Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

In dubio, graag advies:)

Pagina: 1
Acties:

• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 19:03
Hallo allemaal

Ik zit in dubio over wat ik moet doen.
Volgend jaar ga ik beginnen aan mijn opleiding Informatica aan het HBO. Hoewel ik geen 3d-modeling ga doen is het werken op de laptop uiteraard een groot onderdeel van mijn studie (tekstverwerken, programmeren)

Momenteel beschik ik over een laptop, de Lenovo Essential B570E2 (N2F27MH). Dit is een model met een 1366*768 scherm en pentium processor. Hoewel pentium erg traag klinkt is het een B970 welke gewoon netjes 2000 punten haalt op de passmark benchmark wat zelfs nog hoger is dan de i3-2375m. Geen strepentrekker dus, maar wel degelijk.

Nu kan ik van een vriend een laptop overnemen, de HP Envy 14-1150ed (XE654EA). Deze beschikt over een i7-720QM en scoort zo’n 3000 punten op passmark. Het is een i7, maar wel een verouderd model. Hierdoor valt de score vrij laag uit.

Het komt er op neer dat ik deze laptop kan overnemen. De kosten om te upgraden naar dit model schat ik op zo’n 50-100 euro, doordat mijn huidige laptop ook nog wel wat waard is en ik het apparaat voor 250 kan overnemen.

Mijn vraag is nu: is het slim om de laptop over te nemen?
Qua scherm ga ik er niets op vooruit, de HP beschikt ook over een 1366*768 scherm. Het zou echt om de processor gaan, welke 1000 punten beter scoort.

Ik heb eigenlijk drie opties, waartussen ik heftig twijfel.

- Huidige laptop behouden
Dit zou mij potentieel geld schelen. De laptop is zeker niet snel (vooral het opstarten duurt lang) maar als ik eenmaal aan het werk ben is het wel te doen. Ook beschikt dit model over een vga aansluiting en numeriek keypad wat mij aanspreekt maar geen harde vereiste is

- De HP overnemen
Hierdoor zou ik dus vooral iets qua processorkracht merken. Ook zit hier een betere videochip in, waardoor spellen zoals World of Warcraft met zo’n 30-40fps gespeeld kunnen worden op lage settings. Mijn twijfel bij dit model is vooral: is de upgrade voldoende om de 50-100 euro te rechtvaardigen? Daarnaast beschikt dit model niet meer over fabrieksgarantie terwijl mijn Lenovo nog een jaartje heeft.

- Een hele nieuwe laptop kopen
Dit zou mijn laatste optie zijn. Enerzijds mijn favoriete optie (omdat ik dan een lekker snel model met haswell i5 zou kopen) maar anderzijds ook totaal weer niet, omdat ik hier eigenlijk het geld niet voor heb. Met de aanschaf zou ik dus sowieso even moeten wachten totdat ik geld gespaard heb (ik verwacht een half jaar studie)

Mijn vraag is nu: wat zouden jullie doen?

Nog een andere vraag: wat zou de waarde van mijn huidige laptop zijn? Ik heb 50-100 euro als kosten voor de upgrade gerekend dus zelf verwacht ik zo’n 150-200 euro voor de laptop terug te krijgen. De laptop heeft wat krasjes en putjes maar ziet er voor de rest goed uit (en functioneert ook nog prima)

Groet Roger :)

Edit: de laptop is primair voor op de instelling zelf. Thuis beschik ik over een zelfbouw-desktop. Tijdens mijn huidige opleiding (mbo, ook vrij veel op de computer gebaseerd) laat ik de laptop meestal in mijn kluis, zelfs in het weekend. Het apparaat word dus nooit thuis gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door roger128 op 03-02-2014 11:41 ]

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
Zet een ssd in je huidige laptop. Ik denk dat dat de beste upgrade is die je op dit moment kan doen. Ik raad de crucial m500 of de samsung 840 evo aan.

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:34
Jornv schreef op maandag 03 februari 2014 @ 11:48:
Zet een ssd in je huidige laptop. Ik denk dat dat de beste upgrade is die je op dit moment kan doen. Ik raad de crucial m500 of de samsung 840 evo aan.
Precies wat ik dacht. Met een SSD gaat je veel meer op vooruit dan een ietse betere processor. Zeker als je die processor eigenlijk nooti gebruikt hooguit een keer voor een spelletje WoW, ja dat zou een voordeel kunnen zijn. Maar voor al het andere werk, is die SSD veel fijner. En ook niet z'n grote investering.

• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 19:03
Ik merk inderdaad dat mijn huidige laptop wel snel genoeg is, als hij eenmaal "warmgedraaid" is.
Dus: aanzetten, bakkie koffie halen, en dan werken.
Dat zou een ssd wel grotendeels verhelpen denk ik.

Dan nog even iets anders, die 250 euro is naar mijn mening best wel scherp. Denken jullie dat het mogelijk is om deze prijs voor mijn huidige laptop te krijgen?
Dan zou ik er qua prijs niets op achteruit gaan, en dan zou ik desnoods die ssd ook in die HP kunnen zetten.

Roger

Edit: of moet ik hier een apart topic voor aanmaken?

[ Voor 5% gewijzigd door roger128 op 03-02-2014 14:48 ]

• jerry-c
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11 14:38
Neem ook even de accuduur van beide laptops mee als je daar gebruik van maak ;)

Ikzelf zou trouwens een ssd in je huidige laptop stoppen en over een jaar een nieuwe laptop kopen en de ssd overzetten.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:15

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica