Desktop allround (gaming + studie) max €1000

Pagina: 1
Acties:

• bartos
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-12-2025
Dag iedereen!

Ik ben een student die al geruime tijd toe is aan een nieuwe pc. Deze is bedoeld voor studeren, films kijken en gamen. Mijn huidige 4 jaar oude laptop takelt namelijk steeds verder af en ik wil daarnaast niet meer meedraaien in de eeuwige console-generatiemolen. Daarom besloot ik om er zelf een te gaan bouwen, zodat ik de mogelijkheid heb het ding te kunnen upgraden naar verloop van tijd.

Ik heb de ballen verstand van computers, dus ik ben een aantal dagen materie gaan lezen (veel dank aan SmokingCrop, je guide was erg behulpzaam!). Ik had er graag meer tijd aan besteed maar vandaag heeft de netwerkkaart van mijn laptop het begeven dus ben ik genoodzaakt keuzes te gaan maken.

De pc mag niet meer dan 1000 euro gaan kosten. Ik heb nog helemaal niks in huis, ook geen randapparatuur, alleen een monitor (de Iiyama ProLite E2409HDS-B1, ik neem aan dat deze nog wel geschikt is) Ik ben niet van plan te gaan overclocken.

Hieronder de onderdelen die ik heb verzameld. Ik heb me laten inspireren door het mainstreamgamesysteem in de de desktop best buy guide van januari 2014, maar ik heb water bij de wijn gedaan om financiële redenen. Ik heb bijvoorbeeld een SSD met minder geheugen gekozen, dat scheelt toch weer 70 euro en dat is veel geld voor een beetje wachttijd.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 169,70€ 169,70
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 87,-€ 87,-
1MSI R9 280X GAMING 3G€ 264,95€ 264,95
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 71,95€ 71,95
1Corsair Carbide 300R€ 62,-€ 62,-
1TP-Link TL-WN822N€ 12,95€ 12,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,30€ 36,30
1Cherry eVolution STREAM XT€ 19,95€ 19,95
1Sharkoon FireGlider€ 18,95€ 18,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,90€ 64,90
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,-€ 13,-
1Seasonic M12II 620W€ 61,-€ 61,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 76,45€ 76,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 959,10

Zoals je ziet kost het systeem nu ongeveer 900 euro, exclusief randapparatuur.

De netwerkkaart zit er omdat ik geen fysieke kabel heb en het is in een studentenhuis naar mijn mening niet lonend om die te gaan leggen. Daarnaast staat de router een verdieping lager én aan de andere kant van het huis, dus ik kan het extra bereik wel gebruiken denk ik.

Ik heb geen speciale wensen wat betreft hardware.

Nogmaals, mijn kennis van hardware is zeer beperkt. Daarom blijf ik na het lezen van de vele guides nog met vragen zitten. Ik vrees voornamelijk voor overkill-componenten, componenten die ik heb gekozen maar eigenlijk helemaal niet nodig heb. Ik besef me dat er veel valkuilen zijn waar je in kunt lopen, geef het dus alsjeblieft aan als er iets beter kan ;)

Ik stel jullie feedback zeer op prijs :)

[ Voor 77% gewijzigd door bartos op 01-02-2014 01:18 . Reden: Te vroeg gepost, bericht was nog niet af. ]

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:27

Esumontere

Floep, banaan.

Als je het DAA Beleid even doorleest en je post aanpast maak je ons erg gelukkig. Eigen onderzoek is namelijk wel vereist; je wekt de indruk dat wel gedaan te hebben maar daar zie ik weinig van terug in je OP.

• bartos
Sorry, per ongeluk te vroeg gepost, ik was nog lang niet klaar met typen :S
Ik krijg m'n topic ook niet verwijderd, waar zit die knop?

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Verwijderen kan ook niet, maar als je rechtsboven in je post kijkt kan je hem wel aanpassen :)

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-04 15:12

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

bartos schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 00:39:
Sorry, per ongeluk te vroeg gepost, ik was nog lang niet klaar met typen :S
Ik krijg m'n topic ook niet verwijderd, waar zit die knop?
Klik op ''Wijzig'' rechtsbovenaan.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• bartos
Gefixt, bedankt ;)

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Ziet er wel goed uit. Ik weet niet of je interesse hebt in overclocken? Zo ja, dan zul je een unlocked processor (4xxxK) processor moeten kiezen. Zo nee, dan kan je prima vooruit met een B85 moederbord, want dan heb je de overclock functies van een Z87 moederbord niet nodig. De pricewatch: MSI B85-G41 PC Mate is dan een prima keus :)

• Matthijs240
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-04 19:47
Ziet er goed uit, erg gelijk aan mijn wenslijstje :)
Ik zou alleen gaan voor de pricewatch: Asus R9280X-DC2-3GD5 ipv de MSI omdat bij de MSI de fans nogal snel kapot gaan (Newegg reviews) en de Asus stiller en koeler is. Hij is wel nu door alle bitcoin miners niet meer beschikbaar maar hij komt binnenkort wel weer op voorraad.

Ook omdat je niet gaat overklokken is een Schyte Mugen 4 een beetje overkill. Je hebt meer dan genoeg aan een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

EDIT: ook zou ik gaan voor de pricewatch: Crucial 2.5" M500 120GB ipv de samsung. Iets minder snel maar scheelt wel weer 10 euro en hij is betrouwbaarder.

[ Voor 15% gewijzigd door Matthijs240 op 01-02-2014 01:24 ]

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-04 15:12

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Matthijs240 schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 01:22:
Ziet er goed uit, erg gelijk aan mijn wenslijstje :)
Ik zou alleen gaan voor de pricewatch: Asus R9280X-DC2-3GD5 ipv de MSI omdat bij de MSI de fans nogal snel kapot gaan (Newegg reviews) en de Asus stiller en koeler is. Hij is wel nu door alle bitcoin miners niet meer beschikbaar maar hij komt binnenkort wel weer op voorraad.

Ook omdat je niet gaat overklokken is een Schyte Mugen 4 een beetje overkill. Je hebt meer dan genoeg aan een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

EDIT: ook zou ik gaan voor de pricewatch: Crucial 2.5" M500 120GB ipv de samsung. Iets minder snel maar scheelt wel weer 10 euro en hij is betrouwbaarder.
Ik kan niet anders dan het op elk punt eens met je zijn ;)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• bartos
Bedankt voor jullie snelle reacties :)

Ik ben wel geïnteresseerd in overclocken, maar het heeft in mijn geval weinig zin. De ratio hierachter is:
- Het doel van dit systeem is werk + lol. Overclocken heeft daarom geen praktisch nut denk ik (het levert je voor gaming niet meer dan 1 fps extra op). Ik ga ook geen video's renderen (mijn dagen van youtube poop maken zijn al lang voorbij).
- Door overclocken slijt je processor eerder toch? Omdat het overclocken van het systeem me weinig gaat opleveren kan ik er net zo goed van af blijven, het beperkt de levensduur van de processor alleen maar.

EDIT: bedankt voor de tip op de GPU, dan zal ik maar even geduld moeten hebben ;) als het goed is moet de pc ook zonder kunnen

[ Voor 9% gewijzigd door bartos op 01-02-2014 02:05 ]

Pagina: 1