Foto & Muziek backups

Pagina: 1
Acties:

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik ben op zoek naar de ideale back-up voor mijn foto's, home video's en persoonlijke muziek, helaas twijfel ik tussen een harde schijf, cloud backup & blueray schrijver en deze zijn niet beschreven in het thematopic backups (wat ook wel uit 2009 dateert exclusief reacties).

- Harde Schijf: het ding is mechanisch (als het stuk is, is het gedaan) en hoe zit het met de betrouwbaarheid tegenwoordig (datadichtheid)? Zo'n schijf kan ik makkelijk ergens anders leggen (niet thuis).

- Cloud Backup: veel bedrijven claimen van alles te kunnen doen, maar ik geloof niet in unlimited backup met unlimited versioning aan zo'n lage prijs. Bij de meeste is versionning slecht en als je dat synct, dan is alles opzeep. SOS backup lijkt me nog iets.

- BlueRay: CD/DVD wordt in het thematopic als slecht omschreven, wat met Blu-ray (nog slechter of beter)? Het wel een goedkoop media om bij familie leggen.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-01 21:00
poing schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 19:51:
- Harde Schijf: het ding is mechanisch (als het stuk is, is het gedaan) en hoe zit het met de betrouwbaarheid tegenwoordig (datadichtheid)? Zo'n schijf kan ik makkelijk ergens anders leggen (niet thuis).
Maar je moet 'm wel dagelijks inpluggen om een fatsoenlijke backup te hebben. Ideaal als je veel vrije tijd hebt, anders niet.
- BlueRay: CD/DVD wordt in het thematopic als slecht omschreven, wat met Blu-ray (nog slechter of beter)? Het wel een goedkoop media om bij familie leggen.
Maar je moet 'm wel dagelijks branden om een fatsoenlijke backup te hebben. Ideaal als je veel vrije tijd hebt, anders niet.
- Cloud Backup: veel bedrijven claimen van alles te kunnen doen, maar ik geloof niet in unlimited backup met unlimited versioning aan zo'n lage prijs. Bij de meeste is versionning slecht en als je dat synct, dan is alles opzeep. SOS backup lijkt me nog iets.
Sjah, als je er niet in gelooft valt ie af. Dan maar een eigen cloud?

Zie ook: [Synology] Nieuws en discussie

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:17
Miyamoto schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 20:09:
[...]

Maar je moet 'm wel dagelijks inpluggen om een fatsoenlijke backup te hebben. Ideaal als je veel vrije tijd hebt, anders niet.
als je dagelijks zoveel nieuwe data produceert dat een back-up nodig/verstandig is, dan heb je ook wel de tijd om deze backup te maken.
Ik ben op zoek naar de ideale back-up voor mijn foto's, home video's en persoonlijke muziek, helaas twijfel ik tussen een harde schijf, cloud backup & blueray schrijver en deze zijn niet beschreven in het thematopic backups (wat ook wel uit 2009 dateert exclusief reacties).

een HDD is nu ook weer niet zo ontzettend instabiel en een back-up verliezen is ook niet erg, mits dit niet gelijktijdig gebeurt met het verliezen van je primaire data. (maar die kans is dus niet zo groot).
nadeel is wel: als je dagelijks een backup wilt maken dan slijten je USB-poorten wel een stuk sneller
Dat is nu eigenlijk ook de reden dat ik nooit sync gebruik. In 99% van de gevallen dat er iets fout gaat, gaat het om een "leermoment". Oftewel het bekende "ik had toch die ene configuratie-optie moeten gebruiken". Zolang ik niet precies weet wat de software doet laat ik software mooi niet bepalen welke versie van een document bewaard moet blijven en welke niet
Lothlorien67 vraagt zich nog steeds af wat er met zijn adressenlijst op de Ipad was gebeurd, maar rond de kerst was deze ineens leeg

Nog een reden: je weet natuurlijk ook niet welke geheime dienst er toegang heeft tot jouw vakantiekiekjes.
- BlueRay: CD/DVD wordt in het thematopic als slecht omschreven, wat met Blu-ray (nog slechter of
beter)? Het wel een goedkoop media om bij familie leggen.
Daar gaat volgens mij nog wat meer werk in zitten dan alles op een HDD.
Voordeel: de data is read-only
maar waarom zou een zelfgebrand bluray'tje minder vatbaar zijn voor datacorruptie dan het zelfgebrande DVD'tje?

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:55
Het keywoord is hier dan ook redundancy... zorg ervoor dat je meerdere backups hebt. :)
Als de data belangrijk is voor je, dan zorg je voor een goede backup.

Mijn huidige situatie: nachtelijkse 'backup' van de server naar een externe schijf, een wekelijkse backup via FTP naar een andere locatie (500 km verderop) en minstens 1x per maand een backup naar een andere computer binnen het netwerk. In principe heb ik dus de data drie keer gebackuped... wellicht paranoia, maar sommige momenten kan je niet opnieuw beleven (foto's bijvoorbeeld).

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zet ze op de gratis cloud. Makkelijk.
Ik ga er dan vanuit dat de geheime diensten van een aantal landen mijn vakantiefotos wel intensief bestuderen, maar dat vind ik niet erg: is er tenminste iemand die naar die dingen kijkt, want het meest ben ik met de fotos bezig als ik die backup. Daarna kijk ik er eigenlijk nooit meer naar.

ohja, muziek backupte ik vroeger wel, maar blijkbaar ben ik niet zo goed in archiveren, zodat ik de bewuste muziek toch niet vond als ik die nodig had. Aangezien alle muziek ook op internet staat, is een album sneller gevonden op het net dan in mijn archief. Dat was een leermoment :) , en vanaf toen backup ik niets dat ook gewoon op het internet voorhanden is.

[ Voor 35% gewijzigd door Reepje op 02-02-2014 11:29 ]

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:58

ricardo246

Life's what you make it!

Ik heb een abbo bij Crashplan en kan ongelimiteerd back-uppen (448 bits versleteld) naar de cloud.
Ik kan ook bij een vriend of familielid back-uppen middels de software.
Handig: als je bestanden wijzigt, back-upped crashplan iedere versie. Vernaggel je een bestand, heb je altijd nog het origineel of een versie eerder. Ik betaal zo,n 4$ per maand, maar is het mij meer dan waard.
Tevens heb ik 2 fysieke schijven waar ik nog naar back-up: 1 in de PC, en 1 externe.

I have no special talent. I am only passionately curious.

Pagina: 1