Gebruikte HDD overnemen van bedrijven

Pagina: 1
Acties:

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Topicstarter
Na het bekijken van de mooie builds in het show je storage systeem topic, zit het mij ook te knagen om zoiets te maken. Helaas zijn bomen waar geld aan groeit alleen voorbestemd voor Sims karakters.

Het zijn de HDD's die toch een groot deel van de totale prijs uitmaken om een degelijke > 10TB storage systeem te maken.
Nu rest mijn vraag dus of je niet gemakkelijk (wat oudere en gebruikte) harde schijven van bedrijven over te nemen. Natuurlijk hebben zij liever dat het vernietigd wordt, iets dat op het buildfest ook een probleem was dat er in verhouding weinig harde schijven werden geleverd.
Maar als je alles overschrijft met nullen is het zeer lastig om nog bruikbare informatie (zover dat bruikbaar is) ervan af te plukken. Het is toch zo dat datacenters of grote bedrijven niet wachten tot alle HDD failen, maar ondertussen van 1 TB schijven naar 2, of 3 TB wisselen?

Op internet en hier heb ik niks gevonden van mensen die het geprobeerd hebben.
Nu is mijn vraag dus aan jullie of iemand ervaring hier mee heeft, ik weet wel dat mensen oude accu's van bedrijven opkopen, maar niet van HDD's. En waarom het voor bedrijven dan niet gunstig is om oude werkende HDD zo te clearen en verder te verkopen, win-win toch? Of ben ik nu compleet gek? 8)7 :? :X

Dit topic heb ik in Opslagtechnologie gezet omdat het naar mijn inzicht niet een specifiek aankoopadvies is, maar meer in het algemeen om aankoopervaringen.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:03
En waarom het voor bedrijven dan niet gunstig is om oude werkende HDD zo te clearen en verder te verkopen, win-win toch? Of ben ik nu compleet gek?
Risico. In 1 woord het risico dat data toch uitlekt. Overigens zou SOX/Compliance (regelgeving/interne regelgeving) ook roet in het eten gooien. Buiten dat zijn er natuurlijk ook IT'ers die de harde schijven willen ipv op de markt gooien ;).

Overigens kun je veel beter nieuwe harde schijven aanschaffen MET garantie ipv gebruikte. Zeker voor storage systemen wil je liever betrouwbare harde schijven dan een paar tientjes voordeel (veel meer zal het niet zijn qua korting). En hou rekening met stroomverbruik hè.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:03
Als een fileserver hier wordt uitgefaseerd wordt eerst alle data verhuisd naar andere servers, server wordt leeggemaakt, vervolgens wordt de RAID config (RAID6, meerdere arrays) weggegooid en wordt er een RAID10 gemaakt van alle disks in de server. Vervolgens met dd een zerofill daarrover en ik wens degene die daar nog wat uit kan halen veel plezier.

Verder is er geen haar op mijn hoofd die erover denkt om die oude meuk over te nemen, ik ga geen disks kopen die al 5+ jaar nonstop hebben gedraaid. Naast dat ze mogelijk onbetrouwbaar zijn, zijn het vaak ook maar <=1TB disks die niet heel erg interessant zijn.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:10

heuveltje

KoelkastFilosoof

Niemand die zegt dat het oude disks moeten zijn.

Een toenmalige kameraad werkte vooor een hosting bedrijf dat een paar grote backup & fileservers had.
Die gooide de eerste paar maanden altijd wat disken uit het array, zonder echt duidelijke redenen.
Die werden altijd een keer gescand, maar als er uit de smart gegevens verder niks geks kwam werden die gewoon verkocht aan werknemers voor 1/2 van de nieuwprijs

Daar heb ik er toch enkele van in mijn server, en die draaien al jaren zonder problemen. :)
Alleen jammer dat die kameraad ondertussen ergens anders werkt :(

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Hier gooi ik over (desktop)systemen DBAN die hem 3 keer overschrijft. Daarna gaan ze naar de opkoper.

Tuurlijk kan het ook naar particulieren maar dat kost tijd en energie. Plus het feit dat je soms lang met je spul zit en de kans groot is dat iemand niet komt opdagen.
Dan liever een opkoper die alles meeneemt.

Vorige week werd ik ook nog gebeld door zo'n opkoopbedrijf. Dat de oude servers nog geld waard zijn enz enz blablabla.. :P

Je kan beter zelf eens informeren bij bedrijven in de buurt?

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+