DIY Transmission Line speakers met Visaton luidsprekers

Pagina: 1
Acties:

• 74Eric74
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-01 23:27
Hallo allemaal :),

Dit is mijn allereerste topic, dus ik hoop dat het wat wordt.
Ik ben laatst gestopt met mijn studie en ik heb al een volgende op het oog. In de tussentijd wil ik natuurlijk niet stilzitten. Ik ben bezig met nieuwe speakers voor mijn kamer.

Ik wil deze hier dan ook laten zien aan diegene die geïnteresseerd zijn aan de hand van plaatjes en video's.
Ik ben al behoorlijk begonnen aan een van de twee die ik zou willen maken.

Ik heb besloten om een TL-setje te maken omdat deze in mijn oren (mits goed gemaakt natuurlijk) erg lekker klinken, vooral de lage tonen vind ik erg lekker :9~
Ik ben begonnen met het rekenwerk. Ik had voor de lage toontjes gekozen voor twee 6,5 inch Visaton W170s woofers. Ze waren niet al te duur en nog met best wel mooie specificaties.
Ik heb gekozen voor een 1/4-wave versie. Dat wil zeggen dat je de 'buis' (lees: poort) een 4e maakt van de frequentie waarop je de box wil afstemmen. Ik heb hierbij gekozen voor de free air resonance frequentie van de W170s van 36Hz. Na aftrek van enige dingen die ik van andere sites af had gehaald kwam dat uit op een lengte van 188cm. De buis vernauwt over de gehele lengte die zou moeten zorgen voor het verminderen van resonerende frequenties in de buis. Ik heb hiervoor de oppervlakte van de opening van de 'buis' 1,5x groter gemaakt dan het oppervlak van een speaker, vernauwend naar 1x de opp. van de speaker.

Ik heb de speaker gemaakt van 15mm dik mdf. Hij is 122cm hoog, 50cm diep en 22 cm breed.
Zie (lees: hoor) hier het resultaat van het eerste stukje:

Dit is nog zonder geluiddempend materiaal in de box zelf, zonder crossover (maar dat maakt niet uit want ik heb 'm op de subwoofer uitgang aangesloten) en zonder enige vorm van afwerking. Het verhaaste me hoe enorm laag die dingen konden gaan :o

Hier heb ik nog een stukje. Ik heb m'n andere twee speakers binnen gekregen. Namelijk de W130s en de SC10n van Visaton. Ik heb alles beter aangesloten, BAF wadding toegevoegd aan de wanden van de lage geluiden kast en ik heb de bovenste speakers ook aangesloten, wederom, zonder crossovers.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KZyrVHH.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/x3LNfWB.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2hZPvn5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FLDXDFP.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vbTxTXj.jpg

De komende weken en maanden zul je me dit topic zien updaten met meerdere plaatjes, videos en buildlogs.
Ik heb helemaal geen haast hiermee dus verwacht alsjeblieft niet dat er over een week plaatjes op staan van een compleet werkende set.

Reacties en op- en aanmerkingen altijd welkom, dit is immers ook mijn eerste echte projectje :)

[ Voor 91% gewijzigd door 74Eric74 op 02-02-2014 17:14 . Reden: Plaatjes toevoegen ]

• Martindo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-10-2025
Ziet er tof uit! Wat zijn je plannen om dit uit te breiden?

• 74Eric74
Nou, ik maak er eerst nog een en een subwoofer voor alles onder de 40Hz zodat ik een 2.1 setje heb. Daarna nog de achterste twee kanaaltjes en ik ga nog een receiver kopen, ik zat te denken aan de Onkyo TX-NR626. Alles bij elkaar lijkt me een leuke combinatie :)

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Als subwoofer zal een Dayton RSS je wel kunnen bekoren!

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• 74Eric74
Daar had in inderdaad ook al naar zitten kijken, dan vooral de 15 inch versie :9~
Ik zat te denken aan een TL subwoofer langs de gehele lengte van mijn bed zodat ik 'm ook als nachtkastje van gebruiken :P Dat zal behoorlijk laag moeten kunnen met een lekkere geluidsdruk O-)

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-10-2025
Iemand heeft barevids gekeken? :P
Leuk project! Klinkt lekker bassig zo over de video :P

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Leuk project! :) Ook goed formaat zeg!
74Eric74 schreef op zondag 02 februari 2014 @ 16:14:
Hier heb ik nog een stukje. Ik heb m'n andere twee speakers binnen gekregen. Namelijk de W130s en de SC10n van Visaton.
[...]
...ik heb de bovenste speakers ook aangesloten, wederom, zonder crossovers.
:o Ik zou gauw een filter maken, het zou jammer zijn als de tweeters kapot gaan. Je kan tijdelijk een condensator van 4,7µF in serie zetten met de tweeter, zodat de tweeter beschermd is terwijl je een goed filter ontwerpt.

Een filter kan je simuleren met Boxsim. Helaas is het geen laagdrempelig programma. Als basis zou je het filter van de Visaton Alto III C of de Topas Light kunnen pakken en die wat aanpassen.

[ Voor 22% gewijzigd door TBTL op 03-02-2014 15:54 ]

• 74Eric74
h4ze schreef op maandag 03 februari 2014 @ 10:57:
Iemand heeft barevids gekeken? :P
Leuk project! Klinkt lekker bassig zo over de video :P
...Misschien.. :9
TBTL schreef op maandag 03 februari 2014 @ 15:40:
Leuk project! :) Ook goed formaat zeg!

[...]
:o Ik zou gauw een filter maken, het zou jammer zijn als de tweeters kapot gaan. Je kan tijdelijk een condensator van 4,7µF in serie zetten met de tweeter, zodat de tweeter beschermd is terwijl je een goed filter ontwerpt.

Een filter kan je simuleren met Boxsim. Helaas is het geen laagdrempelig programma. Als basis zou je het filter van de Visaton Alto III C of de Topas Light kunnen pakken en die wat aanpassen.
Ja je hebt gelijk, maar ik heb alleen die twee keren de tweeter aangesloten gehad :p En ik wou twee verschillende crossovers kopen (omdat ik een bi-wire/amp terminal heb) op 300hz en 3500-4000hz. Maar het zou inderdaad veel beter zijn als ik zelf crossovers zou maken..

Ik heb helaas niet zo veel kennis op dat gebied.. 1e order is nog goed te doen, maar als je bij de 2e en 3e order aankomt wordt het al snel ingewikkelder omdat je dan opeens dingen parallel moet plaatsen. Vooral met de lay-out op zo'n bordje en de componenten heb ik dan moeite. Ook omdat spoelen elkaar kunnen beïnvloeden als ze te dicht op elkaar staan in bepaalde posities(?)
Ik heb al met behulp met de zogenaamde 'calculators' op het web enig rekenwerk gedaan. Ik heb aan de hand daarvan condensatoren en spoelen gezocht, alleen de prijzen varieerde zo erg (van 4-10 euro tot 20-80 euro) dat ik het niet aandurfde om iets aan te schaffen en maar besloot om met kant-en-klare crossovertjes aan de slag te gaan.

Ik ga me er zeker nog in verdiepen want het zal waarschijnlijk wel z'n vruchtjes afwerpen. Eens moet de eerste keer zijn :P

Edit: Nu zou ik alles in de 1e order kunnen doen en lekker alle condensatoren en spoelen in serie met de luidsprekers zetten, maar ik heb geen idee of dat überhaupt lekker klinkt.
Enig advies? :)

[ Voor 8% gewijzigd door 74Eric74 op 03-02-2014 23:35 . Reden: Paar kleine dingetjes ]

Verwijderd

Vraag hulp bij een zaak als Speaker & Co in Haarlem of Speakerland in Oss. Die zijn altijd bereidt je te helpen met filterontwerp.

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09-2025
Persoonlijk zou ik voor deze set een butterworthfilter gebruiken. Maar filters is ook een beetje naar eigen smaak natuurlijk.

• 74Eric74
harmz schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 19:13:
Persoonlijk zou ik voor deze set een butterworthfilter gebruiken. Maar filters is ook een beetje naar eigen smaak natuurlijk.
Waarom precies? Ik ben nog niet helemaal thuis met filters e.d. dus ik zou graag zo veel mogelijk willen weten van mensen met ervaring :)

Edit: Weet iemand welk type condensatoren (+welk voltage) en spoelen ik moet gebruiken en waar ik die het beste kan kopen? (Geen europe-audio.. slechte ervaringen.. :/ )

[ Voor 18% gewijzigd door 74Eric74 op 04-02-2014 23:30 ]

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Als je de tweeters pas twee keeer heb gebruikt, maar ondertussen wel rechtstreeks gevoed hebt met het signaal uit de subwoofer uitgang, dan is de kans groot dat ze al naar de knoppen zijn. Ze krijgen namelijk toch de lage tonen te verwerken en daar kunnen ze erg slecht tegen. Ik hoop voor je dat ik ongelijk heb.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• 74Eric74
Ik heb ze niet aan de subwoofer uitgang aangesloten. Ik heb ze aan de centerspeaker uitgang aangesloten, die geeft signaal vanaf 300 ofzo dus het valt mee. En ik heb er maar 1 aangesloten, die klinkt nog hetzelfde als die andere die ik nog niet gebruikt heb. Bovendien ging er niet meer dan 10 watt doorheen dus het zal wel meevallen.

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

74Eric74 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 15:53:
Ik heb ze niet aan de subwoofer uitgang aangesloten. Ik heb ze aan de centerspeaker uitgang aangesloten, die geeft signaal vanaf 300 ofzo dus het valt mee. En ik heb er maar 1 aangesloten, die klinkt nog hetzelfde als die andere die ik nog niet gebruikt heb. Bovendien ging er niet meer dan 10 watt doorheen dus het zal wel meevallen.
Dan heb je mazzel gehad. 300Hz (of iets daarboven) op 10 Watt houdt een tweeter echt niet lang vol.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:18

Jag

Tweeter zonder filter op versterker is niet zon goed idee nee :P. Wel leuk project! Waar komt je transmission line nou uit? Voor of achter? Je tweeter en midrange zitten wel ver uit elkaar, dat is niet helemaal ideaal. Verder valt of staat alles met juiste crossover filter, maar dat is een vak apart. Als je daar geen ervaring mee hebt kan je daar beter hulp bij inschakelen.

• 74Eric74
Jag schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 11:22:
Tweeter zonder filter op versterker is niet zon goed idee nee :P. Wel leuk project! Waar komt je transmission line nou uit? Voor of achter? Je tweeter en midrange zitten wel ver uit elkaar, dat is niet helemaal ideaal. Verder valt of staat alles met juiste crossover filter, maar dat is een vak apart. Als je daar geen ervaring mee hebt kan je daar beter hulp bij inschakelen.
Bas voor en de rest achter. De tweeter en midranger zitten maar 5 cm uit elkaar dus dat valt wel mee?
En ik heb inderdaad geen ervaringen. Voor alles is er een eerste keer. Als ik het fout doe dan verbeter ik het wel.

Ik zat te denken om een aparte (omdat ik bi-wire terminal heb) bass crossover van 300Hz te doen en dan zelf een 2e orde 2-weg crossover te maken op 2500Hz met twee 0,68mH spoelen en twee 5,6uF condensatoren. Daarnaast demp ik de tweeter met 3db met een 2,2Ohm weerstandje in serie en een 18Ohm weerstand in parallel. De weerstandjes zijn gemaakt voor 10Watt, blaas ik die niet op met een 90Watt receiver..?

Waarom zo laag filteren? De tweeter's resonerende frequentie is 1700Hz (zonder verhoogde efficiëntie) en is inzetbaar vanaf 1000Hz. De midranger zou schel klinken vanaf ongeveer 3000-3500Hz en de woofers hebben het zogeheten TL-gat dus dat laat ik de midranger 'opvullen'.

Ik kom van een Logitech Z-906 setje dus als het fout gaat zal het waarschijnlijk nog steeds veel beter klinken 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door 74Eric74 op 06-02-2014 16:18 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Die weerstandjes zullen wel heel blijven, want ze kunnen 10 watt verstoken, volstaat prima.( als je 90 watt gaat leveren richting speaker, dan gaat een klein deel daarvan richting tweeter, en nog eens een deel daarvan gaat op aan warmte in de weerstand. Daarnaast lever je niet continu 90 watt, het is tenslotte muziek, met pieken en dalen.

• TBTL
  • Niet online
Zo te zien heb je je goed ingelezen! :) Nog een paar tips:
74Eric74 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 16:09:
De tweeter en midranger zitten maar 5 cm uit elkaar dus dat valt wel mee?
Het valt nog wel mee. Dichter bij elkaar is inderdaad wel wat beter:

Als je niet precies recht voor de speaker zit maar bijvoorbeeld iets hoger, gebeurt er dit: het geluid dat van de middentoner komt legt een langere weg af, dan het geluid dat van de tweeter komt. Hierdoor komt het geluid van deze twee bronnen niet meer mooi in fase aan bij je oren. Het dooft elkaar gedeeltelijk uit. Dit gebeurt echter alleen rond de frequenties waarbij de tweeter en de middentoner allebei geluid uitstralen, dus rond de frequentie waarop je filtert.

Het resultaat is dat je een dip in de frequentierespons krijgt als je niet precies recht voor de speaker zit.
74Eric74 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 16:09:
Ik zat te denken om een aparte (omdat ik bi-wire terminal heb) bass crossover van 300Hz te doen en dan zelf een 2e orde 2-weg crossover te maken op 2500Hz met twee 0,68mH spoelen en twee 5,6uF condensatoren. Daarnaast demp ik de tweeter met 3db met een 2,2Ohm weerstandje in serie en een 18Ohm weerstand in parallel. De weerstandjes zijn gemaakt voor 10Watt, blaas ik die niet op met een 90Watt receiver..?
Helaas werken filtercalculators niet in de praktijk, ze houden geen rekening met de luidsprekers die je erop aansluit, de kast waar ze in zitten enz. Boxsim houdt hier wel rekening mee, waardoor je speaker een stuk beter zal klinken! :)

De tweeter klinkt beter als je hem wat hoger filtert, hij zal waarschijnlijk flink vervormen als je hem onder de 3 à 3,5kHz inzet.

Ik wil wel even kijken of een filter kan maken in Boxsim. Het zal niet perfect zijn (daarvoor zal je de speaker moeten laten opmeten bij Speaker & Co), maar wel een stuk beter dan wat een calculator uitrekent. Ik heb daar de volgende gegevens voor nodig:
-welke versie van de W170s en de W130s heb je, 4 of 8 ohm?
-buitenafmetingen kast
-op welke hoogte de luidsprekers in de kast zitten
-het volume van de (gesloten?) kast waar de W130s in zit
-wat voor afstemming je wil: veel bas? terughoudend midden of neutraal? heldere hoge tonen of juist wat rustiger?

[ Voor 22% gewijzigd door TBTL op 06-02-2014 18:38 ]

• 74Eric74
TBTL schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 17:48:
...
Ik wil wel even kijken of een filter kan maken in Boxsim. Het zal niet perfect zijn (daarvoor zal je de speaker moeten laten opmeten bij Speaker & Co), maar wel een stuk beter dan wat een calculator uitrekent. Ik heb daar de volgende gegevens voor nodig:
-welke versie van de W170s en de W130s heb je, 4 of 8 ohm?
-buitenafmetingen kast
-op welke hoogte de luidsprekers in de kast zitten
-het volume van de (gesloten?) kast waar de W130s in zit
-wat voor afstemming je wil: veel bas? terughoudend midden of neutraal? heldere hoge tonen of juist wat rustiger?
Alvast bedankt voor je hulp :)
Ik heb twee keer de 4 ohm versie van de W170s in serie nu. De W130s en de SC10n zijn beide 8 ohm.
Ik heb even een tekening voor je gemaakt. Ik hoop dat alles duidelijk is :) Ik heb de inhouden voor je uitgerekend en erbij gezet voor je.
Met 'Hoogte (vanaf midden)' bedoel ik de hoogte van de luidspreker van onderaan de speaker tot het midden van de luidspreker.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KIASI3z.jpg

Over de afstemming: Laat de bas maar met rust :p Als ik het minder wil dan kan ik dat altijd nog redelijk goed aanpassen met een equalizer van de receiver. Ik denk een neutraal midden. En ik hou wel van heldere hoge tonen, maar niet te hard :P

Ik ben geen volleerd elektriciën dus graag niet al te moeilijk (en duur) maken :)

[ Voor 19% gewijzigd door 74Eric74 op 06-02-2014 19:43 ]

• 74Eric74
_ferry_ schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 17:38:
Die weerstandjes zullen wel heel blijven, want ze kunnen 10 watt verstoken, volstaat prima.( als je 90 watt gaat leveren richting speaker, dan gaat een klein deel daarvan richting tweeter, en nog eens een deel daarvan gaat op aan warmte in de weerstand. Daarnaast lever je niet continu 90 watt, het is tenslotte muziek, met pieken en dalen.
Dank je voor de opheldering. Ik dacht dat weerstanden, net zoals condensatoren, een max. waarde hebben. Ik weet dat als je een condensator meer dan het voltage belast dan waarvoor 'ie was ontworpen dat deze 'ontploft' (althans, vroegah :p Nu gaan ze gewoon kapot als ik me niet weer vergis).
Maar dat blijkt dus niet zo te zijn bij weerstanden. :P

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:18

Jag

Misschien is een kleine waveguide voor de tweeter nog wel een optie: link. Dat geeft je wat ademruimte voor de tweeter, kan je hem wat lager crossen. Maakt wel het filterontwerp ook iets ingewikkelder wel.

• 74Eric74
Jag schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 19:23:
Misschien is een kleine waveguide voor de tweeter nog wel een optie: link. Dat geeft je wat ademruimte voor de tweeter, kan je hem wat lager crossen. Maakt wel het filterontwerp ook iets ingewikkelder wel.
Na een stukje gelezen te hebben snap ik waarom het ingewikkelder wordt.. Misschien iets te hoog gegrepen voor een beginneling? :p

• TBTL
  • Niet online
Jaa in dat plaatje staat precies wat ik nodig heb!

Ik hoop dat je iets met dit filter kan. Gebruik ervan is op eigen risico. ;) Alle drivers worden tweede orde gefilterd, alleen bij de tweeter is het derde orde. Let op dat de middentoner en de tweeter omgepoold zijn. Als het hoog te fel is, kan je de weerstand voor de tweeter vervangen door een van 4,7 ohm. De condensator van 0,68µF is optioneel. Met deze condensator wordt het tophoog wat harder (sprankelender). Als je deze condensator vervangt door een van 1µF is het effect sterker.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nwfabc7.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/N4vCyqV.png

Weerstanden:
- inductiearm draadgewonden (keramisch) of MOX
- 4W voor de tweeter, 10W voor de middentoner

Condensatoren:
- MKT of MKP voor de tweeter
- bipolaire elco's voor de rest, minimaal 30V

Spoelen:
- 0,33mH: luchtspoel, gelijkstroomweerstand (Rdc) mag best 0,2 ohm afwijken
- 0,68mH: luchtspoel, gelijkstroomweerstand + de weerstand die erboven staat moet ongeveer 4 ohm zijn
- 4,7mH: spoel met een kern van bijv. ferriet, gelijkstroomweerstand < 3 ohm, minimaal 0,7 mm dik draad
- 6,8mH: spoel met een kern van bijv. ferriet, gelijkstroomweerstand < 1 ohm bij voorkeur, minimaal 0,7 mm dik draad, let op dat hij genoeg vermogen aankan

De twee grootste spoelen zullen vrij prijzig zijn. Dat is het nadeel van passief filteren op een lage frequentie.

Vuistregels voor het plaatsen van de spoelen:
Afbeeldingslocatie: http://i521.photobucket.com/albums/w339/bkeane1259/inductorplacement.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door TBTL op 06-02-2014 22:22 ]

• 74Eric74
Wow, heel erg bedankt! Ik kan hier zeker wat mee :D

Nu alleen even uitvogelen hoe ik alles op een printplaatje krijg en dan is het een prima speakertje denk ik zo.

En hoezo op eigen risico? Ik vind t er nog best wel goed uitzien :p

• TBTL
  • Niet online
Graag gedaan, succes ermee!

Met eigen risico bedoel ik dat het een simulatie blijft, dus je weet niet 100% zeker dat het in de praktijk ook goed werkt. Hoewel Boxsim vaak wel goed klopt met de praktijk.

• 74Eric74
Haha oke, alsnog heel erg bedankt :D
Pagina: 1