Moederbord met 'lagere' positionering van de CPU

Pagina: 1
Acties:

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik ben een 'light-game' systeempje aan het bouwen (op basis van de Intel G3420). Nu vindt ik de NZXT Vulcan een geweldige case. Die heb ik dus thuis staan. Ik heb ook de Cooler Master V8 tweedehands op de kop getikt. Nu is er echter één probleem. Bij vrijwel alle socket 1150 moederborden zit de CPU 'te hoog'. Als de cooler geïnstalleerd is, kom ik net 1cm te kort, terwijl de Vulcan verdikt. Als de CPU circa 1cm lager geplaatst is dan op het gros van de moederborden (kost wellicht een PCI-e slot), dan heb ik geen enkel probleem.

Op de foto zie je het probleem:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ttPx3AohnBGPWn7PcddZzctz/medium.jpg

Als die tussenruimte circa 1 cm meer zou zijn, heb ik geen enkel probleem, omdat de cooler dan netjes in de verdikking in het zijpaneel van de Vulcan past.

Maar kan het zo zijn dat alle moederbordfabrikanten voor micro-atx dezelfde layout gebruiken? Ik kan namelijk geen moederbord vinden waar de CPU lager geplaatst is. Weten jullie toevallig een micro-atx moederbord van socket 1150 met een andere CPU positie?

Het moederbord wat er nu onder zit is de MSI H81M-E33,

[ Voor 5% gewijzigd door Niekleair op 31-01-2014 12:24 ]

[img]error.jpg[/img]

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:06

InFamous

excommunicado

Meestal is de lay-out redelijk uniform bij moederborden met betrekking tot de CPU plaatsing.

Deze lijkt een paar cm lager te zitten: pricewatch: MSI H81M-P33 niet dus...

[ Voor 3% gewijzigd door InFamous op 31-01-2014 12:28 ]

Formerly known as Ragdoll

• Niekleair
Het vervelende is ook dat fabrikanten vaak niet vertellen hoeveel cm de gaten voor de CPU Cooler onder de rand van het bord zitten, tenzij je alle manuals door wilt spitten (als het daar al in staat).

[img]error.jpg[/img]

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:39

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Wellicht denk ik te simpel hoor, maar waarom niet afscheid nemen van deze koeler en een alternatief zoeken? Die koeler zie je verder toch niet; het gaat toch om het resultaat van de koeling?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Is het niet zo dat de ATX specificatie een harde eis stelt aan de locatie van de CPU?

• Niekleair
Bastiaan schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 12:50:
Wellicht denk ik te simpel hoor, maar waarom niet afscheid nemen van deze koeler en een alternatief zoeken? Die koeler zie je verder toch niet; het gaat toch om het resultaat van de koeling?
Bij de Vulcan zie je de cooler juist wel, de hele zijkant is van gaas gemaakt. Maar ik ben bang dat er inderdaad niets anders opzit dan over te stappen op een andere cooler.Of misschien kan ik de 'verdikking' nog wat verder uitkloppen.

[img]error.jpg[/img]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:25

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De oplossing heb je in de schuur hangen/liggen als 't goed is: ijzerzaagje om de ruimte te maken :P Uiteraard wel in de case zagen, niet de koeler.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:51

Nemesizz

Untouchable

Bepaalde 'server' moederborden zoals bepaalde modellen van Supermicro hebben de socket op een andere locatie zitten (midden in het moederbord), voor de rest voldoen ze wel aan de ATX form factor als ik me niet vergis.

Probleem is alleen, die borden zijn vaak moeilijker te krijgen, en zijn in verhouding met 'normale' moederborden stront duur.

Het betreft dan ook een gewone socket 1150 en geen speciale Xeon ofzo (die hebben soms een afwijkende socket, tegenwoordig niet zo vaak meer).

Voorbeeldje: socket 1150 met cpu in de midden
(voorbeeld is gewoon een willekeurige site wat ik vond in Google, puur ter illustratie dat er wel borden zijn met de socket op een lagere locatie)

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 23:33

ajhaverkamp

gewoon Arjan

asus h87m-e?

This footer is intentionally left blank

• Niekleair
Hero of Time schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:40:
De oplossing heb je in de schuur hangen/liggen als 't goed is: ijzerzaagje om de ruimte te maken :P Uiteraard wel in de case zagen, niet de koeler.
Ik vond de oplossing in mijn werkkamer. Ik bedacht me ineens dat ik nog een dremel (nouja Proxxon, vrijwel hetzelfde) had hangen. Nu past tie wel en het kost me geen cent :) (Totdat ik de cooler ooit wil doorverkopen, maar dat zien we dan wel weer).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ya9FoE2vUfHj9n0nR0vHLqU7/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VAGhdITdNxVRTDYJI3Rd4svZ/medium.jpg

Het ziet er een beetje grof uit, maar dat gedeelte wordt toch door het zijpaneel afgedekt. Misschien nog wat geluiddempend folie ertussen, om contactgeluiden te voorkomen, want het past wel maar nét.

Serverborden had ik ook naar gekeken, maar ik vind die ten eerste te duur, en daarnaast weet ik niet of die pentiums en core i3/5 lusten.

[ Voor 16% gewijzigd door Niekleair op 31-01-2014 14:09 ]

[img]error.jpg[/img]

Verwijderd

Nemesizz schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 14:00:
Bepaalde 'server' moederborden zoals bepaalde modellen van Supermicro hebben de socket op een andere locatie zitten (midden in het moederbord), voor de rest voldoen ze wel aan de ATX form factor als ik me niet vergis.

Probleem is alleen, die borden zijn vaak moeilijker te krijgen, en zijn in verhouding met 'normale' moederborden stront duur.

Het betreft dan ook een gewone socket 1150 en geen speciale Xeon ofzo (die hebben soms een afwijkende socket, tegenwoordig niet zo vaak meer).

Voorbeeldje: socket 1150 met cpu in de midden
(voorbeeld is gewoon een willekeurige site wat ik vond in Google, puur ter illustratie dat er wel borden zijn met de socket op een lagere locatie)
Dit is ook een atx mobo en kast met de cpu naar rechts en onboard voodoo }:O

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FTmI1XFselj5DK2kv6Y6iMUu/thumb.jpg

Mooie oplossing Niekleair , ziet er netjes uit en die plek is beter om te koelen dan met de cpu meer naar rechts of het midden :)

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-02 17:12
wat soms wel eens wel helpen is de koeler een kwart slag draaien, dit is natuurlijk niet bij ieder mogelijk.

• Niekleair
Ook daar heb ik even aan gedacht, maar dan staat V8 op zijn kant.. dat is natuurlijk not done!

[img]error.jpg[/img]

Pagina: 1