Onterechte thuiskopieheffing op artikel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:58
Ik was van plan een 'Boogie Board' te bestellen.

Oftewel volgend artikel:
http://nl.neckermann.com/...d-tablet-105-inch-p892027

Nu wordt er bij dit artikel €6,05 thuiskopieheffing gerekend terwijl er helemaal geen geheugenopslag in zit. Nogal vreemd om thuiskopieheffing te betalen voor een 'tekentablet'.

Zie ik iets over het hoofd of probeert neckermann daadwerkelijk mij hier 6 euro extra te laten betalen voor iets waar helemaal geen thuiskopieheffing op zit?

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 31-01-2014 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:30
Lijkt mij ook geen product waar thuiskopieheffing op hoort te zitten.

Heb je ze al gemaild?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

*knip* en wat voegt een dergelijke reactie toe? Reageer nuttig of reageer niet.

[ Voor 74% gewijzigd door gambieter op 31-01-2014 15:21 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit ziet er inderdaad als een fout uit. Neem gewoon contact op :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Daarnaast: de thuiskopieheffing mag niet ineens bij het afrekenen nog in rekening worden gebracht. Het moet bij de prijs vermeld worden of gewoon inclusief zijn (zoals Mediamarkt en Saturn inmiddels weer doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-10 13:43
Draakje5 schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 14:27:
Nu wordt er bij dit artikel €6,05 thuiskopieheffing gerekend terwijl er helemaal geen geheugenopslag in zit.
Een collega van mij heeft sinds een week ook zo'n boogie board (ziet er alleen iets anders uit), maar er zit wel geheugen in want hij kan zijn notities opslaan en later overzetten naar de pc.
Of dat ook de thuiskopie heffing verantwoord durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Dan is het meer de vraag hoeveel geheugen. Op de site van Neckermann zie ik dat niet terug.
Eigenlijk op geen enkele site, zelfs niet bij de fabrikant.

Want volgens http://www.thuiskopie.nl/...ant-en-handelaar/tarieven zou er dus minimaal 8GB in moeten zitten om het basistarief van 5 euro te halen. Wat mij persoonlijk vrij veel lijkt. Ervan uitgaande dat dit product ook daadwerkelijk als tablet gezien moet worden, waar ik eigenlijk ook aan twijfel.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:08
JeroenV_ schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 09:17:
[...]

Een collega van mij heeft sinds een week ook zo'n boogie board (ziet er alleen iets anders uit), maar er zit wel geheugen in want hij kan zijn notities opslaan en later overzetten naar de pc.
Of dat ook de thuiskopie heffing verantwoord durf ik niet te zeggen.
Geheugen is dan ook niet de juiste term eigenlijk... mediadrager is volgens mij een meer treffende term. Want als een thuiskopie heffing al op basis van de aanwezigheid van geheugen in een apparaat wordt geheven dan is het hek echt van de dam, want welk elektronisch apparaat heeft tegenwoordig geen geheugen? Zelfs mijn elektrische tandenborstel heeft geheugen, mijn rekenmachine en uiteraard mijn auto ook... allemaal thuiskopieheffing?

Je kan geen video's of muziek op het boogieboard zetten dus is thuiskopieheffing ook niet op de plaats...

Duidelijker kan bijna niet: http://www.rijksoverheid....de-thuiskopieheffing.html

En meer informatie over het hoe en wat: http://www.thuiskopie.nl/nl/

Oftewel, die thuiskopieheffing hoef en moet je niet betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door MicGlou op 01-02-2014 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:25
haribold schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 16:26:
Daarnaast: de thuiskopieheffing mag niet ineens bij het afrekenen nog in rekening worden gebracht. Het moet bij de prijs vermeld worden of gewoon inclusief zijn (zoals Mediamarkt en Saturn inmiddels weer doen).
Gisteren nog een telefoon gekocht, maar de thuiskopieheffing komt bovenop de prijs bij de kassa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Stond gisteren bij de kassa van de Media Markt, en daar hing een briefje over de Thuiskopieheffing, waar onder andere op stond:
(blahblah), omdat u kopieën maakt van hun werk, (blahblah)
Toen viel mijn bek toch even open. Uiteindelijk barstte de tekst van de grammaticafouten dus het leek me geen officieel bericht van de stichting Thuiskopie, maar gewoon door de lokale adfelingsmanager in elkaar gedraaid, maar toch. Vond de beschuldiging wat vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-10 13:43
Nakebod schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 09:30:
Dan is het meer de vraag hoeveel geheugen. Op de site van Neckermann zie ik dat niet terug.
Eigenlijk op geen enkele site, zelfs niet bij de fabrikant.
Hij heeft deze: http://www.improvelectron.../boogie-board-sync-9.html
Daarbij staat bij de specs wel
ON-BOARD MEMORY
Capacity: ~1000 PDF files
Lijkt me bij lange na geen 8Gb, ik weet ook niet of hij heffing heeft betaald (is zakelijk gekocht)

Maar bij die waar jij naar kijkt staat inderdaad verder niets, dus lijkt me die heffing ook niet terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Niet online
Dit soort discussies kunnen worden voorkomen als winkels netjes inclusiefprijzen hanteren, dan is de heffing helemaal niet zichtbaar. Maar Neckermann zal wel denken: ha, kunnen we de klant lekker misleiden met een valse prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:08
haribold schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 11:41:
Dit soort discussies kunnen worden voorkomen als winkels netjes inclusiefprijzen hanteren, dan is de heffing helemaal niet zichtbaar. Maar Neckermann zal wel denken: ha, kunnen we de klant lekker misleiden met een valse prijs.
Nee dat werkt niet wat de winkelier is verplicht de heffing op de bon te vermelden... dat mag geen all in prijs zijn. Of je het nu aan de voorkant of de achterkant ziet... dat maakt geen verschil toch? Maar in dit geval kan het niet anders zijn dan een fout, want zie op dat 'geheugen' maar eens een mp3-tje te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Niet online
De aangeboden prijs moet een all-in-prijs zijn, ofwel in de vorm van een inclusiefprijs (dus gewoon één prijs inclusief heffing vermelden) ofwel in de vorm van x euro + x euro thuiskopieheffing. Het wordt gewoon geheven van de verkoper, de consument staat er buiten. Vergelijk het met de rioolheffing en afvalstoffenheffing, alleen dan afhankelijk van de producten die je verkoopt.

Het verzwijgen van de heffing of de hoogte van de heffing bij de aanbiedingsprijs is slechts een manier van dit soort bedrijven om de consument te misleiden. Vervolgens gaan ze het ook nog verkeerd "doorberekenen" aan de consument, zodat je dubbel misleid wordt. Een all-in-prijs voorkomt deze problemen. Alleen kun je dan de consument niet een onjuiste te lage prijs voorschotelen, waarna de consument bij de kassa nog eens geconfronteerd wordt met het gebrek aan integriteit van de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Kan je die bewering onderbouwen haribold?

quote'tje van webwereld:

'De heffing moet dus in de prijs zitten, maar hoeft niet apart vermeld, omdat dit ‘niet relevant’ is voor consumenten, vindt de Consumentenbond. “Daar hoef je ze helemaal niet mee lastig te vallen”, aldus de woordvoerster. Stichting de Thuiskopie is wel voor verplichte vermelding van de heffing op site of factuur, maar staatssecretaris Teeven wil dit niet verplichten.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Niet online
Volgens mij onderbouw je het zelf, toch? ;)

Het staat verder gewoon in de wet. Artikel 6:193c lid 1 sub d beschrijft misleiding met prijzen: http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_03-02-2014

In 6:193b wordt een dergelijke handeling als onrechtmatig aangemerkt:
http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_03-02-2014

In de artikelen 193c t/m 193g staan nog enkele voorbeelden van oneerlijke handelspraktijken waar je dergelijke verkeerde prijsinformatie onder zou kunnen scharen.

Los van de onrechtmatigheid (de schade die je daaruit leidt zal de later berekende thuiskopieheffing zijn) aanvaard je als consument het aanbod (de prijs zonder thuiskopieheffing), komt er dus een overeenkomst tot stand en kun je levering eisen tegen de prijs zonder thuiskopieheffing.

Het zal ongetwijfeld ook onder de Wet op de economische delicten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Bedoel meer dat stichting thuiskopieheffing wel vóór verplichte aparte vermelding op de factuur is, maar
dat is dus niet verplicht. Maar vrijwel elke webshop doet dat dus wel.

Administratief is het volgens mij voor webshops/retailers erg lastig om een all-in prijs te hanteren, daar ze zelf achteraf moeten gaan filteren. Makkelijker is dat van te voren doen, productgroep en opslaghoeveelheid bepalen en zodoende automatisch/semi-automatisch de juiste thuiskopieheffing bepalen en toevoegen aan de factuur.

Verder mee eens dat het sowieso duidelijk moet zijn dat er eventuele bijkomende kosten zijn en je hier van te voren op de hoogte bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:58
Wat vreemd is, is dat de goedkoopste tablet geen thuiskopieheffing kent terwijl ze wel in dezelfde categorie vallen.

Nog geen reactie van neckermann, logischerwijs kan dit wel weken, dan wel niet maanden duren. Dus ik bestel het artikel wel gewoon en betaal achteraf - 6,05 thuiskopieheffing. Want ik begrijp dat die er echt niet op hoort te zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 04-02-2014 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Draakje5 schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 08:37:
Nog geen reactie van neckermann, logischerwijs kan dit wel weken, dan wel niet maanden duren. Dus ik bestel het artikel wel gewoon en betaal achteraf - 6,05 thuiskopieheffing. Want ik begrijp dat die er echt niet op hoort te zitten.
Een ander bedrag betalen zonder overleg is niet aan te raden, want dat gaat alleen maar problemen geven, voor jou. Degenen die over de prijzen gaan zullen niet degenen zijn die zien dat er €6,05 te weinig is betaald.

Ik heb de topictitel aangepast, omdat deze wat tendentieus was. Ga nooit uit van opzet of kwade wil, daar waar een fout of incompetentie een even goede verklaring is.

[ Voor 13% gewijzigd door gambieter op 04-02-2014 10:37 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1