Advies voor video-editing/light-gaming PC ~€1000

Pagina: 1
Acties:

• laurensPV
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-04 20:08
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Video editing, (light) gaming, virtual machine, adobe, programmeren
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget ligt rond de 900-1000 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Muis, toetsenbord en 2 beeldschermen (1680x1050) en ik heb interne hdd van 500gb 7200rpm
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Intel processor en Samsung ssd (heb gehoord dat die gewoon de beste kwaliteit zijn)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Energieverbruik maakt me helemaal niks uit. Wel vind ik het belangrijk dat hij goed koel blijft (vroeger problemen met oververhitting van cpu gehad), dus zou graag willen horen of de koeling zo voldoende is, of dat ik nog meer koeling nodig heb, misschien een extra 140mm fan ofzo. Grootte van pc maakt niks uit
Ga je overklokken?
Ik twijfel, ik vind het moeilijk in te schatten wat de gevaren hiervan zijn en wat voor mij de voordelen zouden zijn (aangezien ik maar een lichte gamer ben). Maar wil de optie graag openhouden.

Hier de build die ik vooralsnog heb samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 279,90€ 279,90
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 87,-€ 87,-
1MSI R9 270X GAMING 2G€ 171,95€ 171,95
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,90€ 46,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 85,91€ 85,91
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,30€ 36,30
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,20€ 66,20
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,-€ 13,-
1Seasonic M12II 620W€ 61,-€ 61,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 140,-€ 140,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 988,16

Hebben jullie nog tips/opmerkingen? Ik waardeer alle hulp :)

Laurens

• Matthijs240
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-04 19:47
Ziet er goed uit maar is de pricewatch: Cooler Master VS V550S niet een betere keus voor jouw systeem?

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-04 15:04

amas

Law of Nature: Chaos

Overklokken klinkt leuk en het levert zeker wat extra snelheid op. Maar de kosten om te kunnen overklokken zijn €60 (CPU) + €20 (MoBo) + €35 (koeler) = €115. Terwijl de winst mss 10-15% is. Eerlijk gezegd vind IK het het geld niet waard.

Als je Adobe software gaat gebruiken kun je overwegen om een nVidia kaart te nemen voor hardwareversnelling voor sommige opties. Ff kijken of dit nodig is voor jou.

Voeding mag trouwens ook wel wat minder. Hier eentje die net zo duur is maar wel wat zuiniger: pricewatch: Seasonic S12G 450W.

Aangezien je al een 500GB HDD hebt is het mss verstandig om de 1TB ff achterwege te laten? Je kunt later altijd nog wat bijkopen.

Als je niet gaat overklokken hoef je je niet echt zorgen te maken over koeling. Als je je PC iets stiller wilt hebben (wat met de Define R4 niet echt nodig is) dan kan je altijd nog een stille CPU koeler kiezen pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2. De twee 140mm fans die bij de R4 worden geleverd zorgen voor veel lucht en zijn ook zeer stil.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Als je tegelijk VM's wilt draaien en de overige dingen doen is het misschien handig om 16GB geheugen te nemen.
Beetje afhankelijk van welk adobe pakket en welke functies je gebruikt kun je inderdaad een nvidia kaart overwegen, echter opencl wordt ook steeds meer ondersteund en daarin zijn amd kaarten weer beter.

• laurensPV
TheAmassama schreef op zondag 02 februari 2014 @ 22:53:
Overklokken klinkt leuk en het levert zeker wat extra snelheid op. Maar de kosten om te kunnen overklokken zijn €60 (CPU) + €20 (MoBo) + €35 (koeler) = €115. Terwijl de winst mss 10-15% is. Eerlijk gezegd vind IK het het geld niet waard.

Als je Adobe software gaat gebruiken kun je overwegen om een nVidia kaart te nemen voor hardwareversnelling voor sommige opties. Ff kijken of dit nodig is voor jou.

Voeding mag trouwens ook wel wat minder. Hier eentje die net zo duur is maar wel wat zuiniger: pricewatch: Seasonic S12G 450W.

Aangezien je al een 500GB HDD hebt is het mss verstandig om de 1TB ff achterwege te laten? Je kunt later altijd nog wat bijkopen.

Als je niet gaat overklokken hoef je je niet echt zorgen te maken over koeling. Als je je PC iets stiller wilt hebben (wat met de Define R4 niet echt nodig is) dan kan je altijd nog een stille CPU koeler kiezen pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2. De twee 140mm fans die bij de R4 worden geleverd zorgen voor veel lucht en zijn ook zeer stil.
Is 450W niet net wat te weinig voor mijn build? is 550W niet wat veiliger (bijvoorbeeld de voeding die Matthijs240 voorstelde)? Of denk je dat 450W ook goed genoeg is?

En wat zijn (behalve het prijsverschil) de verschillen tussen AMD en nVidia?

Stel ik besluit om wel te gaan overklokken (waar ik nog steeds niet over uit ben, want je hebt inderdaad wel gelijk dat het best veel geld is voor iets wat ik misschien niet ga gebruiken), is mijn koeling dan voldoende?

Bedankt voor je tips trouwens :)!

• laurensPV
mitsumark schreef op zondag 02 februari 2014 @ 23:10:
Als je tegelijk VM's wilt draaien en de overige dingen doen is het misschien handig om 16GB geheugen te nemen.
Ja hier zat ik inderdaad over te twijfelen. Ik dacht ik probeer het eerst met 8GB, en als het dan niet voldoende is kan ik altijd nog uitbreiden naar 16GB

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-04 15:04

amas

Law of Nature: Chaos

laurensPV schreef op maandag 03 februari 2014 @ 01:08:
[...]

Is 450W niet net wat te weinig voor mijn build? is 550W niet wat veiliger (bijvoorbeeld de voeding die Matthijs240 voorstelde)? Of denk je dat 450W ook goed genoeg is?

En wat zijn (behalve het prijsverschil) de verschillen tussen AMD en nVidia?

Stel ik besluit om wel te gaan overklokken (waar ik nog steeds niet over uit ben, want je hebt inderdaad wel gelijk dat het best veel geld is voor iets wat ik misschien niet ga gebruiken), is mijn koeling dan voldoende?

Bedankt voor je tips trouwens :)!
Zie deze review waarom 450W meer dan voldoende is: Anandtech: The AMD Radeon R9 270X & R9 270 Review

De verschillen tussen AMD en nVidia zijn voor gamedoeleinden hetzelfde. Voor video- en fotobewerkingen zijn er wel verschillen. Adobe programma's (Premier en AE bijv.) hebben bepaalde processen die ze door de GPU kunnen laten doen ipv de CPU, wat een stuk sneller gaat. Hiervoor is echter wel een nVidia kaart vereist. Maar zoals mitsumark zei wordt OpenCL ook vaak gebruikt en hier zijn AMD kaarten dus weer sneller. Je moet dus even kijken welke programma's je gebruikt en vervolgens opzoeken of de functies die jij veel gebruikt hardwareversnelling ondersteunen.

Die koeler is overigens meer dan voldoende om er een deftige overklok op te zetten.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Verwijderd

Je kan beter als videokaart voor deze gaan pricewatch: MSI R9 270 2GB GAMING aangezien je alleen light gamed. Waarschijnlijk merk je het verschil niet eens :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Of Nvidia zin heeft ligt erg aan welke versie van de software je gebruikt.

Voor Premiere Pro CS 6 is een nvidia kaart een must
Voor Premiere Pro CC (7) maakt het niet zo uit welk merk kaart je neemt.

After Affects is altijd al vooral OpenGL geweest -behalve- de raytracer. Als je 3d effecten toevoegt of igg gebruik maakt van de raytracer, dan zou ik ook een Nvidia kaart nemen, want die draait bij CS6 en ook nog bij CS7 op CUDA...

specs

Pagina: 1