Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 06:23
Hallo beste tweakers,

Naar enig lezen van diverse artikelen kwam ik achter een paar dingen op het gebied van lucht/zuurstof.
Mij leek het interessant om hierover te brainstormen met jullie.

Waar ik achter gekomen ben:

1.Lucht onder hoge druk wordt warmer, onder lage druk koeler.
2.Warme lucht stijgt op.
3.Warme lucht zet uit.

Zelf zat ik er natedenken hoe ik dit kan gebruiken in de praktijk.

Deze techniek wordt o.a toegepast in koelkasten.
Maar zo een systeem wil ik niet in mijn case(phase change o.i.d)
Zou het effect hebben als ik alle fans lucht naar buiten laat blazen zodat er een lage druk in de kast is?
Het lijkt mij dat de luchtdruk dan lager wordt, correct me if im wrong
(uiteraard nadat ik de overige kieren en naden heb gedicht)

2.Warme lucht stijgt op.
Raar maar waar, onze fans blazen van voor naar achter.
Waarom niet van onder naar boven aangezien warme lucht toch opstijgt?
Lijkt mij interessant om te proberen, alleen zal ik wel een stofzuiger creeren op deze manier.
Maar dat is op te lossen.
Iemand ervaring hiermee?

Ook leek het mij interessant om met een normale airflow(van voor naar achter)
allemaal gaten in de bovenkant te maken om zo de overige warme lucht passief af te voeren.

3.Warme lucht zet uit.
Meestal zie je voor de grootste intake fan en achter een kleinere (standaard)
Maar als de lucht langs je componenten en je cpu cooler komt, zou de lucht
warmer worden en dus uitzetten, zou je dit niet beter andersom kunnen doen,
Dus voor kleinere intake, achter grotere om meer ''massa'' weg te werken?

Ik hoop dat jullie helpen hier een leerzaam topic over te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-10 21:57
1. Zou het effect hebben als ik alle fans lucht naar buiten laat blazen zodat er een lage druk in de kast is?.

Je moet altijd een air-flow hebben in je kast anders kan de warmte niet afgevoerd worden.

2.Warme lucht stijgt op.
Ik snap je gedachte hierbij. Veel kasten hebben ook ruimt om onder enboven fans te monteren. Zo heb ik in mijn CM690II kast twee 140mm fans gemonteerd (uitblazen) en één 140mm onder.
Doordat ik ook fans aan de voorkant heb, gaat de airflow eigenlijk diagonaal. Ik heb achter in mijn kast ook een fan die uitblaast. Eigenlijk loopt mijn airflow van rechtsonder naar linksboven.

BIj punt drie geef je aan dat het misschien beter is om achterin een grote outtake fan te hebben en een kleine intake fan. Is het niet zo dat airflow altijd nodig is om de warmte af te voeren? Volgens mij blijft warme lucht in de kast hangen als deze geen goede toevoer van verse lucht krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 12:29
1) De lucht word weliswaar koeler maar hoe minder lucht, hoe slechter de warmte afgifte van je componenten. Extreem voorbeeld: Vacuum. In een vacuum zal je nooit componenten kunnen koelen omdat er geen warmte overdraagt plaats vind.

2) Klopt en een beetje case kan dit al. Er zijn tientallen kasten die onder en boven in/outtakes hebben waardoor de airflow niet van voor naar achter maar van onder naar boven gaat. Niets nieuws dus.

3) Bij een goede case zijn de outtakes gelijk aan de intakes. Zowel kwa groten als het aantal gaten.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Nou het voornaamste probleem met koelen is om de warmte die een chip (cou/gpu) maakt op zo een kleine oppervlakte zo snel mogelijk af te voeren dat de temperatuur van de chip binnen de perken blijft en je mooi kunt genieten van je pc.
Vroeger was een simpele heatsinkje voldoende, heatsink neemt de warmte op/over en zorgt ervoor dat het geheel koel blijft door de warmte weer af te staan aan de lucht. Alleen oppervlakte vergroting was toen voldoende om de warmte weg te werken.
Nu is oppervlakte vergroting alleen niet meer genoeg om de vrijgekomen warmte weg te werken en gebruiken we fans om per tijdseenheid meer luchtdeeltjes langs het oppervlakte te laten stromen, dus meer contact met 'koudere' lucht dus meer koeling.

Zo is het dus dat het effectiever is om ervoor te zorgen dat je een goede airflow hebt, en natuurlijk koeloppervlakte, dan om je zorgen te maken over het minieme drukverschil dat je zou creëren met je fans.
Het koelt volgens mij beter om een pc met goede airflow in lets say 25 graden C te zetten dan een pc zonder fans in een koelkast, alleen omdat de temperatuur van de lucht minder uitmaakt dan de hoeveelheid lucht die je in aanraking kan laten komen met je oppervlakte. Volgens mij geldt dat ook voor waterkoeling (correct me if im wrong)

En als je alle fans naar buiten zult keren zul je misschien bij het creëren van het drukverschilletje een temperatuur wijziging meten, maar dat is niet continu, aangezien je fans de druk niet continu verlagen is na een tijdje de temperatuur binnen weer hetzelfde als buiten. Het is dus niet zo dat het dan altijd kouder binnen zal zijn, zo'n goed isolerende kast is een pc niet.

[ Voor 12% gewijzigd door MB113 op 03-02-2014 14:11 ]

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 10:31

artificial_sun

Mazda Rx7

Computer fans zullen nooit in staat zijn enige onderdruk te creëren, dus zorg voor een goed flow. Daar heb je veel meer aan.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:50

D4NG3R

kiwi

:)

artificial_sun schreef op maandag 03 februari 2014 @ 14:12:
Computer fans zullen nooit in staat zijn enige onderdruk te creëren, dus zorg voor een goed flow. Daar heb je veel meer aan.
Dit is niet correct.

Meer intake / outtake heeft wel degelijk effect op de temperaturen en/of stofophoping. Je praat echter over veelal kleine verschillen. Meer intake houd stof buiten de behuizing, meer outtake houd je temperatuur een graad (of 2) lager.

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 03-02-2014 14:17 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:55
Vergeet ook niet dat een overdruk in de kast (marginaal) stof buiten de kast houdt. En stof is denk ik gevaarlijker voor temperatuuroploop dan warme lucht zelf...
Maar correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

gearardihno schreef op maandag 03 februari 2014 @ 13:03:
Hallo beste tweakers,

Naar enig lezen van diverse artikelen kwam ik achter een paar dingen op het gebied van lucht/zuurstof.

Waar ik achter gekomen ben:

2.Warme lucht stijgt op.
3.Warme lucht zet uit.
Ik snap de opzet van je topic niet en ik snap ook je doel niet
1) ja
2) Klopt niet, warmere lucht stijgt op.

Als je lucht zou samendrukken zal de lucht inderdaad warmer worden aangezien je voor het compressen van de lucht arbeid hebt verricht. In ieder geval, het omgekeerde werkt dus ook (in theorie). Echter in de praktijk in een case zal je dit niet werken. Al is het alleen al om het feit dat in het geval dat je een vacuüm in je case probeert te maken de lucht in tegenstelde richting aan de blaasrichting van de fan de case terug in zal komen. Op het gegeven moment zal je natuurlijk een dynamisch evenwicht krijgen (de lucht die naar binnen toe stroomt zal gelijk zijn aan de lucht die naar buiten toe stroomt).

In theorie is het een leuk idee, in de praktijk (in dit geval) is het totaal nutteloos.

Overigens heb je zonder lucht in je case ook geen lucht om je componenten te koelen...

offtopic:
Dit topic hoort hier niet, dit hoort in: Wetenschap & Levensbeschouwing

[ Voor 7% gewijzigd door Frozen op 03-02-2014 14:45 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
Frozen schreef op maandag 03 februari 2014 @ 14:43:
[...]

Ik snap de opzet van je topic niet en ik snap ook je doel niet
1) ja
2) Klopt niet, warmere lucht stijgt op.

Als je lucht zou samendrukken zal de lucht inderdaad warmer worden aangezien je voor het compressen van de lucht arbeid hebt verricht. In ieder geval, het omgekeerde werkt dus ook (in theorie). Echter in de praktijk in een case zal je dit niet werken. Al is het alleen al om het feit dat in het geval dat je een vacuüm in je case probeert te maken de lucht in tegenstelde richting aan de blaasrichting van de fan de case terug in zal komen. Op het gegeven moment zal je natuurlijk een dynamisch evenwicht krijgen (de lucht die naar binnen toe stroomt zal gelijk zijn aan de lucht die naar buiten toe stroomt).

In theorie is het een leuk idee, in de praktijk (in dit geval) is het totaal nutteloos.

Overigens heb je zonder lucht in je case ook geen lucht om je componenten te koelen...

offtopic:
Dit topic hoort hier niet, dit hoort in: Wetenschap & Levensbeschouwing
Misschien had je dan even rustiger moeten lezen:
Want dit staat in mijn eerste bericht:

Oftewel ik vind koeling gewoon interessant en als jij dat niet vind, en het nut er niet van inziet
reageer dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-10 07:57

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

D4NG3R schreef op maandag 03 februari 2014 @ 14:15:
[...]

Dit is niet correct.

Meer intake / outtake heeft wel degelijk effect op de temperaturen en/of stofophoping. Je praat echter over veelal kleine verschillen. Meer intake houd stof buiten de behuizing, meer outtake houd je temperatuur een graad (of 2) lager.
Mmmm moet ik maar is gaan proberen want dat stof bij me cpu is niet echt bon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

gearardihno schreef op maandag 03 februari 2014 @ 17:50:
[...]

Misschien had je dan even rustiger moeten lezen:
Want dit staat in mijn eerste bericht:

Oftewel ik vind koeling gewoon interessant en als jij dat niet vind, en het nut er niet van inziet
reageer dan niet.
Het kan ook interessant zijn maar dan heb je het in het verkeerde topic geplaatst imo, dan hoorde het bij wetenschap :)

Overigens vind ik dat soort dingen wel interessant.
Beroep Student
Opleiding Lucht- en Ruimtevaarttechniek

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
Frozen schreef op maandag 03 februari 2014 @ 18:06:
[...]

Het kan ook interessant zijn maar dan heb je het in het verkeerde topic geplaatst imo, dan hoorde het bij wetenschap :)

Overigens vind ik dat soort dingen wel interessant.

[...]
nee want ik probeer het gelijk toe te passen, :)
zoals je kon lezen noemde ik ook al enkele voorbeelden.

Dus wat mij betreft staat het hier prima, heb het hier over koeling, dus dan
lijkt het topic cooling mij niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien ook interessant (filter de marketing er wel uit): http://www.silverstonetek...p?area=en&tid=wh_positive,
http://www.silverstonetek...hp?area=en&tid=wh_airflow,
http://www.silverstonetek...php?area=en&tid=wh08_0266.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2014 04:07 . Reden: links met url knopje (tablet laat standaard url's zien, zag het verschil eerst niet) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrapc
  • Laatst online: 02-10 21:45

Ultrapc

Anyone steak?

Ik denk dat je vooral punt 1 overtrekt; wat je zegt klopt wel, maar is volgens mij alleen bij grotere drukverschillen dan welke pc fan maar ook kan genereren. Of je moet een compressor in je pc willen ;)

Allround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Niet om vervelend te zijn, maar denken we nu werkelijk dat na tientallen jaren research op gebied van koeling PC componenten, in een topic op tweakers met een betere oplossing te komen? Deze informatie is gewoon te vinden met basiskennis van google, ik begrijp de meerwaarde niet zo.

Lijkt een beetje een topic om het topic. TS heeft wat klokken horen luiden en zoekt nu naar klepels.

[ Voor 8% gewijzigd door Vayra op 06-02-2014 10:30 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Pagina: 1