Samsung 830 SSD maakt geluid als een reguliere HDD?!

Pagina: 1
Acties:

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Ik heb sinds twee dagen een heel vreemd fenomeen:
De 830 SSD in m'n systeem (C: systeemschijf) maakt geluid alsof het een gewone harddisk is! Zo bizar.

Dacht eerst dat een v.d. reguliere data harddisken wat meer lawaai begon te maken, maar die heb ik allemaal fysiek uitgeschakeld, gewoon de powerconnector los.
Maar zelfs met alleen de Samsung SSD 830 nog aangesloten, klinkt het opstarten v.d. PC als een reguliere ouderwetsche reutel harddisk. :?

Allerlei mogelijke utilities gedraaid, zoals Samsung's Magician. Maar die geeft gewoon 'drive health status Good'. En de SMART values geven ook allemaal een OK.
Windows Event Viewer geeft ook geen harddisk errors en/of andere rare errors.

Maar als m'n systeem staat te idlen, hoor ik continu dat gereutel van een reguliere harddisk, maar die zit er helemaal niet (meer) in! 8)7 Net alsof er continu heavy disk I/O plaatsvindt. Maar wat dan?
Met systinternals procmon kom ik ook niet veel verder, ja, alleen dat er veel I/O plaatsvindt, maar gewoon alles is continu bezig...
Heb ook al gerestored naar een paar dagen geleden (verder terug kan ik helaas niet), maar dat bracht ook geen soelaas.

Ook tijdens bedrijf blijft het maar harddisk geratel geven, alsof een zware defrag operatie gaande is op een stevige fysiek harddisk met bewegende koppen en fysieke platters. Maar er draait geen defrag (kan ook niet op een SSD)

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Mooie Plaatjes   

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Een ratelend geluid zeg je? Er zit naar mijn weten niks in een ssd dat de mogelijk heeft om te bewegen. Weet je honderd % zeker dat het van je ssd komt en niet van een spoel (coil whine) oid. Probeer eens je pc op te starten zonder schijven, hoor dan eens of het geluid nog altijd aanwezig is.
Misschien is het de voeding, die van mij kon ik ook horen al leek het niet heel specifiek op een hdd.
Het kan ook een brakke fan zijn? Je weet maar nooit.

Op internet vind ik trouwens ook dat het een condensator op je ssd kan zijn omdat hij nog net nieuw is, dit geluid zou weg moeten gaan na een paar dagen.

[ Voor 20% gewijzigd door MB113 op 02-02-2014 16:31 ]

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-01 11:27

Momentumlol

Car Fanatic

Misschien iets van geratel bij de DVD-Drive?

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Het is echt die SSD! Daarom is het zo bizar. Het is geen coil whine. Het is precies dat gereutel wat je bij disk I/O hoor. Als ik de PC zonder SSD's/HDD's laat starten van een USB stick of een DVD, dan is het geluid er niet.
Ook bij intensief iets heen en weer kopieren, wordt het gereutel harder (?)

Het is trouwens GEEN nieuwe SSD, maar eentje die al >1 jaar naar tevredenheid functioneert (nu dus niet meer... :'( )

Heb al flink zitten zoeken op het interpret, maar hierover kom ik eigenlijk weinig meldingen tegen.

[ Voor 26% gewijzigd door ehtweak op 02-02-2014 16:33 ]

Mooie Plaatjes   

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
dat klinkt niet goed! backup in elk geval je ssd alvast en stuur de vraag naar samsung toe, maak er een filmpje van bij voorkeur, zijn wij ook wel benieuwd naar :p
bewegende onderdelen zijn er niet.

Nukezone FTW

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Kabeltje dat tegen een fan zit te tikken? Fan kan harder gaan draaien bij belasting dus dat zou meer geratel onder load verklaren. Een SSD alleen zou dat geluid nooit kunnen maken, er zit simpelweg niets in wat dat geluid kan produceren. Als een SSD toch geluid maakt, gelijk RMA.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Nope, was het maar een fan of een ander bewegend onderdeel...dat is het echt niet. Zodra ik de power connector van de SSD drive loshaal, is het geluid ook compleet weg.

Mooie Plaatjes   

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Dat is vrij vreemd, op een andere pagina op internet las ik wel van iemand die hetzelfde probleem had maar dat zijn onboardgeluidskaart iets opving van die ssd en hdd gereutel via de boxen uitzond. Maar dat lijkt toch anders dan jou probleem aangezien jij het rechtstreeks hoort van de ssd. Hmm vaag, is het ook erg hoog gepitcht?

• iPodKiller
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Probeer je SSD eens in een andere Pc te stoppen? Kijken of die wel nog geluid maakt. Als die dan geen geluid maakt, dan zou het misschien(?) mogelijk zijn dat er een conflict kan zijn met een ander component/apparaat.

[ Voor 44% gewijzigd door iPodKiller op 02-02-2014 16:43 ]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Squeeking, ratelen, allemaal in het ritme van disk I/O. En volgens sysinternals procmon is er gewoon continu disk I/O, van zowat alles. Maar zonder enige foutmelding of wat dan ook.
Afbeeldingslocatie: http://ew0.home.xs4all.nl/pics/SSD01.jpg
en de SMART waardes zijn ook nog in orde. (?)

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
iPodKiller schreef op zondag 02 februari 2014 @ 16:42:
Probeer je SSD eens in een andere Pc te stoppen?
De andere PC die ik heb, is een laptop. Dat gaat niet werken, die h/w config is totaal anders. Dan zal 'ie nooit van de C: kunnen starten.

Ben nu maar zo snel mogelijk een image aan het trekken naar een externe USB HDD drive. Voor het geval die SSD afsterft. Maar tijdens het maken v.d. backup, wordt het geluid steeds indringender (terwijl ik dit type)

[ Voor 26% gewijzigd door ehtweak op 02-02-2014 16:47 ]

Mooie Plaatjes   

• MB113
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Deze persoon had ook last van het geluid maar daar bleef het bij dat er verder ook niks aan de hand was.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je hebt wel 205 keer een onverwachte power-loss gehad. Iets zit er niet lekker wellicht (of je zet de pc telkens op de verkeerde manier uit: door op de power knop te drukken).

Als de backup klaar is, zou ik de ssd eens opnieuw instaleren met een verse windows, en hem ook eens op de laptop uit te proberen zodat je weet of het aan de ssd ligt, of aan moederbord.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
:'( Die unexpected power loss komt door iets anders... windows not resuming properly from sleep...
Met als gevolg dat ik een power off moet geven om de boel weer aan de praat te krijgen. (dat speelt al een paar weken)

(of misschien houden die twee wel verband met elkaar)

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Hmmm, als ik een backup maak krijg ik deze melding:

The backup operation that completed with warning(s) - Volume 'C:' has developed new bad clusters. This may be an indication of problems with your hardware. 512 bytes have not been backed up because they could not be read. Please run the CHKDSK /R command on 'C:' and then rerun the backup operation.

Zou een indicatie kunnen zijn van een idd falende SSD. Maar waarom krijg ik dan geen errors bij zowel Samsungs Magician te zien en/of in de event log van Windows dat er lees/schrijffouten zijn bij gewone disk I/O?
Ook de chkdsk levert geen foutmeldingen op...

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 02-02-2014 19:59 ]

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Het vervolg van dit verhaal...

Maar blijven zoeken waar het irritante gewhine en gereutel vandaan kwam.
  • Alle ordinaire HDDs losgekoppeld; probleem blijft.
  • De resterende (C:) SSD bootschijf ook losgekoppeld; opgestart van DVD; lawaai weg! (?)
  • DVD losgekoppeld, opgestart van een USB stick; lawaai weg! (?)
M.a.w. dan zou je de overige componenten zoals motherboard en PSU kunnen uitsluiten, toch?
  • Alleen weer de SSD (C:) bootschijf aangesloten, opgestart, lawaai weer terug! (???)
  • GraKa uitgebouwd, vervangen door een simpelere uitvoering, lawaai blijft.
Hmmmmm 8)7
Proberen m'n oor te luisteren te leggen in de PC kast, om te horen en/of voelen waar het nou vandaan kwam. Zo te horen komt het toch uit het gebied waar de SSD drive in een drivecage zit, maar die zit vrijwel recht tegenover de voeding... zou het dan toch...de voeding zelf kunnen zijn?
Voeding losgehaald en zover mogelijk (zover als de kabels dat toelaten) buiten de kast gelegd en de boel weer opgestart. En ja hoor... :Y de Zalman ZM850HP loopt/zit te fjierpen. Grrr.. :( Zo'n voeding heb ik nou niet als vervangend component op voorraad en/of te wissel.
En de geluiden die 'ie maakt is precies in het rimte van disk I/O van de SSD. Terwijl je zou verwachten dat de 2TB HDD's die er in zitten meer power trekken en eerder dit resultaat zouden hebben. Niet dus, het is de SSD (C:) die de PSU een geluid laat maken alsof de harddisk aan het afsterven is.

Toen eens verder gaan zoeken op het interpret naar lawaai van deze Zalman PSU:
http://www.anandtech.com/show/2558
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=299815
http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?p=13816678
Het kan dus wel, een PSU die het geluid van een harddisk maakt. :S

Deze power supply is inmiddels 3 jaar oud en heeft altijd tot tevredenheid gefunctioneert. Helaas is de winkel waar ik 'm gekocht heb failliet en als ik zo de internet reacties lees, reageert Zalman ook niet op vragen hierover. Bovendien blijkt dat er op een gegeven moment wijzigingen zijn doorgevoerd bij deze typen PSUs om dit probleem aan te pakken.

Heb de Zalman PSU opengemaakt en gekeken of ik iets bijzonders zie. Vond wel twee opgezwollen elco's (da's ook NIET goed). Vervolgens alle spoelen en gekitte componenten nog eens gecheckt of ze goed vastzitten. Vervolgens alles weer dichtgeschroefd en weer teruggeplaatst.
Nu maakt de PSU veel minder lawaai (!?) maar helemaal weg is het probleem niet. Bovendien vertrouw ik die opgezwollen elco's niet.

Toch maar een vervangende PSU besteld. Nu hopen dat 'ie snel binnen is... kunnen we weer alles ombouwen... ;(

Mooie Plaatjes   

• iPodKiller
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Nou toch mooi om te horen dat het niet specifiek aan de SSD heeft gelegen maar aan de voeding.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-01 10:55

Saven

Administrator

Maar neemt niet weg dat TS blijkbaar wel bad clusters heeft op zn SSD? ;(

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:03

Umbrah

The Incredible MapMan

Klinkt inderdaad als een rotte voeding/aarding; het kan coil whine zijn op de PSU, moederbord, of SSD, en het kan zelfs feedback zijn via de speakers. Ongeaarde plastic cases bijvoorbeeld...

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
-Bad clusters? tja, maar waarom zie ik dat dan nergens terug, hetzij in de Windows Event Viewer, hetzij tijdens een chkdsk /f, of via de SMART waardes van een SSD utility?
-Het geluid is niet alleen coil whine, maar ook precies dat gereutel van een druk doende harddisk (als je nog weet hoe dat klonk, vroegah ;) )
-MB of SSD zelf maken het geluid niet, dat heb ik nu wel uitgesloten.
-Speakers hangen er niet eens aan, aan dit systeem, dus kan daar ook geen geluid uit komen. :)
En je hoort echt wel of geluid uit een stel boxen komt, of uit de PC zelf.
(en nee, er zit geen speaker of piëzo buzzer op het MB)

Mooie Plaatjes   

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-01 17:25
ehtweak schreef op zondag 02 februari 2014 @ 17:43:
:'( Die unexpected power loss komt door iets anders... windows not resuming properly from sleep...
Met als gevolg dat ik een power off moet geven om de boel weer aan de praat te krijgen. (dat speelt al een paar weken)

(of misschien houden die twee wel verband met elkaar)
ff tussendoor, hibernate/standby wordt niet geadviseerd voor Windows 7/8 met SSD, sowieso is het ook doelloos aangezien SSD sneller opstart.

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je had dat alles ook uit kunnen vogelen door simpelweg de ssd aan een andere computer laptop te hangen, je had dan ook geen geluid gehoord en dan wist je dat het aan moederbord en/of voeding lag.

Maar goed, op de ingewikkelde manier kom je er ook.
Omdat de computer ook niet uit de slaapstand kwam (waar de ssd in principe niets mee te maken heeft) geeft al aan dat er onderdelen aan het verslijten zijn.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Dit topic kan wel gesloten worden.
Nieuwe PSU was binnengekomen. Oude uitgebouwd, nieuwe geplaatst en alles functioneert weer heerlijk stil!

M'n werkstation is nog nooit zo stil geweest. Blijkbaar heeft die oude Zalman altijd al een beetje geluiden gemaakt, in het ritme van disk access, maar is het de laatste weken pas veel erger geworden.
Nu hoor ik alleen nog maar het zachtjes ruisen van de lage toeren fans. d:)b

Mooie Plaatjes   

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Toch gek dat je eerst zei:

"Zodra ik de power connector van de SSD drive loshaal, is het geluid ook compleet weg."

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Navi schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 21:25:
Toch gek dat je eerst zei:

"Zodra ik de power connector van de SSD drive loshaal, is het geluid ook compleet weg."
Dat is idd heel gek. ;)
Zoals al eerder uitgelegd; blijkbaar veroorzaakt het piek stroomverbruik van de SSD het geratel en gewhine in de PSU.

Proberen m'n oor te luisteren te leggen in de PC kast, om te horen en/of voelen waar het nou vandaan kwam. Zo te horen komt het toch uit het gebied waar de SSD drive in een drivecage zit, maar die zit vrijwel recht tegenover de voeding... zou het dan toch...de voeding zelf kunnen zijn?
Voeding losgehaald en zover mogelijk (zover als de kabels dat toelaten) buiten de kast gelegd en de boel weer opgestart.
En ja hoor... de Zalman ZM850HP loopt/zit te fjierpen. Grrr.. Zo'n voeding heb ik nou niet als vervangend component op voorraad en/of te wissel.

Daarom is het zo'n bizar probleem... 8)7

[ Voor 40% gewijzigd door ehtweak op 09-02-2014 09:21 ]

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1