CPU Cooler advies

Pagina: 1
Acties:

• iDonkey
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-02 20:41
Beste Tweakers,

Ik heb het afgelopen jaar mijn Dell Inspiron 545 stapje voor stapje geüpgraded naar een volwaardige Game PC:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 167,70€ 167,70
1Gigabyte GA-970A-UD3P€ 75,83€ 75,83
1Palit GeForce GTX 760 2GB Jetstream€ 218,90€ 218,90
1WD Blue WD6400AALX, 640GB€ 0,-€ 0,-
1Corsair Carbide 500R Black€ 93,99€ 93,99
1Dell IN2010N Zwart€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 8 Pro NL OEM 32/64 bit€ 128,-€ 128,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,20€ 66,20
1Seasonic M12II 620W€ 61,-€ 61,-
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 81,-€ 81,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 892,62

Nu heb ik overal aan gedacht, behalve aan de processor koeling, toen ik nog wat simpele games speelde ging het nog wel met de Stock AMD Koeler, nu speel ik echter BF4 en het geluidsniveau is storend geworden, ook als ik mijn PC niet intensief gebruik hoor ik alleen de CPU koeler.

Ik heb al rond gekeken naar wat koelers, ik kwam op de pricewatch: Cooler Master Seidon 120V uit, dit lijkt me best een volwaardige koeler voor de prijs, maar moet ik hier nog extra ventilatoren bij kopen? Of juist de meegeleverde ventilatoren gelijk vervangen? Mijn budget is 40 euro, mijn max is 60.
Ik vraag me af wat jullie aanraden om mijn FX 8350 die (nog) op stock snelheden draait te koelen.

Met vriendelijke groet,

Thomas

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition

Die seidon is ook niet bepaald heel stil...

[ Voor 16% gewijzigd door Frozen op 02-02-2014 18:55 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:32
Wil je nog gaan overklokken? Dan kun je misschien beter gelijk investeren in wat beters.
Anders inderdaad de mugen 4 of thermaltake macho.

• iDonkey
mitsumark schreef op zondag 02 februari 2014 @ 19:34:
Wil je nog gaan overklokken? Dan kun je misschien beter gelijk investeren in wat beters.
Anders inderdaad de mugen 4 of thermaltake macho.
Ik wil wel gaan overklokken ja, ben daar tot nu toe nog niet aan toe gekomen door mijn huidige koeler.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

De Seidon kan je prima stil houden bij niet extreme overclocks, maar is bij load niet extreem stil te noemen. De Mugen 4 PCGH koelt nou niet zo heel extreem en zat bij mijn 760k @ 4.5 een stuk hoger dan alle andere koelers die ik had getest (en een FX8xxx is nog een stuk pittiger), maar is wel erg stil inderdaad. Voor pure stilte -en- aardig overclocken, zeker met ruimte in je budget, kan het geen kwaad wat hoger in de markt te gaan zitten.

pricewatch: Noctua NH-U12S

misschien? 120V zal wellicht nog iets meer koelen, maar de Noctua is best pittig en vooral ook echt stil.

Als je echt sub-40 wilt, een beetje geluid (veel beter dan stock) bij load@ OC niet erg vindt, is de 120V m.i. gewoon een hele leuke koeler.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Foritain schreef op maandag 03 februari 2014 @ 00:57:
De Seidon kan je prima stil houden bij niet extreme overclocks, maar is bij load niet extreem stil te noemen. De Mugen 4 PCGH koelt nou niet zo heel extreem en zat bij mijn 760k @ 4.5 een stuk hoger dan alle andere koelers die ik had getest (en een FX8xxx is nog een stuk pittiger), maar is wel erg stil inderdaad. Voor pure stilte -en- aardig overclocken, zeker met ruimte in je budget, kan het geen kwaad wat hoger in de markt te gaan zitten.

pricewatch: Noctua NH-U12S

misschien? 120V zal wellicht nog iets meer koelen, maar de Noctua is best pittig en vooral ook echt stil.

Als je echt sub-40 wilt, een beetje geluid (veel beter dan stock) bij load@ OC niet erg vindt, is de 120V m.i. gewoon een hele leuke koeler.
Met gratis straaljagers.

Alle waterkoeling maken veel meer geluid dan gewone luchtkoeling. Hoe komt dat? De oppervlakte van een radiator is gewoon een stuk kleiner dan die van de heatsink. Echter kan er wel meer lucht doorheen omdat de finnen minder dicht op elkaar zitten dan bij een heatsink. Resultaat: fans moeten harder draaien.
nu vraag je je natuurlijk af, hoe kan het dat me koeler dan toch kouder blijft: das omdat het stromende water meer warmte per seconde kan opnemen en verplaatsen dan een koperen buis.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• iDonkey
Bedankt voor alle reacties! Ik heb liever niet de Noctua, ik vind hem lelijk, sorry. Bij mij staat op de eerste plaats geluid, aangezien ik niet extreem ga overklokken heb ik geen koel beest nodig. Stilte is gewoon een pré. Is de Scythe dan echt mijn beste oplossing? Of wellicht toch de Seidon met een andere ventilator, of is het daarbij de pomp die voor het geluid zorgt?

[ Voor 16% gewijzigd door iDonkey op 03-02-2014 08:51 ]

• iDonkey
Heb na wat twijfelen en onderzoeken besloten dat ik toch voor een Closed Loop wil gaan, is de H80i hierin aan te raden?

Edit: google net op windows 8.1 en corsair link, die twee werken niet goed samen. Aangezien ik 8.1 draai wordt dit hem dus niet.

[ Voor 35% gewijzigd door iDonkey op 03-02-2014 18:53 ]

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

De Scythe Mugen 4 PCGH is geluidloos en kan je best een beetje mee overclocken.

De opmerking dat de Seidon 120V een straaljager is begrijp ik niet. Ik heb er nu 2 in gebruik, en zo lang je de voltages/pwm setting in de bios een beetje beheerst is het gewoon prima, en zelfs op die stille setting zal hij flink meer koelen dan de Mugen, althans dat zijn mijn praktijkevaringen dusver. Ik zie het nut van de ventilator vervangen niet als je deze ook gewoon heel rustig kan laten draaien en alsnog flink meer kan laten koelen dan de mugen.

Als je met je budget op eens naar een H80i gaat zal ik ook eens naar de Nepton 140XL kijken:
productreview: Cooler Master Nepton 140XL review door Foritain

Zoals bij alle waterkoelers moet je de ventilatoren eigenlijk wel beheersen, maar over dat ding was ik heel erg te spreken. Pomp is nog stiller dan de 120V (en klinkt niet alleen stiller, ook 'rustiger'), en prestaties flink beter ook. In elk geval kan je hem praktisch geluidloos houden en nog dan altijd flink beter koelen dan een Mugen. Maar ja, we zitten nu dan bij ~80 euro.

Maar terug naar af, met lichte OC is de Mugen 4 gewoon geluidloos, voldoende, en lekker goedkoop en waterkoeling kan wat betreft geluid (en prijs) nooit tegen op. Vrij stil gaat lukken, geheel geluidloos niet. Nogmaals aan jou de keus om te bepalen wat je voorkeur heeft.

• iDonkey
Foritain schreef op maandag 03 februari 2014 @ 20:37:
De Scythe Mugen 4 PCGH is geluidloos en kan je best een beetje mee overclocken.

De opmerking dat de Seidon 120V een straaljager is begrijp ik niet. Ik heb er nu 2 in gebruik, en zo lang je de voltages/pwm setting in de bios een beetje beheerst is het gewoon prima, en zelfs op die stille setting zal hij flink meer koelen dan de Mugen, althans dat zijn mijn praktijkevaringen dusver. Ik zie het nut van de ventilator vervangen niet als je deze ook gewoon heel rustig kan laten draaien en alsnog flink meer kan laten koelen dan de mugen.

Als je met je budget op eens naar een H80i gaat zal ik ook eens naar de Nepton 140XL kijken:
productreview: Cooler Master Nepton 140XL review door Foritain

Zoals bij alle waterkoelers moet je de ventilatoren eigenlijk wel beheersen, maar over dat ding was ik heel erg te spreken. Pomp is nog stiller dan de 120V (en klinkt niet alleen stiller, ook 'rustiger'), en prestaties flink beter ook. In elk geval kan je hem praktisch geluidloos houden en nog dan altijd flink beter koelen dan een Mugen. Maar ja, we zitten nu dan bij ~80 euro.

Maar terug naar af, met lichte OC is de Mugen 4 gewoon geluidloos, voldoende, en lekker goedkoop en waterkoeling kan wat betreft geluid (en prijs) nooit tegen op. Vrij stil gaat lukken, geheel geluidloos niet. Nogmaals aan jou de keus om te bepalen wat je voorkeur heeft.
Enorm bedankt voor je reactie, heb alleen net de 412S besteld, ik heb zelf nog maar eens wat reviews gelezen.

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Ook zeker geen slechte keus, helemaal niet voor dat geld.
Pagina: 1