Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

autoaccu op pijl houden met druppellader op zonne-energie

Pagina: 1
Acties:

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:44
Helaas mijn 2e auto die ik slechts 1 keer per week gebruik staat met een lege accu en bet is nog niet eens zo koud. 3 dagen geleden toch nog 40 km gereden dus ik vermoed dat de accu aan zijn eind zal zijn. Vorige winter ook 3 keer een lege accu gehad. Die zal ik dus best maar vervangen.

Nu zag ik druppelladers op zonne-energie die je gewoon op de sigarettenaansteker kunt aansluiten. Ideaal voor mij aangezien de auto buiten slaapt en ik daar geen stopcontact heb om hem aan te sluiten. Handig ook op de sigarettenaansteker zodat ik die gewoon achter de ruit kan zetten ipv de kabels onder de motorkap. Ik vraag me alleen af of dat betrouwbaar is en het inderdaad werkt zoals ik denk te lezen? Iemand ervaringen hiermee en eventuele aanraders?

http://www.omvormer-omvor...12_VOLT_DRUPPELLADER.html

De vraag is ook of dat nodig zou moeten zijn met een nieuwe accu en 1 keer per week 30km rijden. Huidige accu is 4,5 jaar oud en auto wordt al 2 jaar maar 1 keer per week gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door skelleniels op 02-02-2014 18:38 ]

http://specs.tweak.to/16567

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:02
Is je alternator nog in orde? Ik vraag me af of zo'n zonnepaneel wel zin heeft. In de prius zit er een ingebouwd, die wordt ook niet gebruikt voor batterijladen wegens te weinig efficient. Ik zou eerder je batterij en alternator een keer laten nakijken, en zien of je ergens lekstroom hebt...

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 16:15
Ligt er een beetje aan. De ene accu laadt in 40KM weer netjes bij, de ander niet. Het zal allicht helpen om wát lekspanning tegen te gaan, maar 5 Watt is alsnog niet veel, dat is minder dan 500mA...

• ThinkPad
  • Laatst online: 20:56
Meet met een multimeter eens de lekstroom als je auto geparkeerd staat.

En mocht je wel zo'n zonnepaneel aanschaffen: als je sigarettenaansteker via je contactslot is geschakeld gaat het weinig helpen denk ik :+

• skelleniels
Heb ook al zitten denken aan de alternator, zal die eens laten testen. Betreft de sigarettenaansteker: zojuist eens getest en de gps lader erin gestoken en die begint te laden zonder sleutel.
Auto start al een hele tijd wat moeizamer na enkele dagen(al een jaar), maar na een ritje van enkele km en dan na 6 uren nog eens starten, start die wel meteen. Motor is dan ook al afgekoeld. Lijkt me dan dat de alternator nog gewoon werkt?
Auto en alternator ook volgens mij is 13 jaar oud. Batterij is vervangen in september 2009, was nog de originele, maar reed toen wel meer(8k per jaar, nu ongeveer 2500). Is een vw polo 6n2

Is ook niet de bedoeling om op te laden, maar om op peil te houden.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Kun je niet gewoon je accu afkoppelen als je hem niet gebruikt?

Verwijderd

Ik zou eerst voor een tientje een multimeter kopen. De spanning van de accu moet om en nabij 12V zijn.
Na starten van de motor laadt de alternator mits het acculampje uit is. De spanning moet dan minimaal 14V zijn.
Tevens kun je met die multimeter meten hoe hoog de lekstroom is.
Als de lekstroom laag is maar de accu toch na een week leeg is de accu op zijn eind, de interne lekstroom is dan te groot.
Hoe dan ook, ik denk dat die zonnelader wel werkt, 500mA is genoeg om nog jaren van die oude accu te genieten.
Ik heb trouwens geen ervaring met zo'n ladertje.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Dat is het inderdaad, zo'n zonnepaneeltje vangt een aanwezige lekstroom af en houd je accu op peil, en dat kan bij een oudere auto met een gare accu en een bijna versleten alternator net het verschil maken..

Je kan het ook anders aanpakken inderdaad, zoals eerder genoemd, de lekstroom meten (en repareren als het meer dan zeg, 30mA is.) en/of controleren of je accu en alternator nog goed zijn en die zonodig vervangen en/of reviseren..

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Voor een slechte accu (of eentje die slecht behandeld is) is het helemaal niet vreemd dat-ie na 4 jaar kapot is. Ik zou dan ook gewoon een nieuwe accu halen, die moet er prima tegen kunnen om nog veel langer stil te staan. Tenzij je sluipverbruik hebt trouwens.
Loodaccu's zijn totaal ongeschikt voor diepontladen. Na de 3 keer ontladen vorige winter is-ie dus aan z'n eind.
Verwijderd schreef op zondag 02 februari 2014 @ 22:07:
Hoe dan ook, ik denk dat die zonnelader wel werkt, 500mA is genoeg om nog jaren van die oude accu te genieten.
500 mA in optimale condities. In de winter haal je misschien 1 uur per dag, dan ben je in 3 dagen 1,5 Ah verder. De accu is in 3 dagen leeg, en dan heb je het over grofweg 40 Ah wat je kwijt bent. Die 1,5 Ah gaat daar niets aan redden.
En bij een nieuwe accu is het niet nodig, want die kan met of zonder die 1,5 Ah extra na 3 dagen gewoon nog starten.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
Bij iedere auto die ik ken is de sigaretten aansluiting geschakeld via het contact. Laden gaat dan niet werken.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 14:41

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

martijn_tje schreef op maandag 03 februari 2014 @ 17:50:
Bij iedere auto die ik ken is de sigaretten aansluiting geschakeld via het contact. Laden gaat dan niet werken.
Gelukkig heeft de TS dat al getest en is zijn aansteker gewoon actief zonder sleutel in het contact.

[ Voor 11% gewijzigd door Ultraman op 03-02-2014 18:12 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• skelleniels
Het verhaal krijgt een andere wending. Zondag de hele dag aan de lader gehangen en savonds starten als een zonnetje. Daarjuist zo dood als een pier, probeerde niet eens. Ineens zag ik met gesloten deuren een straaltje licht uit de koffer komen. Dat licht blijft dus branden. Ook kwam er een rommelend geluid uit de rechterkant van de koffer, alsof iets probeerde te starten(met sleutel uit contact).

Het viel me al op dat het lampje van de koffer op dashboard de laatste tijd af en toe bleef branden, maar meende niet gezien te hebben dat dat licht bleef branden, was toen waarschijnlijk nog niet zo. Dit is nu een maand geleden. Voorlopig de accu losgekoppeld zodat dat lampje mijn accu niet opnieuw helemaal leegtrekt. Dit weekend maar eens de oorzaak proberen te achterhalen.

Verwijderd

Volgens mij is dat meestal een massaschakelaar. Het lampje zit met één pool altijd aan de + en de andere pool zit via het verbreekschakelaartje aan massa. Als die schakelaar altijd geleidt is het lampje altijd aan.
In plaats van de accu afkoppelen kun je natuurlijk ook tijdelijk het lampje verwijderen.
Pagina: 1