Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Model aantal verplaatsende mensen

Pagina: 1
Acties:

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik denk dat in dit forum de meeste mensen komen die mij verder kunnen helpen met mijn vraag. Maar ik weet niet of het onderwerp hier eigenlijk thuis hoort, of waar het dan wel hoort.

Anyway, ik heb een wat bijzondere situatie. Ik wil graag weten hoeveel mensen zich verplaatsen tussen een aantal locaties. Mensen mogen om het uur lopen van een locatie naar een andere locatie. De locaties liggen op een rijtje (bijvoorbeeld locaties A-B-C-D-E. Als iemand van A naar C gaat, dan wil ik diegene 1 keer tellen voor A-B en 1 keer voor B-C). Het is waarschijnlijker is dat mensen zich naar een nabijgelegen locatie verplaatsen dan naar een verder gelegen locatie. Dit doen we een week lang. De groep mensen is de hele week (ongeveer) dezelfde. Het is te verwachten dat veel mensen elk van de dagen dezelfde locaties op dezelfde tijden aandoen, maar dat zal niet voor iedereen gelden.

Ik kan niet elk uur alle verplaatsingen tellen. Dus ik moet het met een beperkte steekproef doen (elk uur een kleine greep uit de locatie paren die naast elkaar liggen). Mijn doel zou zijn een soort eenvoudig model te maken om achteraf een schatting te krijgen van hoeveel mensen zich elk uur tussen elk paar van naast elkaar gelegen locaties hebben verplaatst. Het hoeft niet extreem nauwkeurig te zijn, maar ik wil natuurlijk wel "het maximale" uit mijn beperkte steekproef halen. Eventueel kan ik nog wel af en toe het aantal mensen op een bepaalde locatie tellen, i.p.v. het aantal mensen dat zich verplaatst, maar dat is niet mijn doel, maar mogelijk kan het helpen.

Ik vermoed dat de steekproef wel mogelijkheden biedt, maar ik heb eerlijk gezegd nog geen idee hoe ik dit zou moeten aanpakken. Iemand een idee?

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat is je doelgroep?

Als het jongeren betreft dan denk ik dat je met wat wifi-sniffers al een heleboel telefoons en hun locatie kan meten (zie nieuwsbericht een week terug oid over een mycom etc die dit al doen).

En zijn de mensen bereid mee te werken / er iets voor te doen? Want dan kan je ook rfid chips aan de mensen geven en rfid scanners bij de ingangen neerzetten (kost ook niet zoveel)

Andere (niet technische) mogelijkheid is om gewoon aanwezigheid te laten noteren (inclusief tijd).

Waarom moeilijk doen met steekproeven en moeilijke berekeningen als je ook gewoon een overdaad aan data kan bemachtigen en het uit je data kan destilleren/

• KopjeThee
  • Niet online
Gomez12 schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 07:20:
... wifi-sniffers ...
... rfid chips ...

Andere (niet technische) mogelijkheid is om gewoon aanwezigheid te laten noteren (inclusief tijd).
Eerste opties zijn te geavanceerd voor de toepassing. Ik vermoed dat de doelgroep ook niet erg geneigd is om verplaatsingen te noteren.
Maar wel logisch dat je met deze opties komt. Heel erg bedankt voor het meedenken!

• HuHu
  • Niet online
Heb je wat meer details over de situatie? Het klinkt nu nog erg vaag.

Heb je op elke locatie niet één vast persoon die de aanwezigheid van mensen bij kan houden? Bijvoorbeeld een leraar in een lokaal die een presentielijst invult. Die leraar zit vast in het lokaal, de leerlingen verplaatsen en elk uur weet je wie waar is.