• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-01 21:21
hallo allemaal!

Sinds vandaag heb ik besloten om een DSLR camera aan te schaffen (heb zelf wel een paar workshops gedaan op school voor fotografie)

Nu met de -21% BTW dagen bij de Mediamarkt ben ik daar is gaan rondkijken voor een DSLR.

Nu zag ik een paar staan die ik graag zou willen hebben (kan me geen 400+ euro camera veroorloven) maar hoe moet ik nou kijken welke een betere kwaliteit heeft? Moet ik naar een bepaalde specificatie van de DSLR's kijken of...

Hierbij de camera's waar mijn oog op viel:

Canon 1100D DZK 329,-
Nikon D3100/3200 + 18- 55mm 329,-
SONY A 3000 + 18-55 mm 271,-

Op DxOMark zie ik dat de Nikon D3200 het beste sensor heeft van de drie maar hoe betrouwbaar is DxOMark?

Graag wil ik jullie bevindingen weten en vooral over de Sony camera omdat die het goedkoopst is :+

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-01 21:18
Ik zou ze ook eens allemaal goed vastpakken. Je hebt zo'n ding vaak best lang in je handen en iedereen vindt een andere grip fijner of minder fijn. Vanwege die reden toen ook een bepaald merk gekozen, terwijl ik eigenlijk op pad ging voor de concurrent :)

Op Dpreview.com kan je ook heel veel tests lezen, deze camera's zullen daar ook vast wel tussen staan.

Nickname does not reflect reality

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het geldt voor allemaal dat het instap camera's zijn en nagenoeg de zelfde mogelijkheden hebben. Het is echter veel belangrijker om naar de winkel te gaan en ze daar uit te proberen, zoals Brad Pitt ook al zegt. Kijk ook naar het lenzen aanbod en de prijzen daarvan bij het merk.

www.maartendeboer.net

• Knamix
Omdat ik zo min mogelijk geld wil uitgeven wil ik voorlopig alleen de lenzen gebruiken die er standaard bij zitten. Pas als ik meer weet over DSLR's en welke lenzen goed is voor bepaalde momenten ga ik een andere aanschaffen.

Ook zag ik een (zoals eerder vermeld) een Canon 1100D DZK? Lens was namelijk anders dan de 18-55mm die de andere hadden maar zit er veel verschil in?

het leuke is dat ze bij alle camera's geen SD kaart erin hebben gezet.. Ik ga morgen even snel weer kijken bij Mediamarkt welke beter vast houdt maar wat ik nu graag zou willen weten is..

welke camera heeft een betere sensor? Omdat ik ook op school zit en met Photoshop werkt wil ik graag een zo scherp mogelijk foto kunnen maken!

Om het kort te houden: Wat ik dus begrijp is dat alle instap camera's bijna hetzelfde zijn qua sensors maar de lenzen kunnen een verschil maken?

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:53

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Precies. Ik ging ook voor een d5100 winkelen en terug met een 600D :P Hield lekkerder beet en vond de menu's en knoppen layout veel overzichtelijker ook. Het zijn allemaal prima camera's als je een compact gewend ben. Van het rijtje dat jij noemt zou ik eerder de D3200 nemen boven de 1100D, die laatste vond ik er namelijk veel plasticachtig aanvoelen.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De camera is bij de meeste mensen het probleem niet, het probleem is vaak diegene die de knop indrukt.

Ik zou eerlijk gezegd zelf geen instapcamera kopen, maar een goede, niet al te oude tweedehands mid-end. Je hebt dan een stuk meer mogelijkheden, terwijl de boel nog niet echt verouderd is.

People as things, that’s where it starts.

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:53

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Scherpte is meer lens gebonden, dan sensor gebonden. Hoe meer MP hoe scherper de foto kan zijn dat wel, maar dan moet je lens ook wel scherp genoeg zijn voor die resolutie ;) Tevens ben ik het met VasZaitsev eens, een 2e hands midrange is ook een hele leuke optie. Pas was er een tweaker die voor 280 een d5100 van marktplaats had geplukt.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Verwijderd

Knamix schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 17:41:
Om het kort te houden: Wat ik dus begrijp is dat alle instap camera's bijna hetzelfde zijn qua sensors maar de lenzen kunnen een verschil maken?
Er zit wel degelijk verschil in. Of je het verschil in het dagelijks gebruik ook gaat zien is maar de vraag, maar er zit wel degelijk verschil in. Maar objectieven zijn zeker zeer belangrijk voor een camera.

Van de modellen die je geeft is de Canon sensor behoorlijk oud en eigenlijk achterhaald. De sensor in de Nikon en de Sony zijn echt een stuk beter.

Canon is op Tweakers een populair merk zoals we hebben kunnen zien bij de Tweakers awards dus wellicht dat dit een pijnlijk puntje is wat niet zo snel wordt vermeld.

De Sony heeft een matige EVF (electronic viewfinder) (is een systeemcamera geen dSLR, er zit dus geen spiegelhuis in) maar geeft het beeld wel 100% weer. De Canon en de Nikon hebben beide een OVF (optical viewfinder) die niet 100% van het beeld weergeven.

• Knamix
Na eventjes zoeken op marktplaats en V&A kwam ik dit tegen:

V&A aangeboden: Sony Alpha SLT-A35 Zwart

Heeft wel krassen maar ik kijk bijna altijd in de zoeker...
Nu heb ik geen idee of dit een goede aankoop zal zijn dus vandaar dat ik het hier maar vraag...

zijn vraagprijs: 125 zonder lens

Hij woont ook nog eens in de buurt dus dat is wel mooi!
Is dit een goede prijs?

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-12-2025

sHELL

VR "connoisseur"

Hmmm ik zou me eerder gaan af vragen of het wel een goed idee is. Afwijkende cropfactor, Sony Alpha / Minolta AF Lenzen en slechte performance op hoge iso. Maar als je daar blij mee bent, tja ga er voor.

Hou ff rekening mee dat dit ding tweede hands (met kit lens) tussen de 250 en 300 dollar waard is. Gezien de staat, geen lenzen en geen geheugen kaart.. mwha ik zou er ff 25 euro af dingen. (tenzij die 5 jaar garantie nog geldig is? dat is wel de moeite waard imho)

-PS goed inlezen over wat je koopt (prosumer gedrag) helpt :D

http://www.dpreview.com/reviews/sonyslta35

[ Voor 10% gewijzigd door sHELL op 08-02-2014 04:51 ]

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Ik denk dat je jezelf eerst de volgende vragen moet stellen:
  • Wil ik een camera met een zoeker, of gebruik ik liever het schermpje?
  • Ga ik de camera ook gebruiken voor video-opnamen?
  • Moet het schermpje draaibaar en/of kantelbaar zijn?
  • Als ik een zoeker wil, mag die dan ook elektronisch zijn?
  • Heb ik liever een kleinere of lichtere camera, of maakt dat niet uit?
  • Wat voor dingen ga ik fotograferen? Landschappen, macro, sport/spelende kinderen, binnen, buiten?
  • Is het belangrijk dat ik veel kan spelen met scherptediepte (scherpte/onscherpte voor/achter het onderwerp)
  • Heb ik écht een camera met verwisselbare objectieven nodig?
Je antwoorden op deze vragen beperken al sterk je keuzemogelijkheden. Je kunt de filters in de pricewatch gebruiken om een lijst van camera's te krijgen die voldoen aan jouw eisen.

Het heeft geen zin om alleen te kijken naar de kwaliteit van de sensor. Elke camera die op dit moment verkocht wordt met een sensorgrootte vanaf 1" levert voldoende kwaliteit voor de meeste situaties (met uitzondering van Sigma-camera's). En als je kijkt naar camera's met vergelijkbare sensorgrootte, is het objectief de doorslaggevende factor voor scherpte.

Als je gaat kijken naar een tweedehands camera, raad ik je aan om zeker te kijken bij fotografiewinkels zoals:Koop je bij een fotowinkel, dan heb je garantie en kun je de camera ook na aanschaf nog terugbrengen als er iets mis is. Dit heb je bij particuliere koop niet.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:01
Kwintessens schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 09:02:
...

Als je gaat kijken naar een tweedehands camera, raad ik je aan om zeker te kijken bij fotografiewinkels zoals:Koop je bij een fotowinkel, dan heb je garantie en kun je de camera ook na aanschaf nog terugbrengen als er iets mis is. Dit heb je bij particuliere koop niet.
mbt tot je gestelde vragen, goede insteek en helemaal met je eens. Mbt tweedehands aanschaffen bij een winkel, ben ik het minder met je eens. Uiteraard betaal je bij die winkel voor de garantie, in mijn optiek vaak zoveel dat het verschil met de nieuwprijs slechts minimaal is. Al sluit ik natuurlijk niet uit dat er soms goede deals tussen kunnen zitten.
mbt tweedehands aanschaffen ben ik sowieso vaak een beetje huiverig. Maar als je je goed inleest in waar je op moet letten (vlekken op de sensor, speling in de focusring, schimmel, barsten etc etc) kan je heel voordelig je spullen aanschaffen. Sommige mensen weten niet goed wat hun spul nog waard is, daar kan je ook je voordeel mee doen. Voor dit budget zou ik zeker (voor dslr) tweedehands overwegen.
Zoals Vaszaitsev aangaf zijn tweedehands body's nog niet eens zo gek veel verouderd, en zoals anderen ook al aangaven is het veel belangrijker dat jij er prettig mee kan werken dan dat het een technisch hoogstandje is.
Pagina: 1