[Klik aan klik uit] Montage probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 6.212 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hi,

Als praatplaat:

Stopcontact

In beide ontvangers zit een draad waarop spanning staat. Op de zwarte kabels staat geen spanning en die gaan normaliter naast de bruine kabel in de ontvanger. Maar ik mis hier blauwe/groene draden ... Er zou een nuldraad in of de vierde of de derde uitgang van rechts moeten, maar ik heb alleen die bruine draad in het midden over zonder spanning. Deze is afgetakt van de rechtse bruine kabel van de twee bij het rechter stopcontact.

Beneden was het een appeltjes eitje omdat ik daar de juiste kleuren beschikbaar had. Moet ik hier nu de blauwe of gele kabels splitsen en een stukje verlengen zodat ik die daar kan gebruiken?

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:14
Als er geen spanning op die middelste bruine zit deze weghalen. en in stopcontact die blauwe (de nul) doorlussen naar je KAKU.

Waarom bruine draad weghalen; lijkt niet goed in het stopcontact te zitten (zwart geblakerd uiteinde, komt door loszittend contact), en hij is beschadigd...

[ Voor 39% gewijzigd door Rusky op 03-02-2014 07:49 ]

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Dus ik moet een soort 3-way splitter vinden die ik veilig kan monteren op de blauwe draad om vervolgens het rechtste stopcontact en de twee KAKU's af te monteren? Is er een term voor een dergelijke splitter of kan ik met wat steenkolen-techniekspraak daar in de gamma wel mee uit de voeten :) ?

Dankje overigens Rusky - zonder deze KAKU geen licht in de babykamer ;) !

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het lijkt er op dat er 2 groepen liggen

Zo te zien zijn de eerste 3 dozen links met elkaar verbonden, en kun je voor de eerste kaku een nul van de wcd aftappen, de 2e kaku wordt die los gevoed of vanuit links?

Als die 2e los gevoed wordt (uit een andere groep) moet je een nul bijtrekken. als die op dezelfde groep zit kun je gewoon de nul van de wcd pakken
Een andere manier is om die kaku gewoon in de centraaldoos of lamp te plaatsen en dat gat gewoon dicht te maken

(wedden dat op de linkse wcd nog ruimte is om een draadje bij te prikken, sheelt je weer een lasblokje)

[ Voor 24% gewijzigd door Fish op 03-02-2014 10:01 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Cassius schreef op maandag 03 februari 2014 @ 09:52:
Is er een term voor een dergelijke splitter ...
steeklasdop of steeklasklem.
maar op het plaatje afgaande, denk ik dat je van de meest linkse wcd kunt aftakken.
je moet dat geen lasklemmen gebruiken, die je mogelijk moeilijk weg gepropt krijgt achter de wcd's.

betere tip: laat er iemand naar kijken die iets meer aanleg met elektro heeft. ;)

[ Voor 42% gewijzigd door M a r c o op 03-02-2014 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het is zowieze een rare constructie

Nul en aarde uit één leiding, en fase ergens anders vandaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Fish op 03-02-2014 10:05 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:14
M a r c o schreef op maandag 03 februari 2014 @ 09:58:
[...]

betere tip: laat er iemand naar kijken die iets meer aanleg met elektro heeft. ;)
Dit lijkt me de beste tip. Want er klopt inderdaad echt niet veel van deze aansluiting... een of andere doe het zelfer aan de gang geweest.

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
@fish; klopt, lamp 1 ging uit bij omzetten groep 1, lamp 2 bij omzetten groep 4. Vreemd.

Klopt wat jullie denken, vorige bewoner was van het niveau "ik doe het zelf, maar ik doe het bras". Al veel dingen tegen gekomen die ik zelf moest oplossen of heb laten oplossen helaas. Die zie je niet als je het huis koopt ;) .

Ik zal even een werkspot opdracht plaatsen zodat iemand met verstand er naar kijkt - ga geen risico nemen met dit soort spul. Heb er te weinig kaas van gegeten.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Of bouw de kaku's in de lamp in

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Dat hou ik als extra optie inderdaad even als slag om de arm. Dat zijn gewoon bij bouw afgemonteerde lamp punten, dus ik vermoed dat die wel netjes die bekabeling hebben. Maar dat zou wel echt krap worden en ik wil deze doos toch gewoon goed hebben.

Op jullie advies: http://www.werkspot.nl/op...lik-aan-klik-uit-monteren

Als daar niet interessants uitkomt bel ik een elektricien in de buurt, bedankt :) !

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Het verbindingsstukje wat je zocht heet een lasklem.
Afbeeldingslocatie: http://klus-info.nl/wp-content/uploads/Elektriciteit-draden-verbinden-lassen-1-300x79.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.gerritse.nl/~images/products/gerritse/642-477/787607.jpg

Verder is het niet heel lastig hoor. Nagaan of de fasedraden tot dezelfde groep behoren. Zo ja, dan blauwe aanwezige nuldraad gebruiken en anders een nieuwe nuldraad/nuldraden trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:38
Ik neem aan dat er bij de lamp (die wil je schakelen?) al een blauwe draad ligt?
Dan is het bruin in het kaku, en zwart eruit, naar de lamp.
De kaku schakelt volgens mij over de spanning die hij krijgt via bruin, maar pas doorverbind/onderbreekt naar zwart bij een signaal.
Je blauw is in principe je 0 en die wordt vanuit je wcd gesplitst naar de overige dozen.

Btw.. kijk hier ook eventjes naar, ziet er niet fris uit
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/s4c9yo.jpg

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Cassius schreef op maandag 03 februari 2014 @ 11:03:
@fish; klopt, lamp 1 ging uit bij omzetten groep 1, lamp 2 bij omzetten groep 4. Vreemd.

Klopt wat jullie denken, vorige bewoner was van het niveau "ik doe het zelf, maar ik doe het bras". Al veel dingen tegen gekomen die ik zelf moest oplossen of heb laten oplossen helaas. Die zie je niet als je het huis koopt ;) .

Ik zal even een werkspot opdracht plaatsen zodat iemand met verstand er naar kijkt - ga geen risico nemen met dit soort spul. Heb er te weinig kaas van gegeten.
je zit dus al met 2 groepen.. die mogen eigenlijk niet bij elkaar komen.. dus iemand is helaas al aan het beunen geweest.. ergens zit er een behoorlijke fout in je installatie....

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ze zitten niet "bij elkaar" de laatste doos is gescheiden (geen onderling gat) van de andere groep. dat de dozen naast elkaar zitten is gewoon netter.

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 05-02-2014 00:25 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giovanny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-12-2018
Ik zou in een situatie waar je enkel de fase en schakeldraad tot je beschikking hebt en "slechts" lampen schakelt voor de mini inbouw-dimmers/schakelaars gaan. Zoals deze: http://www.klikaanklikuit...n-1/dimmer-set-awmr2-211/ Is heel goed zelf te doen, let wel op dat ze aparte versies voor dimbare led verlichting hebben.
Dan kun je ook nog steeds gebruik maken van de oude lichtknop bovenop de dimmer. Kortom schakelen met afwisselend afstandsbediening en lichtknop is mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Vandaag geheel netjes gemaakt door electricien, de twee stopcontacten kregen stroom omdat de middelste (op de afbeelding losse) kabel samen met de bruine kabel op de linker KAKU was aangesloten in de voormalige schakelaar. Allemaal heel knullig, gescheurde kabel vervangen en netjes de stroom direct links aangesloten en met een lasdop blauw van links naar rechts gehaald en de meest rechter bruine naar de linker KAKU.

Werkt allemaal perfect :) ! Bedankt!

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

pardon ? heeft die monteur 2 groepen gekoppeld ?

Rechter kaku heeft nu fase van en nul van groep 1 op de kaku. en nul van groep 4 op de lamp.
(zoals jij het nu omschrijft) if yes terug laten koken en fixen de shit voor niets

Hij had voor de 2e kaku een nuldraad van de centraaldoos moeten trekken

Maak nog eens een foto svp dat maakt het wat duidelijker want als ik het zo lees heeft deze monteur er eerder een grotere knoeiboel van gemaakt

Test
zet beide groepen één voor één uit en kijk welk effect het heeft op de lampen die bij die groep horen

[ Voor 114% gewijzigd door Fish op 07-02-2014 21:34 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:44
Fish heeft gelijk, wanneer beide kaku's lampen bedienen op verschillende groepen moet de rechter kaku volledig gescheiden blijven van de rest. Wanneer de groepen op verschillende aardlekschakelaars zitten krijg je sowieso problemen, anders merk je er weinig van. Maar het is niet netjes.

Heb je misschien een foto hoe het nu zit?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Even heel extreem genomen (afhankelijk van de situatie) kun je potentieel contineu 32 ampere trekken door een draad die bedoelt is voor 16 ampere. laten we het over de piekstromen maar niet hebben.

Kortsluiting krijgen waardoor 1 groep uitvalt maar de andere blijft leveren. etc

[ Voor 17% gewijzigd door Fish op 12-02-2014 20:46 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een internet control box van kaku.
Nu heb ik 2 bestaande serie schakelaars waar 2 lampen op zitten die ik draadloos wil kunnen schakelen en dimmen. Alle knoppen moeten daarbij wel blijven werken alleen van 2 wil ik die dus ook met mijn control box kunnen schakelen iemand een iedee hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Kan je daar misschien een apart topic voor maken? Een ouwe koei zoals deze ervoor omhoogschoppen levert alleen maar verwarring op.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.