Verwijderd schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 00:10:
Powermage: back-up naar een 259, shared storage naar een 459.
DiedX, Azure.. Hmm da's buiten de deur. Best eng (nog wel eerlijk gezegd)... Gek? Ja! Want we maken zelf een cloudoplossing. Die hosten we (nog) zelf tot het serieus opgepikt word.
Azure is in onderzoek, maar om het hele bedrijfsnet op Azure te gooien.. Hmm dat weet ik nog zo net niet hoor..

Klinkt leuk back up naar een 259 (dat kan in principe nog wel)
Maar shared storage op een 459?
Uhhh waarom?
En draaien er - nou VM's op die shared storage ivm failover?
Zo ja? WAAROM doe je dat op zo'n nasje..
wat jij zoekt is een fatsoenlijke SAN - waar je meerdere hosts aan kunt koppelen.
Ik lees niks over een degelijke storage omgeving.
Ik zou me eerder verdiepen in onderliggende architectuur want een NAS als shared storage gebruiken is leuk (voor thuis) maar daar is ook wel alles mee gezegd he.
Dat die kwa ruwe performance met een meting een gbit verbinding vol kan krijgen geloof ik wel.
Maar wat is de IOPS van de schijven als er daadwerkelijk wat op draait.
Mijn advies:
- Terug naar de tekentafel.
- Bedenk goed wat er nodig is, wat er aan onderliggende infrastructuur nodig is.
TIP: Laat je informeren over HP EVA, dit zijn de SAN systemen die HP zelf gebruikt (zijn ook te verdelen over meerdere systemen).
Verwijderd schreef op zondag 09 februari 2014 @ 20:59:
Hi Dennis,
Pilotfase van ons cloudplatform draait op deze omgeving (2k12r2 machine) daarnaast 8 VM's die vrij continue in gebruik zijn (VM voor DC en Exchange, VM voor GIT/Jira/SVN, VM voor ons projectmanagment systeem en een VM voor Exact Globe/Synergy) daarnaast nog de nodige test / dev / rommel vm's.
Ben Azure aan't onderzoeken op basis van de tips van eerdere posters. Heb even zitten narekenen wat Google Business Apps of Office 365 zou kosten icm houting van ons cloudplatform in Azure + hosting van enkele VMs. Scheelt verdraaid weinig intussen...
Makes me wonder: waarom zou ik op kantoor überhaupt nog servers hebben staan....
Maargoed, dit verandert dit topic in een geheel ander topic.
Cloud voor MKB geschikt of niet?

Wat betreft deze vraag:
1. Wat voor klanten (juridische gevolgen? patriot act ? Microsoft blijft een Amerikaans bedrijf). Een advocaten kantoor zal denk meer bezwaar hebben dan een ander MKB bedrijf..
2. Cloud - Voor generieke dingen die eenvoudig zijn uit te rollen kan het. (denk aan een Exchange, SharePoint enz)
Ga je praten over maatwerk applicaties wordt het natuurlijk een heel ander verhaal.
Denk er ook aan dat er met Hyper-V 2012R2 steeds meer mogelijk is, ze zijn echt stukken vooruit gegaan.
Voor SMB 3.0 heb je dus wel 2012 of later nodig (is uiteraard wel backwards compatible)
En het is mogelijk om tegenwoordig VM's te runnen op een SMB3 share
[
Voor 34% gewijzigd door
3DDude op 16-02-2014 19:56
]