Fans draaien te hard, software?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:23
Ik zit met het probleem dat mn casefans veel te hard draaien, onnodig, want de koeling is zwaar overkill.
Mn 'silencio' kast is hierdoor absoluut niet stil te noemen.

Onderdelen die er toe doen:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Intel H81 H81M-HDS€ 39,99€ 39,99
1Cooler Master Silencio 352€ 50,95€ 50,95
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM€ 68,-€ 68,-
1Sharkoon Nightwriter€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 158,94

Ik kan helaas niet meer in de bios omdat mn pc sneller opstart dan mn toetsenbord 8)7
(TB gaat pas aan wanneer het windows logo al verschijnt)
Ik dacht dat ik de fans bij de installatie al op silent mode had gezet in de bios, maar kan dat niet controleren momenteel.

Volgens speedfan draait de fan op 1160rpm (ik heb als tijdelijke halve oplossing 1 fan sowieso niet aangesloten), maar ik kan hem niet lager krijgen.

Ook asrock OCtuner werkt niet met dit moederbord.

Bestaat er nog andere software waarmee ik de fans langzamer kan laten draaien of moet ik op zoek naar andere oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Probeer eens speedfan, anders moet je een fancontrollee kopen

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeaFish
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-12-2022
Leen ergens even een simpel toetsenbordje om tóch in je bios te komen. (Je moederbord heeft zelfs nog die ouderwetse PS/2 aansluitingen, dus het allersimpelste toetsenbord dat je kan vinden moet genoeg zijn. Heel veel mensen hebben zoiets nog wel op zolder liggen, dus vraag even rond)

Mijn logitecht g510 toetsenbord ging 'vroeger' ook pas aan bij het windows scherm, maar dat was na een biosupdate (en het inpluggen naar een andere USB poort) verholpen.

Dan kun je in het bios de fanspeeds instellen. (De bios-update is bij die AS-rock moederborden appeltje-eitje, die haalt hij rechtstreeks van het internet. Hopelijk werkt je huidige toetsenbord dan ook om in het bios te komen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Heb je fastboot aanstaan? Dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat je het bios niet in komt. Asrock heeft een utility waarmee je kunt herstarten naar het bios. En naast OCtuner is er ook een tool om je fans aan te sturen, FAN-tastic tuning, heb je dat geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-08 22:21
Via Windows 8.1 zou je in je UEFI (BIOS) moeten komen; ik heb dit filmpje er even bij opgezocht: YouTube: Windows 8.1 - Accessing the UEFI (BIOS) Setup, dan hoef je niet op je toetsenbord te wachten.