Windows 8 verkochte laptop zit de key opgeslagen in de UEFI (voorheen BIOS).
Als je een installatie van Windows 8 uitvoert haalt hij de key daaruit en activeert hij het direct voor je. Zal niet voor problemen moeten zorgen.
Top, dankje :)

• casparhorsch
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-04-2025
Hallo allemaal,
Ik heb net een Lenovo laptop gekocht, er zit standaard een hdd van 5400 toeren in, en ik vroeg me af hoe als ik deze vervang door een ssd ik dan Windows daar op krijg zonder dat weer opnieuw te kopen...
Alvast bedankt!

• Quad

Quad

Doof

Misschien zelf even uitzoeken hoe het eea werkt en mocht je het dan niet begrijpen kan je zelf een topic aanmaken ipv deze te hijacken. ;)

nggyu nglyd

Verwijderd

Run de windows experience index zodat de SSD zeker herkent wordt en defragmentatie uit zet en TRIM aan
Hoe check je dat in Windows 8.1? Want daar is de Windows Experience Index erg goed verstopt en nogal een gedoe.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 00:00:
[...]

Hoe check je dat in Windows 8.1? Want daar is de Windows Experience Index erg goed verstopt en nogal een gedoe.
Volgens mij is dit niet nodig onder Windows 8. Correct me if I'm wrong, maar ik dacht dat Windows 8 de SSD automatisch herkent en optimaliseerd.

Verwijderd

Topicstarter
casparhorsch schreef op maandag 03 februari 2014 @ 18:37:
Hallo allemaal,
Ik heb net een Lenovo laptop gekocht, er zit standaard een hdd van 5400 toeren in, en ik vroeg me af hoe als ik deze vervang door een ssd ik dan Windows daar op krijg zonder dat weer opnieuw te kopen...
Alvast bedankt!
Zoek op youtube even een disassemble filmpje op voor je laptop. Daarin zie je waar de hdd zit. Bekijk de stappen in mijn OP om bijvoorbeeld je Windows te klonen.

• Fruitschaal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-12-2025
Wat is het voordeel van de SSD op de plek van de originele HDD te plaatsen? Kan de SSD niet gewoon in de caddy blijven zitten en hier Windows van opstarten?

PSN: Fruitschaaltje

• Quad

Quad

Doof

Meestal is de plek van de optical sata 300 en waar de hdd zit sata 600. Je zou het kunnen uitproberen.

Ik heb hem iig in de caddy zitten ivm valsensor op de hdd aansluiting.

nggyu nglyd

Verwijderd

Ik heb een hp laptop gekocht zonder hdd. Deze heeft hij verwijdert ivm privacy gevoelige info. Nu heb ik een 1.8 hdd gekocht, alleen mis ik dus een aansluitblokje tussen moederbord en hdd. Blokje kan je op eBay terugvinden voor minimaal 80 euro.. Kan ik niet de nieuwe hdd in een caddy plaatsen en daar laten zitten? Dus vanaf daar Windows installeren etc?
Pagina: 1