Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdheijden
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-02-2024
Beste lezers,

Vandaag heb ik een WD MyCloud aangeschaft, welke mijn Macbook Air niet gevonden krijgt, waarschijnlijk de oorzaak ik ook weet. Mijn netwerk is als volgt aangesloten:

(Meterkast)Glasvezel modem ---> ZyXEL switch GS-108S ---> (Huiskamer) TP-Link WR1043ND wireless router ---> diverse apparaten bekabeld...

Omdat mijn draadloos bereik in de huiskamer onvoldoende was heb ik ervoor gekozen een switch te plaatsen in de meterkast en deze te verbinden met een router in de huiskamer kast waardoor ik maximale verbinding heb met mijn macbook.
Nu heb ik de WD MyCloud met de kabel ingeplugd in de switch, maar krijg op mijn draadloos netwerk de Cloud niet gevonden. Dit waarschijnlijk dan omdat de router na de switch komt?!
Aangezien ik geen ruimte meer in de kast heb, zou ik graag willen dat het op bovenstaande manier zou werken, maar voor mij de grote vraag of dit wel haalbaar is met eventuele instellingen wijzigen!? Diverse mensen in mijn omgevingen hebben gezegd dat ik hier moet zijn m.b.t. deze (moeilijke) vragen, dus ik ben benieuwd.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd en dat jullie met een eventuele oplossing kunnen komen. Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Dit zal niet gaan werken aangezien de WD geen IP krijgt toegewezen, dat doet de router en alleen aan de lan kant. Je zult de switch en de WD na de router moeten plaatsen, net zoals je pc's, een switch voor je router heeft geen zin, niks zal daar mee gaan werken.
Kun je niet nog een kabel van je router naar een andere plek leggen en daar desnoods de switch neerleggen en de WD?

[ Voor 10% gewijzigd door MB113 op 02-02-2014 17:53 ]

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdheijden
Woouw wat een snelheid!!! Thanks man! Ik was er al bang voor, en hier dus de bevestiging. Ik ga eens kijken hoe mijn kabels op dit moment liggen, en of ik het anders kan aansluiten... Het beste is dus als volgt?

Modem ---> Router ---> (Apparaten en) Switch ----> Apparaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk krijg je maar één publiek IP-adres van je glasvezel/ISP-provider en dat is in deze situatie óf je TP-Link router óf je WD MyCloud.

Dus je mag "van geluk spreken" dat je router 't publieke IP-adres nog heeft en je internet überhaupt nog werkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdheijden
Sorry, ik ben wat dat betreft een leek en ik krijg nu enigzins zorgen nu ik bovenstaande lees... Wat moet ik doen dat ik legaal bezig ben met toch het beste wireless bereik in de huiskamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Meterkast -> Modem -> Kabeltje naar boven -> Router -> hier al je apparaten achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdheijden
Waarom naar boven? Huiskamer is opdezelfde verdieping als mijn meterkast... En mijn switch???

[ Voor 10% gewijzigd door dvdheijden op 02-02-2014 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

@osiris
Dat is niet correct, het isp geeft het glasvezel modem een ip, de router kon de WD gewoon geen ip geven.
oops

Nee het is allemaal legaal, maar het kon niet gaan werken als je nog apparaten voor de router zet. Dus het beste is inderdaad om na het modem de router te plaatsen aldan niet in de woonkamer voor ontvangst, daar apparaten op aan te sluiten en als je nog poorten te kort komt de switch dan weer gebruikt. Een switch is een soort domme router en is eigenlijk alleen als je poorten te kort komt om dan meer poorten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
MB113 schreef op zondag 02 februari 2014 @ 18:02:
@osiris
Dat is niet correct, het isp geeft het glasvezel modem een ip, de router kon de WD gewoon geen ip geven.
Geen idee hoe dat precies werkt bij glasvezel, maar mijn ervaring met ADSL is, is dat het modem verder geen IP's krijgen, maar slechts doorgeefluik zijn tussen de diverse technieken. De router krijgt op z'n WAN-interface het publieke IP-adres over 't algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdheijden
Dus als ik zorg dat ik twee kabels heb lopen van mijn meterkast naar mijn huiskamer kast dan kan ik het volgende doen:

Modem ---> Router huiskamer ---> Switch meterkast ---> verdeling apparaten boven en beneden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Dat is correct, zolang je switch maar achter de router is aangesloten maakt het niet uit of je pc of andere apparatuur aan is gesloten op de router of de switch.

@osiris ooops dacht idd niet na, excuses!

[ Voor 12% gewijzigd door MB113 op 02-02-2014 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdheijden
Ok hartstikke bedankt... Dan ga ik eens kijken of ik nog een kabel over heb en deze door de leidingen heen kan trekken.... Super bedankt voor de snelle response hierzo! Wanneer ik weer eens iets heb of kennissen verwijs ik hen ook hierheen... Nogmaals dank voor de bevestiging en gegeven oplossingen!

Als die MyCloud nou eens schuin mocht staan kon ik hem nog in mijn kast kwijt....

[ Voor 12% gewijzigd door dvdheijden op 02-02-2014 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32279

Waarom ga je eigenlijk een 2e kabel trekken? Ik begrijp dat er al een utp kabel door de muur loopt? Je kan daar aan het uiteinde ook een switch aan prikken en vandaaruit weer verder. Dan zit je niet met een 2e kabel in de muur en qua kosten ben je ongeveer evenveel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Die ene kabel gaat van het modem naar de router in de woonkamer als ik me niet vergis, dus als hij de switch weer terug in de meterkast wil plaatsen kan hij of een tweede kabel terug plaatsen of een andere router in de meterkast en nog een accespoint in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Waarom zou 'ie de switch in de meterkast willen hebben?

Waarom überhaupt die switch? Ik ga er vanuit dat de LAN-poorten van z'n router vol zitten blijkbaar.. Maar die switch wil je denk ik sowieso in je woonkamer hebben staan.

Mocht je per se je WD in de meterkast hebben, dan kun je natuurlijk puur en alleen voor die een kabel trekken.. Kan.. :+ Maar dan je switch wel in de woonkamer, tenzij je nóg meer extra shit in de meterkast op je LAN wil aansluiten. Dan is daar wel weer een switch nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdheijden
Wat MB113 typt is in mijn geval waar... Ik heb apparaten in mijn TV-meubel staan (PS3 - AppleTV - NT - HD ontvanger en nu heb ik ook de MY cloud op zijn kant erin liggen... Boven heb ik ook nog diverse apparaten staan welke ik het liefst allemaal bekabeld heb... Ik gebruik het wireless alleen voor mijn laptop, telefoons en ipad...
Vanuit mijn meterkast loopt al het leidingwerk naar boven, vandaar de switch in de meterkast

[ Voor 12% gewijzigd door dvdheijden op 02-02-2014 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Wat je ook kunt doen ipv een nieuwe kabel trekken is een andere gigabit router kopen en die in de plaats van de switch installeren, hoef je geen nieuwe kabel te trekken, je kunt je oude router (desnoods je nieuwe als die beter is in wifi) in de woonkamer installeren, dan de kabel van de meterkast niet (!!) in de wan poort maar in de lan1 poort. en daarvan de dhcp server uitzetten, zodat hij alleen als Wi-Fi access point dient (de router functie uitzetten als dat in de software kan). (En de router in de meterkast kun je of een kopen zonder wifi of wifi uitzetten als dat hindert)

[ Voor 13% gewijzigd door MB113 op 02-02-2014 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik het zo bekijk kan dat ding inderdaad beter op zijn kant liggen, neem deze foto:

Afbeeldingslocatie: http://www.storagereview.com/images/Western-Digital-My-Book-Studio-Apart.jpg

Alleen wel zorgen dat de bovenkant van de harde schrijf dan wel bovenaanzit, op zijn kop gaat niet zo fijn zijn voor je schrijven op den duur.

Ik begrijp dat je dan geen kabel hoeft te trekken, scheelt weer wat kosten en voor de wd cloud maakt het niets uit.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 32279 op 02-02-2014 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Meh je kunt er van uitgaan dat het niet tot nauwelijks invloed gaat hebben zolang ze maar niet bewegen. Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdheijden
Ok top, zoals het nu aangesloten is kan ik mee leven... Ik vind het zonde om weer een nieuwe router te kopen, deze heeft men mij aangeraden qua prijs/kwaliteit in bereik. Eenmaal geinstalleerd heb ik nog niet alle bereik in de huiskamer. (Schijnt aan het huis te liggen) Momenteel ligt de Cloud op zijn kant met het blauwe LED'je aan de bovenkant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dvdheijden schreef op zondag 02 februari 2014 @ 18:53:
Momenteel ligt de Cloud op zijn kant met het blauwe LED'je aan de bovenkant...
Gezien de link hierboven kan een WD schrijf prima op de kop werken, dus wat je ook doet, het werkt gewoon. Leer ik ook nog wat bij.

Controleer je wifi kanaalkeuze nog even als je dat niet gedaan hebt. Gewoon een wifi metertje op je mobiel installeren en even kijken welke kanalen bij jou in huis bezet zijn door bijv. de buren. Dan kan je het wellicht nog beter krijgen. Bij mij zitten de buren allemaal op kanaal 3 en 4 en 11 enzo en ik zelf op 6.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 32279 op 02-02-2014 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdheijden
Nou ik wil niet overdrijven maar wat een snelheid hebben jullie qua reacties!!! Complimenten!!! Heb meteen jullie app gedownload! Kan altijd onderweg nog eens van pas komen bij het werk! Thnx nogmaals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waar je fout gaat is dat je het verschil router vs switch vs wifi access point (AP) niet snapt. Op zich niet vreemd, aangezien vrijwel alle routers tegenwoordig zowel switch als AP bevatten.

1) een router regelt het verkeer tussen twee netwerken. IPv4 routers voor thuisgebruik doen allemaal aan NAT. Dat betekent dat je aan de WAN-kant een enkele publieke IP hebt, aan de LAN kant zoveel private IP's als je nodig hebt. Bij consumenteninternetverbindingen krijg je maar één publiek IP-adres en moet je dus een NAT router plaatsen als je meerdere apparaten aan internet wilt hangen. De router moet dan als eerste op de modem aangesloten worden. Let op dat een router niet per definitie iets met WiFi doet :o

2) een switch is een 'dom' (layer 2, in netwerk-taal) apparaat wat niets met IP-adressen doet maar alle aangesloten verbindingen 1 op 1 doorverbindt met elkaar. Typisch iets wat je *achter* een router hangt om meerdere bedrade aansluitingen te maken. Bijna alle consumentenrouters bevatten ook een switch, daarom kun je er meestal 4 apparaten bedraad op aansluiten.

3) een access point is een apparaat wat een bedraad netwerk met WiFi uitbreidt. Het doet in beginsel niets met IP-adressen en hoeft geen bedrade switch te bevatten (maar dat kan beide wel), en zorgt ervoor dat je ergens met je bedrade apparaten online kunt.

Jij bekijkt je router enkel als access point. Het is geheel logisch dat je een access point in je woonkamer wilt en niet in de meterkast. Dat gaat alleen als je AP niet gelijk ook je router is. Bij jou is dat wel het geval: gaat dus niet lukken als je achter de AP nog andere dingen aan wilt sluiten, want de router moet als eerste aangesloten worden.

Dus:
1) zoals je al gedaan hebt, router in meterkast.
2) voor evt extra UTP-poorten in woonkamer (of elders) switch inzetten
3) als WiFi vanuit meterkast onvoldoende is, daar waar nodig een AP inzetten. Dat zal vaak op zolder zijn, maar bij echte betonbunkers kan het zijn dat je in de woonkamer ook een AP nodig hebt.

Let wel dat de WiFi-frequentie bij punt 3 ook meespeelt. 2.4GHz WiFi is het traagst, maar komt doorgaans redelijk door één betonvloer/muur heen, waardoor je soms met een enkele AP je hele huis kunt bedienen. In een typische eengezinswoning heb je wel op zolder een tweede AP nodig. 5GHz WiFi is een stuk sneller, maar gaat zo goed als niet door beton heen. Je heb in een betonnen eengezinswoning per verdieping een AP nodig om 5GHz goed te laten werken. Alternatief is om enkel 5GHz te gebruiken waar de snelheid nodig is en de rest op 2.4GHz te laten modderen.
In de toekomst wordt dit alleen maar erger, 802.11ad, de volgende WiFi-standaard, werkt met 60GHz-signalen en die kunnen geen enkele muur of deur penetreren. Je moet dan per kamer een AP hebben. Maar goed, 802.11ac is nog maar net op de markt. Duurt nog paar jaar tot 802.11ad er is. In de tussentijd is het wel zaak om bij iedere verbouwing alvast UTP naar iedere kamer te trekken :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Volledig correct, maar als hij nog draad heeft liggen en een plek vrij heeft in de buis, is het het goedkoopst om een kabel van de router in de woonkamer terug naar de switch in de meterkast te leggen. Natuurlijk is dit niet de mooiste oplossing, maar bespaard je wel geld als je huidige router/accesspoint voldoende bereik heeft.
Indien je nog kabel moet gaan kopen is het misschien verstandiger om voor dat geld een andere router aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kabels heen en weer... brrr... er bestaat ook zoiets als topologische estetiek. Dit is alsof je de lift naar zolder moet pakken om naar eerste verdieping te komen...

Sowieso, het gaat hier om een low-end routertje zonder 5GHz support. Ik zou sowieso afraden daar de WiFi van te gebruiken, veel beter neem je een AP (of router die je als AP instelt) die up-to-date is en minimaal simultaneous dualband aankan.

[ Voor 19% gewijzigd door dion_b op 03-02-2014 09:22 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 03 februari 2014 @ 09:21:
Kabels heen en weer... brrr... er bestaat ook zoiets als topologische estetiek. Dit is alsof je de lift naar zolder moet pakken om naar eerste verdieping te komen...
Tja, idealiter wil je natuurlijk een VLAN-capabele switch in de meterkast én in de woonkamer.. Volledig managed uiteraard. Want dan kan alles over één kabeltje :9

Maarja.. :+ Overkill much?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Osiris schreef op maandag 03 februari 2014 @ 10:06:
[...]

Tja, idealiter wil je natuurlijk een VLAN-capabele switch in de meterkast én in de woonkamer.. Volledig managed uiteraard. Want dan kan alles over één kabeltje :9

Maarja.. :+ Overkill much?
Idealiter gaat IPTV gewoon over-the-top zonder gezeik met VLANs waardoor zelfs dat niet nodig is. Dit is puur de gekozen architectuur door glasvezelaanbieders die het moeilijk makt. TS noemt TV trouwens niet, geen idee of dit ook relevant is of niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik noem TV ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dion_b schreef op maandag 03 februari 2014 @ 09:21:
veel beter neem je een AP (of router die je als AP instelt) die up-to-date is en minimaal simultaneous dualband aankan.
ik weet het niet, zo heel denderend vind ik dat bij mij thuis niet werken. Heb ook maar een router van iets boven de 100 euro, maar de meeste apparaten zien op de 1e verdieping alleen nog het 2.4Gz signaal en de rest niet meer. Wellicht meer succes met apparaten in de duurdere klasse, maar ik heb er helaas nog niet veel aan gehad terwijl het mij wel de juiste keuze leek.

Ik had zelf gehoopt op 5Gz op de 1e verdieping, maar het signaal gaat al amper door 2 deuren heen. Maar je geeft ook al aan dat het amper door beton heengaat. Wel jammer, heb persoonlijk liever 1 draadloze zender in huis dan 2 of meer, maar een ipad aan een utp kabel is ook niks.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 32279 op 03-02-2014 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 32279 schreef op maandag 03 februari 2014 @ 16:19:
[...]

ik weet het niet, zo heel denderend vind ik dat bij mij thuis niet werken. Heb ook maar een router van iets boven de 100 euro, maar de meeste apparaten zien op de 1e verdieping alleen nog het 2.4Gz signaal en de rest niet meer. Wellicht meer succes met apparaten in de duurdere klasse, maar ik heb er helaas nog niet veel aan gehad terwijl het mij wel de juiste keuze leek.

Ik had zelf gehoopt op 5Gz op de 1e verdieping, maar het signaal gaat al amper door 2 deuren heen. Maar je geeft ook al aan dat het amper door beton heengaat. Wel jammer, heb persoonlijk liever 1 draadloze zender in huis dan 2 of meer, maar een ipad aan een utp kabel is ook niks.
Met 5GHz in betonnen woning heb je gewoon een AP per verdieping nodig als je overal 5GHz wilt hebben. Zeker als je laminaat met isolatielaag hebt kun je het vergeten dat dat zelfs door een enkele vloer gaat. 2.4GHz komt daar misschien doorheen, maar vraag niet hoe...

Zoals ik al aangaf zul je er naar de toekomst toe aan moeten geloven om met meerdere APs te werken - 2.4GHz zal alle "450Mbps" blaat ten spijt niet boven de 100Mbps uitkomen en je mag van geluk spreken als je 10Mbps haalt door een betonvloer heen. Met 5GHz haal je met WiF-n al snel 200Mbps, met ac is 300Mbps te doen, en bovendien hou je langer hogere snelheden (maar stort het signaal eerder compleet in). Dat laatste is nog het belangrijkste: er zijn weinig mensen die 100Mbps over WiFi te traag vinden, maar wisselvallige verbindingen die eruit klappen of zodanig traag worden dat je er niets mee kunt, dat is het echte probleem. Die heb je veel eerder in 2.4GHz, vooral gezien de hoeveelheid interferentie in die band. Om dat op te lossen moet je naar 5GHz en daarvoor moet je naar meerdere APs als je zoals 60% van NL woont in betonnen eengezinswoningen met drie woonlagen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dion_b schreef op maandag 03 februari 2014 @ 17:09:
Zoals ik al aangaf zul je er naar de toekomst toe aan moeten geloven om met meerdere APs te werken - 2.4GHz zal alle "450Mbps" blaat ten spijt niet boven de 100Mbps uitkomen en je mag van geluk spreken als je 10Mbps haalt door een betonvloer heen.
Er komt hier inderdaad een AP voor boven, maar ik combineer het even met een betere router. Ik heb nu een netgear wndr3700v3 en dat is me (althans bij mij thuis) een onding, kan vaak niet eens het setupmenu benaderen, allemaal gekomen met de meest recente firmware en een firmware terug kan niet.

Dus ik pak het straks even in 1 keer aan als de kids over een jaar of 1 a 2 ook een tv op de slaapkamer krijgen (met mediaspeler enzo).

UTP kabel heb ik inmiddels al in het hele huis liggen, dus kwestie van inprikken, instellen en klaar. Maarja, die paar honderd euro voor de apparatuur steek ik liever in een extra nas of snellere pc zolang het kan :9

Gelukkig heb ik alles nog wat kunnen optimaliseren door het 2.4Gz netwerk op 300mbit snelheid te zetten, dat gaf bij de ipad2 weleens problemen, maar de ipad air heeft er kennelijk veel baat bij en is nu veel sneller met het serveren van websites. En de volgende keer wat beter oriënteren op routers voordat ik gewoon voor een merk ga waar ik in het verleden tevreden over was.

Edit: mmm, na al die ergernis hier te posten probeer ik een oude firmware te installeren en volgens mij gaat dat werken :P

edit 2: zo, mijn router doet het weer, noot aan mijzelf: gebruik IE ipv firefox en na wat down en weer upgraden werkt hij weer. Dat scheelt weer wat euro'tjes, van de week eens kijken of ik rond de 60 euro een 2e erbij kan kopen 2e hands voor op de gang boven zodat ik ook 5Gz in gebruik kan nemen zoals het hoort.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 32279 op 03-02-2014 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Netgear firmware is vaak uitermate belabberd, maar die WNDR3700 kan toch OpenWRT draaien? Ik zou iig dat proberen voor je dat ding gaat vervangen oid.

Verder kun je voor EUR 60 prima nieuwe routers kopen die voldoen, kijk bijv naar de TP-Link WDR-4300. Ding heeft van de week T.net award voor beste router gewonnen enzo. Sterker nog, de goedkopere WDR-3600 zou ook perfect voldoen (verschil is 2x2 vs 3x3 MiMo - scheelt 50% snelheid als je een apparaat hebt met 3 radio's en 3 antennes, maar kans daarop is klein, en met 2 radio's en 2 antennes maakt het exact niets uit qua performance). Ik zie 2e hands voor die prijs niets wat beter is, sterker nog, vrijwel alle 2e hands prijzen zijn te hoog, oude meuk waar mensen destijds EUR 100 voor betaald hebben waar ze nu, jaren later, nog EUR 60 voor willen vangen :X

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

Heeft zo'n glasvezelmodem geen routerfunktie? Dan kun je de routerfunktie van je wifi-router uitzetten ('Bridge' heet dat, toch?), en alsnog die switch in de meterkast zetten.

Zo doe ik het i.i.g. met mijn ADSL-modem (in de woonkamer): die routert naar een switch (ernaast), met daaraan -- via 16 meter kabel -- de wifi-router (in de slaapkamer) ingesteld als switch/accespoint.
Pagina: 1