Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Hi Tweakers :)

Sinds kort heb ik een UWA, waar ik de afgelopen week flink heb mee geoefent.
9 van de 10 keer zit de 400mm op m'n camera, dus het was even wennen. Na wat tips gelezen te hebben ben ik gaan fotograferen en hopelijk kan ik hier nog wat tips krijgen.
Het belangrijkste waar ik al snel achter kwam is: Niet zomaar uitzoomen naar 10mm, maar vooral dichterbij komen!
Met deze gedachte in het achterhoofd ben ik van alles gaan proberen. Hoewel ik meer gefilmt heb voor een video, heb ik ook nog redelijk wat foto's gemaakt.
Waar ik ook achter ben gekomen is dat fotograferen met een UWA, een vak apart is!

Graag feedback op het gebruik van de uwa, zoals compo, perspectief gebruik, etc.

1.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3673/12264892085_e5d4472a5b_c.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2831/12264888845_f08f67183e_c.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7438/12265318354_41cf2c3859_c.jpg

4.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7420/12264889715_85a1c83410_c.jpg

5.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5494/12265319224_ce8058988a_c.jpg

6.
Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2823/12265323484_d2cb8195b5_c.jpg

7.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3727/12265458656_fba52866eb_c.jpg

Ik zie graag jullie reactie's of opmerkingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Wow, foto 1 en 5 vind ik echt geweldig. Die zou ik graag als wallpaper willen hebben :)

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:28
Ze zijn wel mooi maar niet echt speciaal.
Beetje teveel licht naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Voor iemand die idd een behoorlijke "omschakeling" doet (van 400mm naar 10-22), vind ik dat je erg mooie platen neergezet hebt. Het lichte vind ikzelf wel mooi.

Ik vind 1, 2 en 3 de minste, maar de rest is echt erg goed!

2: Een mooie compositie en mooi hoe het licht valt. Alleen lijkt de sneeuw geen structuur meer te hebben (teveel licht?)

4: Ik word op de juiste manier de foto ingetrokken. Scherpte is ok, maar rechts ziet het net uit alsof de sneeuw hier en daar een beetje blauwig is.

5: Vind ik vanuit een erg interessante hoek geschoten! Goeie contrasten, lekkere scherpte, alleen de flare zou ik echt weghalen, die voegt niets toe ;)

6: Hier zien we wat meer structuur in de sneeuw. Ziet er erg fraai, maar toch verlaten uit. Heeft wel wat ;)

7: Ik heb hier weinig op aan te merken. Het "omvallen" van de bomen is beetje groothoek eigen; het corrigeren hiervan ziet vaak wat onnatuurlijk uit, en ik denk dat dat ook hier het geval zou zijn geweest. Het is verleidelijk om een foto als deze te maken; het gebruik van een UWA werkt alleen niet zo goed, vanwege die niveau-trapjes in de bomen. Ik zou dan liever een foto gemaakt hebben waarbij je die niveau's iets beter zag, zodat je meer scheiding krijgt van de niveau's. Verder is het wel gewoon een nette foto.

Hoe heb je dit verlicht? Of was dit gewoon pal naast een apres ski hut? :P
Had je nog gebruik gemaakt van een UV/pol filter?

Ik vind het wel een mooie eerste serie met je UWA!

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Thanks voor je uitgebreide reactie! :*)

2. Geen structuur in de sneeuw omdat ik er niet zo dicht op zit zoals bij 6. Dus ik denk gebrek aan scherpte of indd teveel licht, ondanks niet overbelicht.
4. Ja klopt, zie nu ook dat blauwige, blijft lastig met sneeuw.
5. Het zal aan mijn onervaren uwa oog liggen, maar ik zie geen flare :o Misschien bij foto 6? daar zie ik rechtsboven wel een beetje flare (die mij niet echt stoorde overigens)
7. Verlicht door 2 lantaarn palen zo'n 50 meter verderop, achter mij. Had het liever niet gehad, maar ik kon geen plek vinden zonder (stads)verlichting. Dit was de donkerste plek in het dorpje.
Ik snap niet precies wat je met de niveaus bedoelt. Van verderaf en dan met wat meer focal length? of een hoger standpunt?
Geen UV of pol. filter gebruikt, komt er waarschijnlijk ook niet op, liever een zonnekap (die ze bij de MM niet op voorraad hadden helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo wat een lekker pak sneeuw!

Ik vind ook niet alle foto's even interessant. 2 en 7 vind ik echter wel weer heel vet. 2 heeft een hele fijne dieptewerking en de wolken zijn lekker dramatisch. 7 heeft een hele aparte sfeer. Erg origineel.

1. Jammer dat de lucht hier niet blauw is. Ook mag de linker helft van de boom er van mij afgeknipt worden. De sneeuw ziet er ook wat te donker (hele of halve stop) uit.

3. Mijn oog wordt hier de diepte in getrokken, maar stuit vervolgens op een wolk waardoor er niets te zien is, helaas.

4. Hier wordt mijn oog ook de diepte in getrokken, maar weer valt daar niet veel interessants te zien. Ik vind eigenlijk de met sneeuw bedekte bomen in de voorgrond interessanter.

5. Deze vind ik wat te standaard. Ik had de camera ook wat meer naar boven gericht.

6. Mijn oog wordt onrustig heen en weer getrokken tussen het onderwerp en de bomen op de achtergrond, met hun interessante structuur. Hier was het imho beter geweest om de camera lager bij de grond te houden, zodat het onderwerp tegen de lucht af zou steken en de bomen op de achtergrond niet te zien waren. Wel een hele mooie flare! :)

Foto's 1 t/m 6 vind ik ook wat aan de blauwe kant, vooral in de schaduwen. Ik weet het, het is lastig met sneeuw, maar er is zeker wel wat aan te doen in de nabewerking.

Ik ben ook erg benieuwd naar je video! Is die al ergens te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scirocco schreef op zondag 02 februari 2014 @ 18:32:

5. Het zal aan mijn onervaren uwa oog liggen, maar ik zie geen flare :o Misschien bij foto 6? daar zie ik rechtsboven wel een beetje flare (die mij niet echt stoorde overigens)
Links onderin zie je een vrij grote magenta zeshoek in de sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 20:08
Mooie platen!
Klein vraagje, wat is een UWA?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rimave schreef op zondag 02 februari 2014 @ 19:28:
Mooie platen!
Klein vraagje, wat is een UWA?
Ultra Wide Angle
Dus zeg maar onder de 16mm op APS-C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Nee bij 5 ook een rode flare links in de sneeuw. Ik zou bijna zeggen dat ie echt niet te missen is :)

Bij de laatste: de bomenrij staan op verschillende hoogtes achter elkaar. Ik zou dan idd wat verderweg gegaan zijn en een andere focallength gekozen hebben. Dat dingen achterover hellen bij een UWA is niet altijd iets aan te doen, maar ik vind het hier niet zo mooi.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Bedankt voor jullie reactie's!
De flare in foto 5 valt me nu ook op 8)7
Pagina: 1