Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurensPV
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-09 14:29
Beste tweakers,

Ik zit er over te denken om een intel processor te kopen voor mijn nieuwe pc die je kan overklokken. Nu vroeg ik mij echter af wat de kans is dat het mis gaat (doordat het te warm wordt). Ook vraag ik me af of ik nog garantie heb als ik mijn processor overklok.

Ik weet hier niet zoveel van af en waardeer jullie antwoorden.

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je iets zelf sloopt zit er geen garantie meer op. Je moet het ook wel heel gek maken wil je dat voor elkaar krijgen. Verder zal er niet snel te zien zijn dat iets overgeklokt is, de settings hiervoor staan niet in de CPU.

Zolang de temps en het voltage niet te hoog worden zal er ook niets kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:02

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Te warm worden, is in principe niet aan de orde... moderne processors (bij Intel al sinds Pentium II/III tijdperk) hebben een themrische beveiliging. Zelfs als je de fan en het koelblok loshaalt, schaalt hij meteen bij.. doorbranden gebeurt dus niet.

Overklokken zelf is een kwestie van ophogen met mate, waarbij doorbranden natuurljk wel een risico is als gevolg van te hoog voltage.

Deze dingen staan dus los van elkaar. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Blijf gewoon onder 1,3 volt en er is niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Svarog schreef op zondag 02 februari 2014 @ 21:02:
Blijf gewoon onder 1,3 volt en er is niks aan de hand.
Hangt nogal af van de CPU en gebruikte koeling. Je kan niet zeggen dat in alle gevallen 1.29 veilig zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Het is niet het voltage, maar temperatuur waar je rekening mee moet houden. Over overklokken tegenwoordig geld de regel "kan je het koelen, dan kan je het draaien", Dat wil zeggen, houd bij de volgende platformen de volgende temperaturen aan:

Sandy bridge: 70-75c
Ivy bridge: 80-85c
Haswell 80-87c

In de meeste gevallen overschrijd je het maximum voltage van deze platformen zelfs niet onder goede waterkoeling, dus als je een ivy bridge op waterkoeling op 1,3v zet kom je al vaak aan temps richting de 80c en een goede chip red daarmee de 4600-4700Mhz . Een Haswell op 1,3v wordt zeker 90c onder die zelfde waterkoeling.

De verschillende procedés hebben dus allemaal een eigen temperatuur karakteristiek waaronder de processoren goed blijven functioneren. Er kan weinig misgaan als je met de juiste programma's test en een beetje nadenkt wat je doet.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-10 16:40
Ik weet niet of het nog bestaat, maar intel had 1, of 2 jaar geleden een of andere OC garantie in het leven geroepen.
Dan kon je voor 50 euro oid een soort extended garantie kopen, waarbij je één nieuwe cpu kon krijgen als deze door ocen kapot ging.

Ik weet niet of dingen als een Delid daar onder vielen..
Pagina: 1