Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 14:44
Beste medetweakers,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met dit probleem:
Ik heb sinds jaar en dag een eigen bedrijfje, waarmee ik van alles rondom laptops doe. Deze zomer had ik in een veiling een aantal laptops goedkoop op de kop getikt in een veiling. Zo ook een Samsung NP900X4D-A02NL ultrabook voor 760 euro.

Deze bleek helaas lastiger te verkopen dan gedacht. Uiteindelijk kwam er een koper in beeld, meneer AA. We kwamen overeen over een prijs van 750 euro. Toen hij aan kwam, noemde hij allerlei negatieve punten aan de laptop waarvan hij al lang wist (geen touch, geen FHD etc.) en probeerde hij af te dingen. Omdat ik de laptop via marktplaats aan had geboden, was hij volgens hem tweedehands (maar hij wou wel 2 jaar volle garantie 8)7 ).
Omdat we de prijs al af hadden gesproken, weigerde ik mee te gaan. Hij meldde 740 euro bij zich te hebben, dus heb ik een factuur opgesteld met de mededeling de overige 10 euro over te maken.
Uiteindelijk heeft meneer na veel wikken en wegen de laptop gekocht. Dit was op 9 september 2013.

Toen ik na een paar weken (23-9) een herinnering stuurde omdat de rekening nog niet betaald was, kreeg ik dit:
"Ik wil eerst graag dat de toetsenbord verlichting gemaakt wordt, daarnaast ervaar ik ook problemen met de wifi verbinding. Ik zou graag een afspraak hierover met je willen maken."
Waarop ik heb gereageerd dat hij de laptop mocht komen brengen of opsturen voor reparatie. Dit kon niet, want hij had hem nodig. Wel kreeg ik dit nog toegestuurd:

"Ik heb niet gevraagd om een laptop waarvan de wireless verbinding niet goed werkt. Ik snap niet waarom het product niet deugt. Ik heb betaald voor een normaal werkende laptop. Zodra ik tijd heb breng ik de laptop naar u toe en hoop ik dat dit probleem z.s.m kan worden opgelost, anders ben ik genoodzaakt om mijn geld terug te vragen en op zoek te gaan naar een normaal werkende laptop!"
Terwijl de laptop nog niet één keer door hem ter reparatie aangeboden was...
Tot op heden is hij nooit langsgeweest met de laptop.

Op 4-12-2013 heb ik weer een herinnering gestuurd dat hij het resterende bedrag nog over moet maken (principekwestie). Hij beweerde dat hij het al lang en breed over had gemaakt (ik heb tot op heden niets ontvangen).

Gisteren kreeg ik weer een mailtje:
"Ik heb u al eerder mail gestuurd over problemen de toetsenbordverlichting. Daarnaast heb ik u ook een mail gestuurd met bewijs van de overboeking van 10 euro. U heeft daar nog steeds niet op gereageerd.

Ik wil u ook vragen of u geheugen uit de laptop heeft gehaald aangezien er ontzettend weinig geheugen op de laptop staat, lager dan zou moeten."

Ik heb hem meerdere keren gezegd dat hij met de laptop langs mag komen voor reparatie. Hier heeft hij iedere keer niet op gereageerd.
Het tweede stuk was nieuw: hier had ik hem niet eerder over gehoord. De laptop is volledig origineel afgeleverd met 4GB RAM en 128GB SSD. Een uur later, kreeg ik dit mailtje:

"Op 9 september 2013 kocht ik bij u een laptop, namelijk een Samsung Series 9 15 Inch.

De laptop beantwoord niet aan de overeenkomst, omdat het geheugen zoals op de overeenkomst vermeldt staat, 128 GB, niet overeenkomt met de op de laptop aanwezige geheugen. De wet stelt dat het genoemde gebrek al vermoed was aanwezig te zijn op moment van aflevering. Dat betekent dat het product gebrekkig is afgeleverd, tenzij u kunt bewijzen dat product zonder gebreken is afgeleverd en de gebreken door toedoen van de mij zijn ontstaan.

Ik verzoek u vriendelijk de genoemde gebreken te herstellen. Op grond van de wet heb ik bij een gebrekkig product recht op kosteloos herstel.

Is kosteloos herstel binnen 14 dagen niet mogelijk, dan bent u in gebreke en heb ik het recht de koopovereenkomst te ontbinden.

Ik verzoek u vriendelijk binnen twee weken te reageren op mijn brief."

Okee dan! Ik vermoed dat hij het verschil tussen gigabyte en gibibyte niet kent. De SSD is uiteraard 128X1000^3 byte, en windows maakt daar 119X1024^3 byte van. Dat icm recoverypartitie etc. maakt dat je ongeveer 100GiB te zien krijgt in Windows.
Het is denk ik ook mogelijk dat hij de 128GB mSata vervangen heeft door een 64GB of minder en dat nu op mij wil afschuiven.
En kosteloos herstel binnen 14 dagen? Kom op, man! Voordat dat ding hier is, zijn we alweer een paar dagen verder. Reken een week of 2-3 bij Samsung etc. etc.

Maar hij beroept zich dus op non-conformiteit. Nu is mijn vraag: Wat is de geldende termijn voor het aankaarten van non-conformiteit?
Hij begon in september al over de toetsenbordverlichting. Ik had ergens gehoord dat de klant er dan binnen 2 maanden ofzo werk van moet maken en dat anders zijn aanspraak op garantie omtrent dat specifieke probleem vervalt. Kan dit kloppen?
Ik begin hem nu wel redelijk zat te worden, dus zit ik erover te denken om een incassobureau in te schakelen, omdat hij dat tientje nog steeds niet betaald heeft. Hoe gaat dit in zijn werk? Geef ik het gewoon over aan hen en incasseren zij het bedrag plus hun eigen kosten?

En een meer algemene vraag: Wat is jullie advies in deze situatie? Wat kan ik het beste doen?

modjes, ik weet niet of dit de goede plek hiervoor is. Zoniet, dan hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Is de laptop nu als nieuw product met garantie verkocht of als tweedehands product?

En dat 'Ik kom een tientje te kort' truc, is al heel oud.
Had je nooit moeten accepteren. Toen wist je precies wat voor een persoon voor je stond.
Dacht je dat je in een winkel ook de boodschappen zo meekrijgt als je een tientje te weinig bij je hebt..?

Incasso vragen moet je stellen aan incasso firma's.
Elk heeft zijn eigen voorwaarden en regelingen wat de kosten zijn en hoe zij hun werk doen.
Je kan met ze bellen of mailen voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Hij is imo verkocht als nieuw product met garantie. Het was een laptop met verpakkingsschade. Er zat een deukje in de buitendoos, maar de binnendoos en laptop waren onbeschadigd. De folietjes zaten er nog op :-)
Hij vond alleen dat het tweedehands was omdat ik de laptop via marktplaats aangeboden had.

Ik zat zeker ook niet te springen om akkoord te gaan, maar de laptop lag al een aantal weken en ik wou er gewoon vanaf.

Ik zal morgen eens even rondvragen bij incasso toko's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 15:51
Je wilt serieus een incasso traject gaan starten voor 10 euro, terwijl er 98% van het totaalbedrag wel betaald is?

LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Zie hierboven: principe kwestie. Ik wil het ook alleen doen als het een beetje eenvoudig en betaalbaar is.
Het is ook een beetje een pressiemiddel: hopelijk houdt hij dan op met allerlei beweringen over defecten.

Ik heb het sterke vermoeden dat de laptop prima werkt, anders had hij hem al wel ter reparatie aangeboden ipv alleen maar te klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:31
Mij is niet helemaal duidelijk wat de klant nu wil bereiken.
Hij wil zijn laptop niet gerepareerd.
Een gratis laptop zal er niet in zitten, want bij ontbinding van de overeenkomst gaat de laptop terug.
Dat hij zoveel tijd steekt in dat tientje wil ik ook niet geloven.

Is hij er puur op uit om de verkoper lastig te vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:29

Croga

The Unreasonable Man

Naar mijn mening heb je hier te maken met twee verschillende zaken:

- Defecten
Het toetsenbord en wifiprobleem zouden defecten zijn. Deze vallen inderdaad in de "6 maanden dan is het fabricagefout" gebeuren. Daarvoor moet meneer echter wel de gelegenheid geven het te repareren. Dat heeft hij niet gedaan, ook niet na aandringen. Daarmee is de termijn van 2 weken die hij stelt niet redelijk.

- Non-conformiteit
Als er inderdaad minder dan 128GB SSD in zou zitten (wat zowieso nog niet aangetoond is) dan valt dit zeker niet onder de "6 maanden dan is het fabricagefout" regel. Daar kan hij zich dus zowieso al niet op beroepen. Volgens mij valt dit eerder onder de onderzoeksverplichting van de koper. Het feit dat hij dit niet eerder gemeld heeft geeft sterk vermoeden dat het eerder niet zo was.

Ik denk dat je enige reactie moet zijn "kom maar langs".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Zolang jij over dat tientje bezig bent, zal hij alles erbij sleuren om je het leven moeilijk te maken.
Zo werkt dat nu eenmaal. Jij hebt zwakte getoond bij de verkoop "tientje te kort" en nu weet hij
dat hij je kan manipuleren.

Jij hebt het recht om dat tientje te vorderen, want dat is overeengekomen in het koopcontact.
De vraag is of alle moeite en zorgen dat wel waard zijn.
Dat is een vraag die jij alleen kan beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 15:51
Principekwesties schieten zakelijk gezien niets op (zeker niet voor 10 euro, dat je zelf heb laten gebeuren bij de koop). Kosten alleen maar tijd, geld en energie. Bel die man op, bespreek de punten, kom tot een oplossing of laat 'm barsten (als hij te ingewikkelde dingen wilt/of dingen wilt die nergens op slaan).

LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

hjkv schreef op zondag 02 februari 2014 @ 13:21:
Zie hierboven: principe kwestie.
Je kunt niet zakelijk en principieel tegelijk zijn. En aangezien je dit bedrijfsmatig doet, is zakelijk blijven het verstandigste. De koper is duidelijk het type dat op aandacht kickt, en jij geeft dat nu door mee te gaan in zijn gedrag.

Les voor de toekomst: blijf zakelijk. Dus niet voor €10 minder verkopen wegens ongeduld en smoesjes, en zakelijk reageren op klachten. Als je niet zakelijk kunt blijven met dit soort gevallen, dan is het de vraag of je het wel bedrijfsmatig wil moeten doen :)

[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 02-02-2014 13:30 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Ja, ok. Mijn idee is nu vooral dat hij wel wat minder hard schreeuwt als hij een incassobureau op zijn dak krijgt.

Ik denk dat hij gewoon spijt heeft van zijn aankoop. De laptop retourneren is volgens mij zijn doel.
@gambieter: ik heb tot nu toe ook netjes zakelijk gereageerd op klachten: "Mijn excuses, u kunt langskomen voor reparatie"

Maar wat adviseren jullie dat ik nu doe? Gewoon niet reageren? Vertellen dat hij langs mag komen?
En hoe moet ik het aanpakken omtrent die SSD? Als er straks een 64GB SSD in blijkt te zitten bv. Gewoon onderzoeksplicht koper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

hjkv schreef op zondag 02 februari 2014 @ 13:31:
Ja, ok. Mijn idee is nu vooral dat hij wel wat minder hard schreeuwt als hij een incassobureau op zijn dak krijgt.

Ik denk dat hij gewoon spijt heeft van zijn aankoop. De laptop retourneren is volgens mij zijn doel.
Bel dan eerst eens met een incassobureau en leg ze het geval voor. Dan weet je of ze dit uberhaupt willen aannemen.
@gambieter: ik heb tot nu toe ook netjes zakelijk gereageerd op klachten: "Mijn excuses, u kunt langskomen voor reparatie"

Maar wat adviseren jullie dat ik nu doe? Gewoon niet reageren? Vertellen dat hij langs mag komen?
En hoe moet ik het aanpakken omtrent die SSD? Als er straks een 64GB SSD in blijkt te zitten bv. Gewoon onderzoeksplicht koper?
Zoals gezegd: laat je nou niet meeslepen door allerlei paranoide ideeen zoals de 64 GB SSD. De laptop heeft een 128 GB SSD, dat zijn de specs. Je kunt een linkje naar een GB <> Gb conversie geven, maar verder inderdaad vriendelijk en zakelijk blijven reageren.

[ Voor 13% gewijzigd door gambieter op 02-02-2014 13:37 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou dat vervelende mannetje gewoon negeren, waarschijnlijk hoor je er nooit meer wat van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Verwijderd schreef op zondag 02 februari 2014 @ 13:35:
Ik zou dat vervelende mannetje gewoon negeren, waarschijnlijk hoor je er nooit meer wat van.
Of hij gaat overal op internet negatieve berichtgeving over mijn bedrijf rondstrooien omdat hij voor 750 euro een laptop heeft gekocht en ik hem helemaal niet wil helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:31
hjkv schreef op zondag 02 februari 2014 @ 13:31:
En hoe moet ik het aanpakken omtrent die SSD? Als er straks een 64GB SSD in blijkt te zitten
Dan staat er ongetwijfeld ergens in de garantievoorwaarden dat die is verlopen na aanpassingen aan het product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
jeroen3 schreef op zondag 02 februari 2014 @ 13:37:
[...]

Dan staat er ongetwijfeld ergens in de garantievoorwaarden dat die is verlopen na aanpassingen aan het product?
En hoe bewijs ik dat hij hem vervangen heeft? Hij gaat dan namelijk beweren dat ik dat voor de koop heb gedaan.
Maar is er niet een maximumtermijn voor het constateren van non-conformiteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

hjkv schreef op zondag 02 februari 2014 @ 13:39:
En hoe bewijs ik dat hij hem vervangen heeft? Hij gaat dan namelijk beweren dat ik dat voor de koop heb gedaan.
Maar is er niet een maximumtermijn voor het constateren van non-conformiteit?
Even heel serieus: als je zakelijk wilt werken, dwz met een bedrijf, dan moet je wel dit soort dingen zelf al van te voren uitzoeken. Heeft je bedrijf algemene voorwaarden voor verkoop? Zie dit als een wijze les en zorg dat je dit soort dingen op orde hebt.

Je hoeft helemaal niets te bewijzen. Hij claimt, dan ligt de bewijslast bij hem. Maar dan nog, je blijft hem aandacht geven en daarmee zijn zin.
hjkv schreef op zondag 02 februari 2014 @ 13:36:
Of hij gaat overal op internet negatieve berichtgeving over mijn bedrijf rondstrooien omdat hij voor 750 euro een laptop heeft gekocht en ik hem helemaal niet wil helpen.
Tja, dat is altijd een risico. Als jij 50 positieve feedbacks hebt en 1 negatieve, dan kunnen mensen zelf wel hun conclusies trekken. Dus niet te snel bang zijn voor dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Dit lijkt me wel wat: http://incassodeal.nl/#
Ze melden dat ze elke vordering aannemen en dat er voor de opdrachtgever gegarandeerd geen kosten aan verbonden zijn.
Ondertussen heb ik dit bij elkaar getikt:

Geachte heer A,

Dank u voor uw brief. Ten eerste wil ik u er op wijzen dat er een verschil bestaat tussen gigabyte (10003 byte) en gibibyte (10243 byte). Zie ook dit artikel: Wikipedia: Gibibyte
De SSD in de laptop in kwestie is 128 gigabyte, dus 128∙10003 byte. Windows berekent dit als 119.2∙10243 byte, aangezien het een binair besturingssysteem is. Ook is er op de SSD een recovery-partitie aanwezig, waardoor de binnen Windows beschikbare ruimte rond de 100 GiB zou moeten liggen.

Ten tweede wil ik u erop wijzen dat de bewijslast in geval van non-conformiteit bij de koper ligt. U uit een beschuldiging aan mijn adres, dus het is aan u om deze met bewijs te onderbouwen. Daarnaast hebt u als koper een onderzoeksplicht. U hebt de laptop bij aankoop uitgebreid getest, waarbij u enige gebreken had kunnen constateren. Tevens hadden eventuele tekortkomingen zoals u deze omschrijft, u op moeten vallen tijdens het gebruik. Het feit dat u pas 5 maanden na aankoop met deze klacht komt, duidt op een verzaking van uw onderzoeksplicht.

Ten derde is een hersteltermijn van 14 dagen niet redelijk. De laptop dient ten eerste bij -bedrijf- ingeleverd te worden ter reparatie, waarna deze via de leverancier naar Samsung gestuurd zal worden om hersteld te worden. Een tijdsbestek van 3 à 4 weken is hierbij gebruikelijk.

Ten slotte heb ik nogmaals de rekening nagekeken en op rekening NL49INGB0000000000 is het openstaande bedrag inzake deze order niet binnen gekomen. Ik wil u daarom nogmaals verzoeken het openstaande bedrag te voldoen. U kunt deze brief beschouwen als een laatste aanmaning. Als het bedrag niet per 16-02-2014 ontvangen is, zal ik de zaak overdragen aan een incassobureau. Dan zullen ook de wettelijk vastgelegde incassokosten van toepassing zijn.

Hoogachtend,

-hjkv-
-bedrijfsnaam-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wat staat er uberhaupt in je algemene voorwaarden over eigendomsvoorbehoud? Plaats anders je eigen AV eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Ik heb geen AV, het is maar een klein bedrijfje wat uit hobby voortgekomen is.
Over het algemeen doe ik alleen reparaties en goedkope tweedehands laptops, dus dit was niet echt ingecalculeerd.

Maar consumentenrecht heeft alles toch best aardig vastgelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou er lering uit trekken en de volgende keer niet meer in de truuk ik heb maar dit bij trappen tenzij je bereid bent een tientje korting te geven. Sowieso al raar als je een hogere prijs afgesproken hebt. Verder zal hij blijven zeuren over vage defecten als jij bezig blijft over dat tientje. Ik heb zelf al diverse tientjes afgeschreven en dat was niet eens zakelijk.

Op zich kun je hem wel vertellen dat je naar zijn klachten kijkt als hij de laptop langsbrengt en volledig afbetaald heeft, maar dan kun je voorbereid zijn op andere truuken (ssd inmiddels vervangen door een kleinere ofzo al zou dat vaag zijn omdat hij daar garantie op had als die kapot is gegaan)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
hjkv schreef op zondag 02 februari 2014 @ 14:38:
Ik heb geen AV, het is maar een klein bedrijfje wat uit hobby voortgekomen is.
Over het algemeen doe ik alleen reparaties en goedkope tweedehands laptops, dus dit was niet echt ingecalculeerd.

Maar consumentenrecht heeft alles toch best aardig vastgelegd?
Geen AV omdat de wet veel afvangt is natuurlijk dom. Vergeet deze klant en maak je AV. De wet vangt veel af, maar niet alles. Als je dat gedoe over dat tientje voortzet, dan wint uiteindelijk de klant.

En laat dit een wijze les zijn: Vermijd zaken met particulieren en doe zaken met bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Ja, het is inderdaad niet handig, maar als technisch knutselende tiener heb ik uiteindelijk maar een KvK aangevraagd. Het is gewoon een uit de hand gelopen hobby.

Dat tientje zal ik inderdaad maar laten varen. Het lijkt me wel redelijk om te stellen dat de bewijslast in dit geval bij hem ligt. Dat zal dan niet zo'n probleem worden, denk ik.
Mocht hij moeilijk blijven doen, dan kan ik evt alsnog een incassobureau er achteraan sturen.

[ Voor 5% gewijzigd door hjkv op 02-02-2014 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 13:14
Een tijdsbestek van 3 à 4 weken is hierbij gebruikelijk.
Nog even vermelden dat aan dit tijdsbestek geen rechten onleent kunnen worden en dat het slechts dient ter indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:42

paQ

Die middelste twee alinea's zou ik uit je mail verwijderen.
Je legt netjes uit wat 128 GB is, en hoe zich die uiten. verder bied je (nogmaals) aan, op een nette manier, dat indien de laptop gebreken vertoont die onder garantie vallen, die ook netjes onder garantie zullen worden opgelost.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Ik heb nu dit gestuurd:

Geachte heer A,

Dank u voor uw brief. Ten eerste wil ik u er op wijzen dat er een verschil bestaat tussen gigabyte (10003 byte) en gibibyte (10243 byte). Zie ook dit artikel: Wikipedia: Gibibyte
De SSD in de laptop in kwestie is 128 gigabyte, dus 128∙10003 byte. Windows berekent dit als 119.2∙10243 byte, aangezien het een binair besturingssysteem is. Ook is er op de SSD een recovery-partitie aanwezig, waardoor de binnen Windows beschikbare ruimte rond de 100 GiB zou moeten liggen.

Ten tweede wil ik u erop wijzen dat de bewijslast in geval van non-conformiteit bij de koper ligt. U uit een beschuldiging aan mijn adres, dus het is aan u om deze met bewijs te onderbouwen. Daarnaast hebt u als koper een onderzoeksplicht. U hebt de laptop bij aankoop uitgebreid getest, waarbij u enige gebreken had kunnen constateren. Tevens hadden eventuele tekortkomingen zoals u deze omschrijft, u op moeten vallen tijdens het gebruik. Het feit dat u pas 5 maanden na aankoop met deze klacht komt, duidt op een verzaking van uw onderzoeksplicht.

Ten derde is een hersteltermijn van 14 dagen niet redelijk. De laptop dient ten eerste bij -bedrijf- ingeleverd te worden ter reparatie, waarna deze via de leverancier naar Samsung
gestuurd zal worden om hersteld te worden. Een tijdsbestek van 3 à 4 weken is hierbij gebruikelijk.
Aan dit tijdsbestek kunnen geen rechten ontleend worden: het is puur ter indicatie.
Ik heb u al meerdere keren gemeld dat u de laptop in het geval van een defect kunt inleveren ter
reparatie. Tot op heden hebt u dit nog steeds niet gedaan, dus kan ik uw klachten uiteraard niet in
behandeling nemen.

Ten slotte heb ik nogmaals de rekening nagekeken en op rekening NL49INGB0000000000 is het openstaande bedrag inzake deze order niet binnen gekomen. Ik wil u daarom nogmaals verzoeken het openstaande bedrag te voldoen. Tevens heb ik nooit een bewijs van overboeking van u ontvangen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,

-hjkv-
-bedrijfsnaam-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:42

paQ

dit wordt moddergooien

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je laat het tientje varen, maar toch heb je het naar hem gestuurd? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:08
Ik denk dat ie bedoeld dat ie er na deze brief verder geen zaak meer van zal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Inderdaad, ik ga geen incassobureau's etcetera inschakelen. Mocht hij blijven zeuren en klagen, dan doe ik dat misschien alsnog wel een keer, maar dat zien we dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hjkv schreef op zondag 02 februari 2014 @ 15:33:
Inderdaad, ik ga geen incassobureau's etcetera inschakelen. Mocht hij blijven zeuren en klagen, dan doe ik dat misschien alsnog wel een keer, maar dat zien we dan wel.
laptop gewoon pas teruggeven nadat hij je 10 euro betaald heeft Moet hij hem natuurlijk wel eerst ter reperatie langsbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Ik zat daar al aan te denken, maar ik denk niet dat hij de laptop ter reparatie zal indienen. Maar we zullen zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:57
Ik betwijfel of je juridisch gezien een laptop mag 'gijzelen' voor die 10 euro. Koopovereenkomst: bedrijf levert laptop, particulier geeft geld. Laptop is geleverd en particulier is daar nu de eigenaar van. Dat de particulier de koopovereenkomst niet volledig is nagekomen geeft nog niet het recht om spullen van deze persoon af te nemen.

Maar: ik ben geen jurist of op wat voor manier dan ook juridisch onderlegd. En eigenlijk verwacht ik ook niet dat de laptop voor reparatie ingeleverd gaat worden (of dat die 10 euro overgemaakt gaat worden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Met eigendomsvoorbehoud kun je bedingen dat het eigendom pas overgaat op het moment dat het product plus bijbehorende diensten (installatie, etc.) volledig zijn betaald. Maar dat moet dan wel in je AV staan.

Alleen in bepaalde gevallen kun je dan geen beroep meer doen op eigendomsvoorbehoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Hm, het lijkt mij dat dat wel mag. De laptop is niet volledig betaald.

Ik zou het heel mooi vinden als ik er niks meer van hoor. Het kost nu alleen maar moeite en ik ga er toch niet op vooruit.

Ik kijk even aan wat er gebeurt. Als ik nog een reactie van hem krijg, post ik het hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
In jouw geval niet. Je hebt geen AV. In jouw geval is de klant wel de eigenaar van de ultrabook. Ongeacht of hij nou wel/niet/gedeeltelijk heeft betaald. Je mag de laptop dus niet zomaar in je bezit houden.

[ Voor 14% gewijzigd door Trommelrem op 02-02-2014 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Als hij mij überhaupt niet had betaald, zou de laptop sowieso nog van mij zijn, lijkt me. Maar het zal waarschijnlijk niet zo ver komen.

[ Voor 3% gewijzigd door hjkv op 02-02-2014 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

hjkv schreef op zondag 02 februari 2014 @ 17:38:
Hm, het lijkt mij dat dat wel mag. De laptop is niet volledig betaald.
Nogmaals: blijf zakelijk en doe geen domme dingen omdat het je lijkt "dat het wel mag". Juist dat soort onprofessionele gedrag is deel van het probleem.

Je zult toch wat meer eigen inzet moeten tonen om dit topic op niveau (en daarmee open) te houden. Zomaar wat denken zonder je te verdiepen in de zaak of zonder advies te vragen van een advocaat of expert is niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Ok, ik stop wel met onzin uitkramen :P
Zoals gezegd, wacht ik even af of meneer nog reageert. Mocht dat zo zijn, dan post ik dat hier weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
hjkv schreef op zondag 02 februari 2014 @ 18:03:
Als hij mij überhaupt niet had betaald, zou de laptop sowieso nog van mij zijn, lijkt me. Maar het zal waarschijnlijk niet zo ver komen.
Nope. Zodra de koopovereenkomst is gesloten gaat het eigendom over. Tenzij je in je AV iets over eigendomsvoorbehoud hebt opgenomen. Aangezien je geen AV hebt, is er sowieso al geen sprake van eigendomsvoorbehoud, dus is het in dit geval zijn laptop, ook al is hij nog niet volledig betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
hjkv schreef op zondag 02 februari 2014 @ 15:24:
Ik heb nu dit gestuurd:

Geachte heer A,
Ik zou hier heel snel klaar mee zijn... Koper heeft nog een openstaande rekening te voldoen, en voor klachten wil hij de laptop niet retourneren. Tsja, dan houdt het toch op? Meer opties dan retourneren ter reparatie zijn er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Ik heb nog steeds geen reactie gehad van meneer. Volgens mij is/was dit een gevalletje "blaffende honden bijten niet"

Bedankt voor het advies, allemaal! Mocht het verhaal toch nog een staartje krijgen, dan laat ik het jullie weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 08:33
Je hebt hem een oplossing geboden en hij wil er geen gebruik van maken.. Case Closed zou ik zeggen.
Mocht hij er inderdaad werk van willen maken (sommige mensen zijn gewoon zo dom) dan kun je dit aantonen en moet hij maar uitleggen waarom hij er niet op is ingegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
En doe alsjeblief een cursus webshop/winkelbedrijf.
Er ontbreekt broodnodige kennis op het gebied van financiën, garantieregelingen, incasso en juridisch handelen.
Als je dat niet volgt, kom je altijd in de problemen met klanten.
En omdat je onzeker bent van je eigen situatie en rechten, kan je ook niet zakelijk handelen.
En dat kost nachtrust.
Pagina: 1