Samsung EVO 840 250GB Migration

Pagina: 1
Acties:

• WizzyThaMan
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-12-2024
Vandaag een Samsung 840 EVO met 250GB gekocht.
In de laptop gedaan, migration programma geïnstalleerd en laten migraten.
Echter hier zit ook het probleem:

Ik boot nu vanaf mn SSD, zonder problemen, maar mijn dualboot die ik op mijn HDD had is er niet meer. Wel nog op de HDD, maar omdat mijn SSD primary boot is, krijg ik deze keuze dus ook niet meer. Ook kon ik met de migration software niet kiezen wat ik allemaal over wilde zetten, met als gevolg dat mijn hele HDD is gecloned.

Nu heb ik dus de volgende vragen:
Is het mogelijk om alleen de OS's in dualboot en een 2 of 3 tal programma's zoals Adobe Master Collection en 3DSMAX over te zetten en de rest niet?

Kan ik, na het clonen/migraten, de HDD formatteren?

Bij executables op mijn desktop, staat nog steeds C:/programfiles/... ipv G:/ (mijn SSD stationletter). Betekend dit dat hij de programma's nog steeds dan van mijn HDD draait, of toch mijn SSD omdat ik hiermee geboot heb?

Verwijderd

Een clone is een EXACTE copie.

Indien je de gehele HDD naar de SSD cloned (disk to disk): is er daarna geen enkel verschil meer tussen de SSD en/of HDD.
Indien je slechts de C partitie gecloned hebt: staat dus enkel deze C partitie op je SSD.

SSD = stationsletter G...
Na het clonen dien je in het BIOS hetvolgende aan te passen: Boot -> Disks/Drives: 1 = SSD, Boot device First/Primary = SSD.
Save Changes & Exit.
Dan zal je SSD de C zijn na opnieuw opstarten.

Natuurlijk kun je de HDD daarna vanuit de SSD formatteren.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2014 22:16 ]

• WizzyThaMan
De boot is geen probleem, die heb ik al gefixed. Stationsletter veranderen is ook het euvel niet. Echter staat mn Dualboot op een partitie op diezelfde HDD. (is maar 1 HDD namelijk). Is er een mogelijkheid deze Win8 partitie er nog naartoe te klonen, of dien ik een compleet nieuwe dualboot te maken?

Verwijderd

Je had een hdd met twee partities...
Op beide partities stond een OS...
En als gevolg hiervan had je een dual boot...

=> clone de hdd schijf naar de ssd schijf...
En je hebt een ssd met twee partities...
En dus ook je dual boot...

Sorry, duidelijker kan ik het je niet maken.
Gebruik zelf geen Samsung Magician, (maar Acronis True Image Home)...

Dus zul je zelf even moeten uitpuzzelen... wat die Samsung software nou precies doet, en kan doen: disk cloning of partition cloning...
Suc6, moet lukken. :)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Er lijkt een probleem te zijn waar dat niet zou kunnen zijn. Zoals JSW al meld, je maakt een clone en dan heb je exact dezelfde configuratie, alleen dan op je SSD.

Waar het misschien fout is gegaan, je schrijft, ik heb de ssd in de laptop gedaan, en toen een clone gemaakt. Dat is raar. Je laat de hdd in je laptop, maakt een clone op je ssd, dan haal je de hdd eruit en stopt de ssd erin....Dan heb je precies dezelfde config (alleen dan met een ssd, dus je gaat een stuk sneller
)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Daarnaast is er nog een probleem. Je volume serial numbers zijn identiek op je hdd en ssd. Wanneer je gaat clonen moet je dus eerst een bitcopy doen van hdd naar ssd. Dan je hdd vervangen door je ssd (fysiek vervangen) en eerst eens booten zonder hdd verbonden. Dan zou alles moeten werken. Wanneer alles werkt zonder hdd kan je de hdd bijplaatsen en moet je deze helemaal leeg maken, alle partities verwijderen en rebooten. Windows doet soms nog al raar met disks welke zelfde volume serienummer hebben vooral in combinatie met uefi. Het kan zelfs voorkomen dat sommige systemen demate in de war raken dat je denkt te booten van je ssd maar dat Windows werkt op je hdd. Je merkt dit eigenlijk niet 123 en dat is het verraderlijke. Wanneer je herstart hebt met een lege hdd kan je hem opnieuw indelen en als extra device gebruiken. Beste methodiek om je hdd leeg te maken is om met linux even de eerste sectoren vol te schrijven met nullen of met diskpart onder Windows even clear te doen (select disk <N>[enter] clear[enter]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• WizzyThaMan
Ok dankjewel! Ik ga mijn SSD even formatteren en dan mijn HDD opnieuw klonen.
Echter heeft hij de partities niet mee overgenomen op de SSD.

Als ik het opnieuw gedaan hebm, sluit ik hem af, haal ik de hdd fysiek eruit en start ik hem vervolgens op, om daarna de HDD erbij te prikken wederom en deze te formatten.

Dankjewel voor de uitleg! Ik laat weten of het gelukt is!
Pagina: 1