Nieuwe stereo HiFi met platenspeler

Pagina: 1
Acties:

• Implar
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-10-2016
Hey allemaal,

Ik verhuis binnen een tweetal weken en zou dit jaar ook een nieuwe Hi-Fi installatie in mijn woonkamer willen. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer.

De bedoeling is een stereo-installatie te zetten, waarmee ik muziek kan afspelen van mijn Mac mini, platenspeler (ook nieuw te kopen) en eventueel iPhone, iPad en Macbook Pro.

Ik luister momenteel vooral muziek via een (in mijn ogen goede) koptelefoon of in-ears, zijnde een Hifiman HE-400 of Shure SE535 met Fiio E17 DAC/AMP. Mijn installatie moet dus minstens dezelfde kwaliteit evenaren (ik weet dat dit onmogelijk te meten is, laten we zeggen mid-end audiofiel).

De DAC/versterker kan bedraad op mijn Mac mini worden aangesloten via een optische kabel of USB. Verder zou er ook een nieuwe platendraaier moeten komen, hierbij dacht ik aan het instapmodel van Pro-Ject of Rega. Een Phono amp is dus ook nodig (of ingebouwd in de versterker. Indien de muziek niet van een plaat komt, zal deze van mijn Synology Nas streamen naar iTunes op mijn Mac Mini. De meeste muziek is .AIFF formaat. Voor de DAC is ondersteuning van 24/96 ook gewenst.

Verder zijn er 2 boxen nodig, liefst bookshelf speakers, niet te groot dus. Ik zit op een appartement dus volume is van minder belang dan kwaliteit. Er moet ook een mogelijkheid zijn om vinyl via de koptelefoon te beluisteren.

Ingebouwde bluetooth of Airplay is een plus, maar is niet noodzakelijk. Ik kan altijd de Remote app gebruiken om mijn Mac Mini te bedienen.
Qua budget reken ik op +- €1000, al kan ik dit rekken indien nodig.

Ik heb al wat zitten rondkijken, maar ik raak er niet wijs uit, vooral op de verbinding tussen platenspeler en versterker/boxen loop ik altijd dood. Ik weet dat er hier enkele fans zitten, maar Sonos wil ik absoluut niet, ik heb enkele jaren geleden de Sonos 5 gehoord en ik vond hem slecht voor zijn geld. Hopelijk kunnen jullie me wat verder helpen!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01 22:53

DjVe

Hatsaflats!

Met jou eisen moet je gewoon een goede winkel binnen lopen en gaan luisteren

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:07

AvK

Ready Set Go

Als je jezelf mid-end audiofiel noemt zal je heel erg moeten letten op de kwaliteit van de luidsprekers. Luidsprekers zijn vaak de sluitpost binnen een aankoop maar het zijn juist de belangrijkste onderdelen van je installatie. Boekenplank luidsprekers kan wel maar weet wel dat je niet de zelfde lage tonen 'ervaring' krijgt als met een goede koptelefoon of inside ears. Koop je luidsprekers het liefst zo groot mogelijk als binnen je interieur past. En ga inderdaad luisteren in een winkel.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:56
Onderschat inderdaad het luisteren in een winkel niet. Een beetje HiFi-winkel heeft gewoon een kamer met allerlei soorten speakers in allerlei prijsklassen en als er al niet verschillende versterkers staan, kunnen die zo worden bijgeplaatst. Dat is allemaal gewoon vrijblijvend en eigenlijk de enige manier om er achter te komen welk soort geluid bij jou past. Ze kunnen zo ontzettend uiteenlopen. Bovendien kan de verkoper je eventueel wat uitleg geven over de invloed van verschillende componenten, zodat je je budget beter kunt bepalen.

En met een budget van 1.000 euro kan je uiteraard heel veel moois halen, maar ik raad met een budget als dat wel aan om sowieso de speakers tweedehands te kopen. En ik zou dan ook nog geen aparte DAC kopen, maar gewoon zorgen dat je een versterker hebt met een goede ingebouwde. Als je niet voor tweedehands speakers gaat kom je uit op relatief niet zo goede hardware in combinatie met grappige speakers, in tegenstelling tot goede toekomstbestendige hardware in combinatie met heel leuke speakers. Als je niet over één nacht ijs gaat is het mogelijk een 2.0 set met een nieuwprijs van 2.000 euro te kopen voor 500 euro. Dan hoef je alleen nog een aanbieding voor een versterker af te wachten en je hebt voor 1.000 euro een geweldige set. En mocht je dan uiteindelijk dingen gaan missen, dan is er altijd later nog een aparte versterker en een DAC bij te zetten.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als je voor een 2.0 set gaat, zou ik je aanraden om niet voor 2 boekenplankspeakers te gaan. Je doet jezelf daarmee waarschijnlijk te kort omdat je laag zult missen. Ga zoals hier is aangegeven inderdaad naar een hifi zaak om wat speakers te beluisteren. Schakel dan ook tussen boekenplankspeakers en vloerstaanders. Je zult dan direct het enorme verschil merken. Als je speakers 2e hands zou durven kopen, kun je helemaal iets moois in huis halen.

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-01 20:55
Als je het budget een klein beetje kunt oprekken, kun je misschien voor een set studio monitors gaan:

De Focal CMS 65:
http://www.bax-shop.nl/dj...stuk/product-details.html

Ingebouwde versterker, compact, goede bouwkwaliteit en een heerlijk eerlijk niet vermoeiend geluid. Ik heb ze 2 jaar met veel plezier in gebruik.

Of iets minder, de KRK RP10:
http://www.bax-shop.nl/dj...duct-details.html#reviews

[ Voor 28% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 03-02-2014 07:35 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Er zijn genoeg stereo versterkers met phono en div. digitale ingangen. Eventueel ook nog met ingebouwde tuner. Yamaha, onkyo (A-9050 bijv.) en marantz, om er maar even 3 op te noemen. Alhoewel een phono input niet eens heel belangrijk is want voor een paar tientjes vind je een voorversterker die vaak al beter klinkt dan de ingebouwde varianten van instap versterkers.

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-01 15:05
Kijk eens naar een Rotel RA-12 (of 11). Een van de weinige stereo versterkers met 2x optisch in, ingebouwde DAC, MM Phono versterker en bluetooth mogelijkheden om vanaf je telefoon te streamen.

Ik heb zelfd de RA-12 staan icm met een Pro-ject 1Xpression platenspeler en bevalt echt super goed.
Uiteraard wel even gaan luisteren in de winkel voor de voor jou beste combinatie van speaker en versterker.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou ook deze NAD een auditie geven:
http://www.stereophile.com/content/entry-level-35

Tweedehands alleen even een phono stage toevoegen. Speakers moet je simpelweg gaan beluisteren, er zijn zoveel opties in het 400-500 euro gebied.

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 14:05
Hoewel je het nu niet direct beseft (bomen en bos) is dit best een leuke tijd. Lekker spulletjes zoeken! Mijn advies is pak er lekker de tijd voor. Koop goed geïnformeerd je apparatuur.

Het beste advies is hier al gegeven: ga luisteren. Slaap er een nachtje over en bedenk wat je belangrijk vind. Neem voldoende tijd.

Wat ik misschien nog kan meegeven is dat speakers het meeste invloed heeft op de kwaliteit. Probeer daar het meeste uit halen. Als je graag nieuw wilt misschien dan een model dat dit jaar vernieuwd wordt (nu: monitor audio silver) deze komen vaak in de aanbieding. Bij hobo hifi zijn nu veel speakers 2e halve prijs.

Zorg voor speakers die je goed kan plaatsen en in je interieur gaan passen. Een boekenkast model is eigenlijk paradoxaal. Ze mogen niet dicht tegen een achterwand en inclusief standaard zijn ze nauwelijks goedkoper. Maar laat je niet tegenhouden.

De platenspeler is daarna het belangrijk. De instapmodellen van project zijn erg goed. De eerste upgrade is de kostbare naald. Versterkers met een phono ingang lijkt me een plus.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Onze buurman heeft zoiets: een Rotel eindversterker en een (ik meen Sonos) kastje. Volumeregeling gebeurt op de Sonos, DAC'je er aan en via de Rotel rechtstreeks naar zijn B&W's. Als jij een regelbare Phono preamp koopt zou je ook zoiets kunnen doen. En die SOnos bedien je dan met de app.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:07

AvK

Ready Set Go

Luisteren in een winkel is inderdaad erg belangrijk. Maar besef wel dat je dan alleen het verschil hoort tussen luidsprekers zoals dat in de winkel klinkt. Dat is ook heel goed om een keus te maken. Maar die zelfde luidsprekers zullen in jouw huiskamer anders klinken domweg omdat daar de akoestiek anders is. En dat geldt zeker voor boekenplank luidsprekers. Idealiter dienen luidsprekers vrij in de ruimte te staan en op oor hoogte.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Implar
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-10-2016
Bedankt voor het advies iedereen. Ik zal inderdaad eens enkele Hi-Fi winkels bezoeken om men oor te luister te leggen!

Ik zal zeker en vast eens staande speakers overwegen (als er voldoende plaats is), ik wist niet dat het verschil in kwaliteit zo groot kon zijn :)
Pagina: 1