• melly
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Hallo,ik wil voor mijn vriendin een camera kopen en aangezien ze een beginner is dacht ik aan aan 1000D.
Deze blijkt erg tegen te vallen ,dus nu kijk ik naar wat anders.
Zelf heb ik een 7D en wat leuke lenzen en het idee is dat hij ook eventueel te gebruiken is als 2e body als ik eens op pad ga.

Nu kan ik voor bijna hetzelfde geld een 50D en een 600D kopen en nu zit ik erg te twijfelen welke nu de beste keuze is.
Ik neig naar de 50D als ik hem ga gebruiken als 2e body.. Hij komt aardig in de buurt van de 7D
Echter de 600D is een stukje lichter,kleiner en een klapscherm..helemaal leuk voor mn vriendin :P

Waar het nu een beetje van gaat afhangen is de beeldkwaliteit en de autofocus van deze camera's
Ik las dat de 50D wat minder presteerde qua IQ en dat ook de ruis met de wat hogere ISO (ISO 1600 en hoger) wat meer aanwezig is.
Hier zou de 600D beter mee presteren.
Echter de AF van de 50D zou sneller en preciezer zijn dan de 600D wat de 50D weer in het voordeel trekt.

Zijn hier mensen die uit ervaring hun bevindingen kunnen vertellen over deze camera's en dan met name de ruis bij de 50D en het AF verschil tussen de 50D en de 600D?

Ik ben benieuwd..

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:04
Welke lenzen ga je erop gebruiken ?

• melly
Zij gaat voor haar zelf met mijn tamron 17-50 F2,8 aan de gang.
Als ik hem als 2e body gebruik zal dat meestal met de 24-105 L of de 70-300 L zijn.
Enkele keer de 50mm 1,4

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:04
Denk dat de 17-50 niet veel uitmaakt in snelheid met AF. De 18-55 ISII of DCIII maakt op beide toestellen ook zeer weinig uit bij voldoende licht.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Ik vind de 50D eigenlijk een betere beeldkwaliteit leveren op hoge iso dan de 7D, want de ruis(reductie) van de 7D vind ik persoonlijk erg lelijk.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• melly
Geldt dit ook als je in RAW schiet?
Want ik fotografeer alles in RAW.

Als jou ervaring is dat de 50D minder ruis vertoont dan de 7D zal mij dit er verbazen gezien de vele negatieve berichten die ik lees hier over. Maar mocht de 50D idd gelijkwaardig of zelfs beter presteren qua ruis is voor mij de keuze snel gemaakt. Dan wordt het de 50D :)

• Universal Creations
Hmmm, ik had in herinnering dat de 50D beter was hierin, minder vlekkerig. Maar blijkbaar is de 50D hier nog slechter in dan de 7D.
Uiteraard RAW, bestaat er dan nog iets anders? :+

• melly
Ben nu ook wat testvoorbeelden tegen gekomen van de iso prestatie 50D vs 7D.
Misschien dat de 50D iets minder presteert dan de 7D (meer banding bij de 50D) maar wat ik zo zie zijn de verschillen klein.
Tot zo ver heeft de 50D dan mijn voorkeur ten opzichte van de 600D

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Zowel met de 600D als 50D worden door grote groepen prachtige foto's gemaakt. Verschil zit hem in de details en het is de vraag of je vriendin dat gaat merken. Als je verwacht dat je vriendin het formaat en gewicht van de 600D fijner vindt, moet je zeker die halen - en dat niet proberen om te buigen naar de 50D op basis van beeldkwaliteit.

De vraag is dus: voor wie is de camera nou echt?

• melly
Tsja...ik koop hem met als achter liggend idee om hem te gebruiken als 2e body.
Echter de bedoeling is dat zij er lekker mee gaat fotograferen en hopenlijk ook de smaak te pakken krijgt van het fotograferen.
Beide kanten tellen dus in dit geval omdat hij niet echt bedoeld is voor 1 persoon.

Het is echt een balans van de voor en tegens wat betreft de keuze ,op dit moment is het 50/50
Wat (mede) doorslaggevend kan zijn is de AF en de ISO prestatie's
Ik was benieuwd of er mensen hier vertoeven die hier ervaring mee hebben

• Universal Creations
Isoprestaties van de 600d en 7d en 50d zijn redelijk gelijk, dus dat is geen punt. De AF van de 50d is wel een stuk beter dan die van de 600d. De 650d heeft geloof ik wel een upgrade qua AF t.o.v. de 600d.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:31

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Je geeft aan dat het een camera voor je vriendin is. Welke camera vind zij prettiger vast houden/bedienen. Persoonlijk vind ik de 600D. Vandaag even in Burgers geweest met een 600D en 55-250. De AF is niet heel erg snel, als je deze gaat vergelijken met je 7D.

Waarom niet eerst je vriendin laten kiezen tussen xxD en xxxD formaat. Mijn vriendin vind de 5D3 veel te groot, maar de 600D ook. Zij gebruikt het liefste één van mijn systeemcamera's. En beeldkwaliteit van deze is tegenwoordig ook niet meer zo slecht. 600D gaat hier dan ook de deur uit.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-01 21:05

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ooit bracht Canon de 40D uit die relatief (<-- hier staat relatief) weinig pixels had voor zijn tijd en toendertijd waren er enthousiaste verhalen over de IQ.
Later brachte Canon de 50D uit en die had juist relatief (<-- ook hier staat relatief) veel pixels en toendertijd waren er toch wel wat negatieve geluiden over de IQ; dat Canon iets te ver was gegaan in de pixel race.
Toen nog weer later de 7D uit kwam was er toen weer een opluchting dat deze nou juist weer wel een goede IQ had. Diezelfde sensor zit ook in de 600D.
Zelf ben ik van 40D naar 550D naar 60D gegaan en heb vanwege de negatieve verhalen een grote boog om de 50D gemaakt.
Ik sta dan ook met verbazing hier te lezen dat de 50D beter zou zijn de 7D ???

Waarschuwing; gebruik geen Copilot. Het genereert onzin antwoorden die je veel tijd kosten.

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:42
Waarschijnlijk zal de prijs meespelen aangezien 600d en 50d tegenwoordig goedkoop zijn op te pikken.

Ik zou eerst kijken naar het gebruiksgemak voor je vriendin. En dan zou ik inderdaad eerder de afweging 60d vs 600d maken. Zelfs als de grotere camera beter in de hand ligt, zou ik eerst met batterygrip proberen. Altijd handig als de accuduur verdubbeld kan. Zeker als je lifeview gebruikt.

Autofocus van de 600d is erg traag, maar daar heb ik met video geen last van. De gebruikte lens maakt hierbij ook nog wat uit. 60d komt qua specs beter uit de bus, en is de betere dslr.

[ Voor 4% gewijzigd door Flozem op 03-02-2014 06:49 ]

• melly
Iedereen bedankt voor de reacties.
Het is de 600D geworden .
Met het proberen bleek de 50D echt te groot voor haar handen.
De 600D geeft echt een mooi plaatje,toch echt wel een heel stuk beter dan de 1000D
Pagina: 1