Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Vorig jaar heb ik samen met mijn vriendin voor het eerst een (nieuwbouw)huis gekocht.
Nu hebben we van de week de WOZ-waarde ontvangen van de gemeente. Deze is aanzienlijk lager dan de koopprijs v.o.n.

Nu heb ik al even de WOZ-waarde ingevuld bij de voorlopige aanslag bij de Belastingdienst en zie dat ik hierdoor meer geld terug krijg dan wanneer ik een hogere (prijs v.o.n.) WOZ-waarde in zou vullen.

Om het concreet te maken:
Het betreft een nieuwbouwhuis, welke wij voor € 220.000 v.o.n. hebben gekocht (waarvan € 25.000 meerwerk zoals uitbouw van 2 meter, dakraam, etc.). Uiteraard was het een 'kaal' huis met alleen betonnen muren en betonnen vloer. Dit hebben we volledig aangekleed.

Nu hebben we een WOZ-waarde aanslag gehad van slechts € 117.000
Het lijkt me niet, dat ons nieuwbouwhuis nu al bijna € 100k in waarde is gezakt 8)7

Wat denken jullie, doen alsof mijn neus bloed (en dus € 117k aangeven bij de Belastingdienst en lagere gemeentelijke belastingen betalen) of een nieuwe WOZ-waarde onderzoek laten uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Download je taxatierapport op mijn.overheid.nl eerst eens

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lage WOZ is in principe voor je OZB gunstig, dus als het daadwerkelijk klopt (zie opmerking van fish), is het voor jou geen probleem...
Tenzij je natuurlijk echt een ton teveel hebt betaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-06 21:09
nm

[ Voor 99% gewijzigd door technorabilia op 31-01-2014 13:38 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

.

[ Voor 98% gewijzigd door evilution op 22-03-2018 16:05 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-06 10:14

DarkKnight

Narf

Ik had ook een veel te lage WOZ-waarde van de gemeente gekregen (ten minste de vorige bewoonster had het gekregen voordat ik het huis kocht). En toen ik dit aangaf bij de gemeente zeiden ze simpelweg: Komt vanzelf weer goed. Dus ik heb het gewoon zo gelaten en de communicatie bewaard.

Achtergrond in mijn verhaal is dat het een appartement betreft met een open vide, maar voor de WOZ waarde was alleen woonoppervlakte van begane grond meegenomen en niet het woonoppervlakte van mijn open vide.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

evilution schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:38:
Wat is het probleem? WOZ is basis voor een aantal belastingen en heffingen, hoe lager hoe beter. Bezwaar maken omdat je de taxatie te laag vindt is een eh.... beetje dom!
Todat je een lening nodig hebt en je meer moet/wil lenen dat het huis waard is volgens de woz

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongstra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-06 20:52
Zou het kunnen dat je nieuwbouwwoning als zijnde in aanbouw is gewaardeerd?
Oftewel woonde jij en je vriendin al in de woning op 1-1-2014?

Belastingjaar is 2014, prijspeildatum is 1-1-2013, toestandsdatum is 1-1-2013 tenzij er sprake is van nieuwbouw, verbouw, sloop, etc.
Bij woningen in aanbouw wordt gekeken naar de vorderingen van de bouw op 1-1-2014.
BastaRhymez schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:32:
Vorig jaar heb ik samen met mijn vriendin voor het eerst een (nieuwbouw)huis gekocht.
Nu hebben we van de week de WOZ-waarde ontvangen van de gemeente. Deze is aanzienlijk lager dan de koopprijs v.o.n.

Nu heb ik al even de WOZ-waarde ingevuld bij de voorlopige aanslag bij de Belastingdienst en zie dat ik hierdoor meer geld terug krijg dan wanneer ik een hogere (prijs v.o.n.) WOZ-waarde in zou vullen.

Om het concreet te maken:
Het betreft een nieuwbouwhuis, welke wij voor € 220.000 v.o.n. hebben gekocht (waarvan € 25.000 meerwerk zoals uitbouw van 2 meter, dakraam, etc.). Uiteraard was het een 'kaal' huis met alleen betonnen muren en betonnen vloer. Dit hebben we volledig aangekleed.

Nu hebben we een WOZ-waarde aanslag gehad van slechts € 117.000
Het lijkt me niet, dat ons nieuwbouwhuis nu al bijna € 100k in waarde is gezakt 8)7

Wat denken jullie, doen alsof mijn neus bloed (en dus € 117k aangeven bij de Belastingdienst en lagere gemeentelijke belastingen betalen) of een nieuwe WOZ-waarde onderzoek laten uitvoeren?

computer: I7 3770K 16GB 4 TB. Fotografie: Olympus OM-D E-M1 II en een heleboel lenzen. Zeer tevreden met MFT systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

.

[ Voor 99% gewijzigd door evilution op 22-03-2018 16:05 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:29
Hypothecaire leningen doen niets met de WOZ waarde, als je je hypotheek wilt verhogen moet je een onafhankelijk taxatie rapport laten opstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

jongetje schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:58:
Hypothecaire leningen doen niets met de WOZ waarde, als je je hypotheek wilt verhogen moet je een onafhankelijk taxatie rapport laten opstellen.
Klopt. In zo'n taxatie staat de WOZ waarde overigens wel benoemd. Ik heb die van mij van de week nog weer eens gezien toen ik de hele zaak aan het inscannen was wegens digitalisering van mijn administratie :P

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

evilution schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:54:
[...]

Als je vorig jaar een huis gekocht hebt en nu meer wilt lenen dan je huis waard is doe je iets fout.
ow ja ? en als je bijv wil uitbouwen ?
of gaat scheiden in de lening over wil zetten naar 1 persoon ?
of ..

[ Voor 11% gewijzigd door Fish op 31-01-2014 14:03 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:46

blitzkrieg

Whoop Whoop!

fish schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 14:02:
[...]

ow ja ? en als je bijv wil uitbouwen ?
of gaat scheiden in de lening over wil zetten naar 1 persoon ?
of ..
Dan laat je taxateren door een onafhankelijk taxateur. Die dan even beargumenteerd waarom de WOZ niet klopt.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_appie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-06 14:00
dongstra schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:49:

Belastingjaar is 2014, prijspeildatum is 1-1-2013, toestandsdatum is 1-1-2013 tenzij er sprake is van nieuwbouw, verbouw, sloop, etc.
Bij woningen in aanbouw wordt gekeken naar de vorderingen van de bouw op 1-1-2014.

[...]
^Dit.

Ik heb dit gehad, vergelijkbare situatie, hele lage WOZ waarde. Maar dat kwam dus doordat op het moment van peilen de woning nog niet volledig was opgeleverd.

http://500px.com/Abd3licious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

blitzkrieg schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 14:08:
[...]

Dan laat je taxateren door een onafhankelijk taxateur. Die dan even beargumenteerd waarom de WOZ niet klopt.
De claim was dat je iets fout deed als je bij wil lenen

- als je uit wil bouwen is dat dus een valide reden
- als je gaat scheiden zoals mijn buurman die de volledige hypotheek op zich wil nemen doe je ook niet perse iets fout.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Dit is een standaard verhaal bij nieuwbouwwoningen. De woning wordt in stadia gewaardeerd.

Gewoon de lage WOZ aangeven in je aangifte. Heb zelf ook een nieuwbouwwoning, dus weet inmiddels e.e.a. ;).

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik had toevallig vanochtend gebeld met de ambtenaar die belast is met het vaststellen van de woz (scheelt 7000 met de buurman) dus ik zou zeggen bel ze eens. Dan hoor je het allemaal uit de eerste hand. en ook waarom. zo kon ze me vertellen dat de badkamer eenvoudiger was etc

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
zie het probleem ook niet. Lage WOZ-waarde betekent laag eww-forfait en lage gemeentelijke belastingen.

Verder is het waarschijnlijk zoals dongstra zegt, taxatiewaarde is 1-1-2013. Waarschijnlijk was het huis nog niet opgeleverd op dat moment en zal de WOZ volgend jaar een stuk hoger zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Stond het huis er al op 1/1/2013 ?
De beschikking die je namelijk dit jaar krijgt is van waardepeildatum 1 januari 2013.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

ZeRoC00L schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 14:56:
Stond het huis er al op 1/1/2013 ?
De beschikking die je namelijk dit jaar krijgt is van waardepeildatum 1 januari 2013.
Dit inderdaad. Je woning zal gewaardeerd zijn op een moment dat het nog niet af was. Je WOZ waarde is dan met name je grondwaarde en het deel van het huis dat al af is.

Geloof mij, de gemeente komt volgend jaar (of bij de volgende peildatum) echt met een meer "marktconform" bedrag. Of je daar blij mee moet zijn is vraag 2, want een hogere WOZ is meer belasting betalen.

* PaT heeft al 2 nieuwbouwhuizen gekocht waar dit speelde :P

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203510

PaT schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 14:58:
Geloof mij, de gemeente komt volgend jaar (of bij de volgende peildatum) echt met een meer "marktconform" bedrag. Of je daar blij mee moet zijn is vraag 2, want een hogere WOZ is meer belasting betalen.
Niet noodzakelijk - ik heb een nieuwbouwwoning gehad die in februari 2009 werd opgeleverd, de bouw was april 2008 begonnen.

Het huis is/was een dikke twee ton waard (€233.000 bij casco oplevering, maar dat is natuurlijk ook gezakt in de afgelopen jaren), en mijn WOZ stond een jaar geleden nog steeds rond de €145-148.000.

Ik heb dit nooit aangekaart bij de gemeente, en mijn belastingen waren dus ook gebaseerd op dit lagere bedrag. (Nu vraag ik me wel af op hoeveel de WOZ nu zal staan, want ik heb het huis afgelopen zomer verkocht voor €193.000...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-06 20:42
Het zou ook kunnen dat er al transacties zijn geweest van vergelijkbare huizen die de WOZ taxatie drukken. In principe is het niet raar dat nieuwbouwhuizen snel in waarde dalen, de markt ontwikkelt zich immers tussen het moment van aankoop en het moment dat je de sleutel krijgt.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
dongstra schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:49:

[...]
nee, zijn er begin april/mei ingegaan. Zal dan indd te maken hebben dat het op 1 januari nog in aanbouw.
Waar ik met name "bang" voor ben, is dat als ik nu WOZ-waarde van € 117k invul, er straks ineens een naheffing oid komt. Wellicht dat er iets is als een meldplicht, aangezien het zeer onwaarschijnlijk is dat mijn huis nu al € 100k in waarde is gezakt. Zeker omdat er nog soortgelijke huizen worden gebouwd voor dezelfde prijs als een jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-06 16:51
de meeste gemeentes kijken in de buurt naar een aantal huizen en nemen een greep uit de wijk. als daar toevallig wat goedkopere huizen tussen zitten heb je dit jaar mazzel. Kan best zijn dat je volgend jaar meer kwijt bent als ze de wat duurdere huizen pakken.

heb je toevallig een oudere wijk in de buurt liggen of is je huis een van de eersten in de wijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

En als je een huis te koop zet op funda bijv checken ze de foto's binnen.en ze kijken voor wat voor prijzende huizen verkocht worden

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-06 13:21

Barrycade

Through the...

BastaRhymez schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 19:50:
[...]

nee, zijn er begin april/mei ingegaan. Zal dan indd te maken hebben dat het op 1 januari nog in aanbouw.
Waar ik met name "bang" voor ben, is dat als ik nu WOZ-waarde van € 117k invul, er straks ineens een naheffing oid komt. Wellicht dat er iets is als een meldplicht, aangezien het zeer onwaarschijnlijk is dat mijn huis nu al € 100k in waarde is gezakt. Zeker omdat er nog soortgelijke huizen worden gebouwd voor dezelfde prijs als een jaar geleden.
Niet zo bang zijn: de reden is hier al aangegeven. Dus dit jaar heb je een gelukkie. Volgend jaar hang je voor het dubbele bedrag aan de lat. Dus niet te veel wennen aan de belastingteruggave. :P

En daarover gesproken: wel netjes je bouwdepot rente opgeven als ontvangen rente want anders betaal je je helemaal blauw aan de naheffing. Dat hadden mijn buren in een nieuwbouw huis, dus die hadden alleen de betaalde rente opgegeven terwijl ze niet de ontvangen rente hadden opgeven/verrekend. Die mochten 4 mille terugbetalen (die ze al hadden uitgegeven 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Barrycade schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 21:03:
[...]

Niet zo bang zijn: de reden is hier al aangegeven. Dus dit jaar heb je een gelukkie. Volgend jaar hang je voor het dubbele bedrag aan de lat. Dus niet te veel wennen aan de belastingteruggave. :P

En daarover gesproken: wel netjes je bouwdepot rente opgeven als ontvangen rente want anders betaal je je helemaal blauw aan de naheffing. Dat hadden mijn buren in een nieuwbouw huis, dus die hadden alleen de betaalde rente opgegeven terwijl ze niet de ontvangen rente hadden opgeven/verrekend. Die mochten 4 mille terugbetalen (die ze al hadden uitgegeven 8)7 )
thanks voor de tip! Zal hier rekening mee houden
WeeDzi schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 20:13:
de meeste gemeentes kijken in de buurt naar een aantal huizen en nemen een greep uit de wijk. als daar toevallig wat goedkopere huizen tussen zitten heb je dit jaar mazzel. Kan best zijn dat je volgend jaar meer kwijt bent als ze de wat duurdere huizen pakken.

heb je toevallig een oudere wijk in de buurt liggen of is je huis een van de eersten in de wijk?
Is een nieuwbouwwijk, staan voor zover ik weet nog geen huizen te koop van mensen die weg zijn gegaan. Wijk bestaat uit ongeveer dezelfde huizen (hoekhuizen wijken af).
Alle nieuwe woningen gaan voor ongeveer € 200- 210k weg ivm gekozen meerwerk opties

[ Voor 33% gewijzigd door BastaRhymez op 31-01-2014 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:07

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb hetzelfde gehad, kocht een appartement dat helemaal gerenoveerd is, en de WOZ waarde was in het eerste jaar minder dan de helft wat wij betaald hadden cq getaxeerd. Na een jaar is de WOZ waarde verhoogd, in de buurt van het bedrag wat wij betaald hebben, en daarmee zijn helaas ook alle kosten omhoog gegaan. Zo is de HRA 50 euro per maand minder (ivm eigenwoningforfait), gemeentelijke lasten een stuk hoger, ik denk bij elkaar ca 750 euro extra per jaar. (of beter gezegd: eerste jaar waren ze te laag). Zo zal het bij jou ook gaan.

De WOZ waarde is altijd een defintieve, dus je hoeft niet bang te zijn voor een of andere naheffing. Wel tuurlijk rekening houden dat het volgende jaar hoger wordt.

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 01-02-2014 13:56 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Thanks voor alle reacties!

Wat mij betreft kan het topic gesloten worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
WeeDzi schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 20:13:

Dit klopt niet helemaal, je kan altijd opvragen welke huizen ze gebruikt hebben om de waarde te bepalen.
Jij mag zelf ook huizen opgeven die gelijkwaardig zijn en die moet de gemeente meenemen.
Dus als jij 3 huizen weet in de buurt die voor heel weinig verkocht zijn en die vergelijkbaar zijn, die 3 huizen opgeven dan moet de gemeente die 3 als referentie gebruiken en is jou huis dus ineens die waarde.

Ja het kost je wat moeite maar het loont zeker om elk jaar standaard de referenties op te vragen en bezwaar aan te tekenen als jij denkt dat het te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

en die staan dus in je taxatie rapport die je in 2 seconden kan downloaden.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:53
Ook dit jaar hebben wij een woz waarde die te laag is, ze hebben de aanbouw bij ons niet meegenomen. Grappige is dat de buren 3 huizen verder zonder aanbouw een woz hebben van 3k hoger :+

Ook wel opvallend dat 1 van de 3 huizen in het rapport verkocht is in 2011, lijkt wel of ze ieder jaar het rapport kopiëren ;) ook wel opvallend dat ze allemaal huizen uit andere wijken opgeven (lees oudere wijken met oudere huizen, hier nieuwe wijk hooguit 15 jaar oud).

Maar ze zoeken het maar lekker uit, gunstig voor de heffingen zo!

Float like a butterfly, sting like a bee.

Pagina: 1