• Ralphie6
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-05-2023
Ik heb gister de laatste componenten voor mijn nieuwe pc ontvangen, dit zijn ze allemaal;

Amd A8-5600k
Asrock fm2a75m pro4+
Kingston hyperx blu 2x2gb (khx1600c9ad3b1k2/4g)
Seasonic S12II 430w bronze
Kingston Ssdnow v300 60gb (nog geen OS)
Cooler master n300 closed case

toen ik hem voor het eerst aanzette bleef mijn beeld zwart zoals die normaal doet als je een tijdje niks doet en je geen screensaver aan hebt staan. De ventilatoren gaan wel draaien.
Ik heb het al geprobeerd met 1 stick ram en ook met alleen basis (processor+koeling, moederbord, 1stick Ram en voeding).
Ook hoor ik geen piepje terwijl er wel een speakertje op het moederbord zit aangesloten.
Ook heb ik het al op een andere monitor met andere aansluiting (Dvi, eerst Vga) maar werkte ook niet.

Enig idee waar het aan ligt?

Alvast bedankt!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Zitten alle stekkers goed?

24 pin in het mobo + de 4/8 pin eps connector?

piept hij ook niet als je boot zonder ram oid?

• Case-study
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-11-2025
with timberleek:
heb je ALLE aansluitingen vanaf de voeding op het moederbord goed aangesloten.?
niet om je te beledigen, maar uit niets in je profiel blijkt je ervaring met het bouwen, dus stel ik óók de domme vragen)
(recentelijk postte iemand foto's bij eenzelfde vraag, waarop 2 of 3 tweakers (ik ook 1) losse of verkeerd aangesloten) stekkers spotten..
en in welke slot stop je die ene reep geheugen? (geheugen staat niet op de support list van asrock.. wel op die van de processor?)

• Ralphie6
Alle stekkers heb ik nog een keer gecheckt, vanaf de voeding naar het moederbord zijn dat alleen de 8 en 24 pin,
Ram geheugen heb ik met een stick in alle 4 de slots geprobeerd.
Ik kan geen support list van de processor vinden...

• Case-study
en heb je de àndere stick ook getest? of helemaal zonder zoals Timberleek zegt?

• Ralphie6
Andere stick ook getest en ook helemaal zonder, zonder resultaat...

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:41

Umbrah

The Incredible MapMan

Heb je niet toevallig per ongeluk de 6+2 in het moederbord gestoken, en de 8-pin in de videokaart? Die zien we ook vaak voorbij komen. Of door de war gehaald als je op IGP werkt...

Gaat de voeding wel volledig aan? Haal die eens los, zet de voeding aan, en meet hem door met een multimetertje.

• Case-study
Umbrah schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 12:36:
Gaat de voeding wel volledig aan? Haal die eens los, zet de voeding aan, en meet hem door met een multimetertje.
kàn dat als ie niet belast wordt?!

• timberleek
Umbrah schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 12:36:
Heb je niet toevallig per ongeluk de 6+2 in het moederbord gestoken, en de 8-pin in de videokaart? Die zien we ook vaak voorbij komen. Of door de war gehaald als je op IGP werkt...
Die voeding heeft geen 8-pin PEG, alleen 6 pins.
Case-study schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 12:38:
[...]

kàn dat als ie niet belast wordt?!
Verschilt per voeding, soms moet er inderdaad een last zijn. een hdd of wat fans oid

• Ralphie6
De 6+2 pci-e connector zat er niet in, het was echt de 8-pin.
hoe moet zo'n multimetertje eruit zien?

• Ralphie6
Multimeter heb ik niet.

• Case-study
roep je wel het bios op? F2/Delete indrukken als je boot
of wilde je meteen windows of ander os gaan installeren?
bij mijn Asrock komt piep pas als ie OS gaat laden (laat..)

• Ralphie6
Ja bios oproepen gedaan maar gebeurt niks

• Ralphie6
Ik kan wel nog proberen er een ssd met os erin te doen, zou dat kunnen helpen? (Lijkt me raar want hij laat nu helemaal niks zien).

• Ralphie6
Werkt DDR3 ook in een DDR slot?
Dan kan ik testen of het geheugen niet defect is in een andere pc (heb thuis alleen oudere pc's)

• timberleek
Nee, geheugens zijn niet uitwisselbaar.
Bovendien passen ze fysiek niet door een ander geplaatste uitsparing in het ramplankje

• Ralphie6
Oke jammer,
Enig idee voor een andere oplossing?

• timberleek
Je kan een oproep plaatsen in V&A of er een tweaker in de buurt woont die wil helpen.

Of een lokale computerzaak vragen of ze er naar willen kijken (kost je waarschijnlijk wel wat onderzoekskosten)

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04-2025
Helaas staat er in de handleiding helemaal niets betreffend error codes die het systemboard eventueel kan geven ftp://66.226.78.21/manual/FM2A75M%20Pro4+.pdf

Maar je kan altijd het volgende proberen ( mits het moederboard errors beeps of leds kan geven )

1. Sluit alleen voeding en moederbord aan ( zonder cpu, mem exc ) > knipperen er ergens leds of hoor je een bepaalde beep sequence zodat het systemboard merkt dat de cpu ontbreekt?

2. Plaats de cpu + cooler? verandert er iets aan de symphtonen?

3. Plaats memory > verandert iets aan de symptonen?

Als het systemboard geen error codes kan geven ben ik bang dat het onderdelen swappen word totdat je de oorzaak hebt ontdekt

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
@Ralphie6

Wanneer je 2 reacties na elkaar plaatst kun je je laatste reactie editten. Dat scheelt een hoop onnodige berichten.

Probeer alles eens is aan te sluiten zoals je denkt dat het hoort. Maak daarna even een foto van je moederbord en plaatst deze hier. Maak ook even een duidelijke foto van de voedingskabels die je hebt aangesloten op het MOBO. Wellicht dat we dan het probleem kunnen vinden ;).

• Ralphie6
HStyles schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 16:56:
Helaas staat er in de handleiding helemaal niets betreffend error codes die het systemboard eventueel kan geven ftp://66.226.78.21/manual/FM2A75M%20Pro4+.pdf

Maar je kan altijd het volgende proberen ( mits het moederboard errors beeps of leds kan geven )

1. Sluit alleen voeding en moederbord aan ( zonder cpu, mem exc ) > knipperen er ergens leds of hoor je een bepaalde beep sequence zodat het systemboard merkt dat de cpu ontbreekt?

2. Plaats de cpu + cooler? verandert er iets aan de symphtonen?

3. Plaats memory > verandert iets aan de symptonen?

Als het systemboard geen error codes kan geven ben ik bang dat het onderdelen swappen word totdat je de oorzaak hebt ontdekt
Het moederbord heeft geen display voor error codes en piepen doet hij ook niet zonder ram dus ik denk niet dat hij anders wel piept...
JustwilliamNL schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 18:08:
@Ralphie6

Wanneer je 2 reacties na elkaar plaatst kun je je laatste reactie editten. Dat scheelt een hoop onnodige berichten.

Probeer alles eens is aan te sluiten zoals je denkt dat het hoort. Maak daarna even een foto van je moederbord en plaatst deze hier. Maak ook even een duidelijke foto van de voedingskabels die je hebt aangesloten op het MOBO. Wellicht dat we dan het probleem kunnen vinden ;).
Ik ga het morgenochtend gelijk doen, bij daglicht is het wat beter te zien, bedankt!

• Ralphie6
Processor zat er verkeerd in, toen ik eraf wilde halen kwam die met de koeler mee...
paar pinnetjes zaten scheef maar toen recht gezet met een klein schroevendraaiertje en hij werkt nu!
Stom foutje dus...
heel erg bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1