Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Toshiba Satellite laptop word 90°C en valt uit

Pagina: 1
Acties:

• Aariejj
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-05-2021
Ik heb een Toshiba Satellite laptop uit 2012

Specs:

Intel Core i3 CPU M 380 2.53 GHz
4,0GB RAM
ATI Mobility Radeon HD 5470

Wanneer ik de laptop aanzet geeft SpeedFan deze temperaturen aan:

HD0: 34°C
GPU: 54°C
Core 0: 43°C
Core 1: 54°C

En na 20 minuten te hebben getekend op AutoCAD en op de achtergrond een rpg-game hebben laten lopen zijn dit de temperaturen:

HD0: 35°C
GPU: 78°C
Core 0: 82°C
Core 1: 87°C

Toen heb ik hem voorzichtig uitgeblazen met de compressor, heb de fan even geblokkeerd met een cocktailprikker etc. ik kon toen wel zien dat er iets stof uit kwam maar niet overdreven veel..

Toen lagen de temperaturen met de zelfde taken iets lager:

HD0: 34°C
GPU: 55°C
Core 0: 60°C
Core 1: 63°C

Het kan aan mij liggen maar volgens mij zijn deze temperaturen nog steeds aan de hoge kant bij deze taken.

Voor dat ik hem uit heb geblazen viel de laptop na 30 minuten uit rond de 90°C..
nu na het uitblazen doet hij dat niet meer en tot nu heb ik hem een uur aan staan en is de Core 1: 70°C

Wat moet ik doen, of wat moet ik juist niet doen?
En even ter verduidelijking voor mijzelf wat zijn de Core 0 en Core 1 precies?
Ik neem aan dat de HD0 de harddisk is en de GPU de grafische kaart?

Graag hoor ik van jullie,

Met vriendelijke groet,
Arno Onstenk

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-11 09:11
Je hebt een dual core cpu. Oftewel een processor met 2 kernen waar per kern 1 temperatuur sensor op zit.
Wat ook uitmaakt is de plaatsing van een laptop. Op schoot of op een stuk doek zoals een tafelkleed of op de bank is een killer voor de laptop. Je laptop moet je altijd op een glad oppervlakte zetten zodat de koelgaten die onderin je laptop zitten vrij zijn voor luchtcirculatie.

Ik ga er van uit dat de plaatsing van je laptop in orde is.

Het verschil tussen Core0 en Core1 vind ik significant. Wat ik hieruit kan opmaken is dat de koelblok niet goed genoeg contact maakt met je cpu waardoor hij niet goed de warmte af kan voeren. Oplossing zou zijn de koelblok loshalen en een vers (dun!)laagje koelpasta aanbrengen en vervolgens de boel weer goed terug monteren.

Draait de koeler eigenlijk wel? Deze zou je goed moeten horen draaien.

• Aariejj
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-05-2021
Heel erg bedankt voor je reactie!

Hij staat altijd op een bureau en wanneer ik hem op mijn schoot heb dan heb ik er een dienblad onder liggen.

De fan draait constant en af en toe eventjes op volle toeren.

Oké, ik zal deze week de koelpasta even vervangen,
Wat voor een type koelpasta zou je aanbevelen?
En zijn er verder nog tips bij het vervangen ervan in relatie dat het hier om een laptop gaat?

Ik heb dat één keer eerder gedaan bij mijn vaste computer met artic silver koelpasta.

Alvast bedankt!

• mjfast16
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-11 13:34
laaste temperaturen zijn normaal voor een laptop.
en als je dat teveel vind raad ik een cooler pad aan scheelt bij mij tot 15 graden verschil
en ander raad opvolgen van com2.1ghz zal ook beslist helpen.
ook moet je metingen vaak met een korreltje zout nemen bij was het mobo vaak warmer dan de cpu of gpu na checken bleek dat temp van mobo altijd 25 graden te hoog was.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:18
Speedfan is nu niet het bepaald het beste programma om temperaturen uit te lezen.
Vergelijk de resultaten eens via CoreTemp en GPU-Z

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:25
Malantur schreef op maandag 03 februari 2014 @ 16:26:
Speedfan is nu niet het bepaald het beste programma om temperaturen uit te lezen.
Vergelijk de resultaten eens via CoreTemp en GPU-Z
Wat is er mis met speedfan als ik vragen mag?

De temperaturen in CoreTemp zijn 5C lager dan speefan :|

[ Voor 9% gewijzigd door Li1quid op 03-02-2014 23:38 ]

Pagina: 1