[mini-pc ] server/xbmc/tv tuner/router/access point

Pagina: 1
Acties:

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07-2025
Beste tweakers.

Ik ben de laatste paar dagen bezig om m'n huidige thuisnetwerk in kaart aan het brengen en i.v.m. verbouwing en wil dit graag beter/mooier/simpeler inrichten.

Nu heb ik een vrij goed idee wat ik wil, maar ik kan de juiste hardware niet vinden.
Kosten zijn vaak niet het probleem maar meer de beschikbaarheid. (budget +/- 2000)

Ik wil graag investeren in een mini-pc of kleine barebone (i3 of hoger) die voor mij hopelijk een hoop apperatuur kan vervangen, maar iig bij de volgende 3 punten heb ik problemen:

1) routeren / switchen (802.1q ondersteunen), waarbij 2 netwerkkaarten een pre is
2) software access-point (liefst 802.11ac support)
3) Fungeren als TV-tuner i.z.m. ziggo (dvb-c/smartcard)

Er komen ook nog wat andere taken op zoals z-wave gw/dns/dhcp/proxy/xbmc/nzb/ca/802.1x etc... maar daar zie ik geen problemen.

Voor het 1ste probleem zou ik usb-ethernet sticks kunnen gebruiken, maar ik lees op veel fora's dat deze vaak problemen geven m.b.t. drivers en een hele slechte performance leveren zelfs op usb3.0.
tot nu toe de enige mini-pc die ik kon vinden met 2 porten is de nieuwe serie van zotac (id91/92/iq01) maar die schijnen weer behoorlijk wat geluid te produceren. Als ik geen hardware kan vinden met 2 ethernet aansluitingen dan iig een usb 3.0-> ethernet stick die 802.1q kan, goede linux drivers heeft en niet al te slechte performance.

Voor het 2de probleem schijnt 802.11ac een grote no-no te zijn nu, er is blijkbaar 1 chipset die echt werkt (ath10) maar het is erg lastig om te zien welk commercieel product dit levert. Hopelijk zijn er hier meer mensen die dit doen en wat aanraders hebben iig voor 802.11abgn sticks, die goed werken i.z.m. linux en ap-mode.

Voor het 3e probleem kom ik niet verder dan nog een standalone apparaat erbij (anysee n7) welke ook niet meer leverbaar is (e30tcplus hetzelfde) en eigenlijk het 1ne apparaat zal vervangen voor een ander met meer functies. Het zou ideaal zijn om via xbmc tv te kunnen kijken, maar blijkbaar toch vrij lastig qua hardware.

Mijn vraag is eigenlijk er meer mensen zijn die zoveel mogelijk van deze functies proberen te combineren in 1 apparaat en wat voor een hardware ze daarvoor gebruiken. Aangezien deze ergens in de huiskamer wordt verstopt (xbmc/hdmi aansluiting) is geluid en grote een behoorlijk probleem.

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.