Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Stugge kabel probleem

Pagina: 1
Acties:

• NLRomkesA
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 04-09 07:02
Hallo,

Ik heb onlangs een aantal meters stugge kabel gekocht om een aantal wandcontact te monteren,
Nu heb ik een aantal pogingen gewaagt om de stugge kabel door mijn leidingen te trekken.

Waarschijnlijk zitten er in de leidingen, onderweg naar de meterkast, een aantal (haakse) bochten waardoor het onmogelijk is om stugge kabel door heen te trekken.

Hebben jullie een idee om de kabels soepeler te maken waardoor het makkelijker word om deze bochten te maken.
Of zijn er soepele kabels verkrijgbaar die op een LSA paneel zijn aan te sluiten.

Alvast bedankt.

• rooot
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 19-09 21:57
Trekveer gebruiken?
Al geprobeerd vanaf de andere kant in te voeren?

• NLRomkesA
Trekveer gebruik ik inderdaad... Vanaf beide kanten lopen de kabels 3 kwart van de leiding gewoon vast.
Ik heb er al bijna een hernia getrokken om de kabels er weer uit te krijgen:D

• redfoxert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Hoeveel kabels trek je er doorheen dan? Welke maat PVC pijp zit er in de muur?

Intel i5-2500K/GB Z68X-UD3H-B3/GB R9 290/2x8096MB Crucial Ballistix DDR3-1600/Crucial MX200 500GB/25" Dell 2515H

• Aapie
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Al wat groene zeep geprobeerd? Lekker insmeren en hij vliegt er doorheen! :*)

Aapie wijzigde deze reactie 01-02-2014 12:45 (44%)

• NLRomkesA
De PVC buis is volgens mij 10 of 12 mm
Ik wil er graag 2 kabels doorheen hebben, maar zelfs met 1 krijg i het niet voor elkaar.

• NLRomkesA
Groene zeep.... waarom kom ik daar niet op :P

• treslem
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 20-08 08:34
Nivea doet het ook gesmeerd...

La dolce vita - non farmi ridere

• FCC
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 20-09 06:03
Geen zeep of Dreft of zo! Dat droogt op den duur uit en zorgt voor problemen als je die kabel er ooit weer uit wilt halen. Gebruik talkpoeder ;)

Waar een wil is, is een stopcontact....

• Aapie
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Ondertussen gelukt met de kabels?

• NLRomkesA
Ik ben er vandaag niet meer aan toe gekomen...
maar zodra ik meer weet post ik de resultaten wel ff.....

• 3DDude
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 08:29

3DDude

I void warranty's

Wij hadden hier soort vage siliconen spray :P
Ging goed

PC - Intel i7 6700k 4.2Ghz :Asus Hero: 64GB DDR4 2667Mhz : 800GB Intel 750: 500GB Samsung 960 EVO: 480GB Crucial M500: AMD RX 480 8GB

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 01:38
Het beste ga je niet kliederen met water, wasmiddel etc. Gewoon een klein beetje talkpoeder gebruiken.

My favorite programming language is solder.

• MuzenJaap
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 20-09 13:37
siliconen spray, aan een kant regelmatig trekken (de vaart er in houden) en aan de andere kant gelijktijdig invoeren en dan ook duwen. Vaak schieten de draden dan wel door het moeilijke punt.
Zitten er al kabels in die pijp? Er kan natuurlijk een knik inzitten :(
Ik heb een pijp hier thuis waar zelfs geen beweging te krijgen is in het zwarte touwtje wat er bij de bouw in is gelegd.

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
quote:
NLRomkesA schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 12:46:
De PVC buis is volgens mij 10 of 12 mm
............
Weet je dit zeker? Die dikte van 12 mm bestaat wel, maar is wel héél erg dun voor dit doel. Zeker als er meer dan één kabel door moet en er bovendien bochten in zitten. Gewone installatiebuis is namelijk 16 mm (5/8 inch). Is het niet gewoon 16 mm buis? Met niet al te scherpe bochten zou dat met een trekveer en wat talkpoeder moeten lukken.

• NLRomkesA
Nou het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat.

Eerst geprobeerd om de kabels er zo door heen te krijgen. Maar dat lukte niet.
Hierna heb ik jullie tips ter harte genomen en het met talk poeder geprobeerd.
Ik moet zeggen gladjes ging het niet, maar het ging makkelijker dan ik dacht.

We hebben slechts bij eentje waarbij de kabel los schoot van de trekveer omdat de kabel vast
zat in de buis. Ik had de buis al als verloren beschouwd maar een dagje de kabel laten afkoelen en geprobeerd om deze eruit te krijgen en met heel veel geluk schoot deze los.
De dag later nog een keer geprobeerd van de andere kant. Dit ging beter.

Dus bedankt iedereen voor jullie adviezen.

• chickpoint
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 12:02
Haakse bochten wil je juist wel in je pijp hebben zitten (of je moet heel erg scheve muren hebben ). Te krappe bochten juist niet. :Y)

12 mm lijkt me trouwens wel een beetje een rare maat, normaal word 16 of 19 mm gebruikt. Als je kabels of draad gaat trekken altijd met zijn tweeën werken en als glijmiddel altijd kabelglijmiddel proberen te gebruiken. Met zeep ed. heb je kans dat in de loop van de tijd vastkoeken in de leiding en ga je de volgende keer nat. In een 19 mm leiding past overigens met enige moeite 4x CAT6 UTP (stug).

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 iOS

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True