In Oktober 2011 heb ik voor mijn Dell Vostro 1520 een nieuwe accu gekocht.
Een 9 Cell 11.1 Volt 6600mAh accu, dat is ongeveer 70 Wh, voor €45 met verzending.
Vergelijkbaar linkje.
Ik had natuurlijk ook een mindere 6 Cell Dell OEM accu kunnen kopen van €130 euro. Maar ik ben niet gek.
Die accu is goed, toen deed mijn laptop het prima 5 uur op gebalanceerd* energieprofiel.
Mijn oude was toen anderhalf jaar our en de slijtage was 60%, dat is minder dan 20 minuten.
Echter, we zijn nu 2 jaar en 3 maanden verder en ik begin me zorgen te maken.
De accu geeft namelijk aan dat het slijtage percentage slechts 6% is.
Plaatje
Kijkende naar alle andere lithium batterijen en accu's om mij heen moet ik toch constateren dat zoiets eigenlijk wel te goed lijkt. En misschien is dat dan ook zo.
Ik vier mogelijkheden bedenken:
1. De chip houdt het niet goed bij.
De accu gaat nog steeds ruim 4 uur mee, ik zit er zo een hele ochtend mee te werken.
2. Dell gebruik zeer slechte cellen die na een jaar gewoon op zijn.
3. Dell belazert de boel met het slijtagepercentage in hun accu chips.
4. Deze cellen zijn van uitzonderlijke kwaliteit, ondanks de lage prijs.
Heeft iemand al eerder zo lang gedaan met een laptop accu?
Of uberhaupt een lithium accu.
Oh, en de oude accu die al die tijd op de plank heeft gelegen is nu 80% kapot.
*Dat energieprofiel voorkomt het gebruik van de laatste speedstep, dus max 1.7 van de 2.2 GHz processor.
Een 9 Cell 11.1 Volt 6600mAh accu, dat is ongeveer 70 Wh, voor €45 met verzending.
Vergelijkbaar linkje.
Ik had natuurlijk ook een mindere 6 Cell Dell OEM accu kunnen kopen van €130 euro. Maar ik ben niet gek.
Die accu is goed, toen deed mijn laptop het prima 5 uur op gebalanceerd* energieprofiel.
Mijn oude was toen anderhalf jaar our en de slijtage was 60%, dat is minder dan 20 minuten.
Echter, we zijn nu 2 jaar en 3 maanden verder en ik begin me zorgen te maken.
De accu geeft namelijk aan dat het slijtage percentage slechts 6% is.
Plaatje
Kijkende naar alle andere lithium batterijen en accu's om mij heen moet ik toch constateren dat zoiets eigenlijk wel te goed lijkt. En misschien is dat dan ook zo.
Ik vier mogelijkheden bedenken:
1. De chip houdt het niet goed bij.
De accu gaat nog steeds ruim 4 uur mee, ik zit er zo een hele ochtend mee te werken.
2. Dell gebruik zeer slechte cellen die na een jaar gewoon op zijn.
3. Dell belazert de boel met het slijtagepercentage in hun accu chips.
4. Deze cellen zijn van uitzonderlijke kwaliteit, ondanks de lage prijs.
Heeft iemand al eerder zo lang gedaan met een laptop accu?
Of uberhaupt een lithium accu.
Oh, en de oude accu die al die tijd op de plank heeft gelegen is nu 80% kapot.
*Dat energieprofiel voorkomt het gebruik van de laatste speedstep, dus max 1.7 van de 2.2 GHz processor.