Wat kost een simepele zelfbuild waterkoeling?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 06:23
Iemand enig idee wat het gaat kosten als ik zelf een waterkoeling maak?
Aangezien een Corsair Hydro H80i maar 80 euro kost en ik geen videokaart hoef te koelen
ben ik benieuwd of het voor mij wel gunstig is.
er zijn zoveel onderdelen te verkijgen in verschillende prijs klassen dat ik door het bos de bomen niet meer zie.
Ik vind het niet erg om bijvoorbeeld en autoradiotor van de sloop te halen om het budget laag te houden.

Waarom wil ik dit?
gewoon lekker prutsen en wat oc fun en ervaring opdoen.
Ook lijkt mij het mooi om zo een systeem te hebben om in de toekomst
snellere componenten toe te voegen.

Wat moet(mag) gekoeld worden?

-CPU(moet gekoeld worden)
-VRMS? (lijkt mij wel handig)

Let op, het hoeft niet de top te zijn en ik zal hier eerst een a10 5800k op koelen
Maar graag heb ik wel iets beter dan een h80i of een kant en klaar systeem.

Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp van de tekst dat je geen videokaart hoeft te koelen.
Je zit voor alleen CPU koeling met een custom waterloop tussen de 200 - 300 euro.

http://highflow.nl/waterc...hflow-cpu-set-1-lite.html High flow CPU lite 220
http://highflow.nl/waterc...flow-cpu-set-3-heavy.html High flow CPU heavy 290

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Je kan ook tweedehands gaan kijken, wat oudere en minder mooie rads gaan vaak voor weinig weg. Heb via de V&A eens een 120mmrad, wat fans, een simpel pompje, een oud koelblok en nog wat frutsels voor 25 euro ofzo overgenomen. Had alleen nog wat slang en een reservoir nodig en ik kon waterkoelen.

Uiteindelijk niet gedaan vanwege tijd/zin gebrek, maar dat is een ander verhaal :P

[ Voor 12% gewijzigd door RobinHood op 30-01-2014 18:43 ]

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-10 19:26
Je hebt ook pakketten van EK waar alles inzit wat je nodig hebt.

http://highflow.nl/waterc...3o-supreme-hf-240-en.html
http://highflow.nl/waterc...3o-supreme-lt-240-en.html

Ook verkrijgbaar met kleinere/grotere rads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 23:55
Korte versie: je gaat niet goedkoper uit zijn door het zelf te doen, wel krijg je een hoop flexibiliteit voor de toekomst.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:40
Koelblokjes: €20 tot €40 per stuk
Kachelradiator uit een sloopauto: €10-€25
Slangetjes en klemmen: €10
Aquariumpomp: €30
Demi-water + additive: €5

Wel opletten dat je koelblokjes van hetzelfde materiaal zijn als de radiator. De meeste radiatoren in auto's zijn van aluminium terwijl de meeste koelblokjes koper zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door RocketKoen op 30-01-2014 18:50 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
@allemaal, dankjewel, dit is wel duur zeg had ik niet verwacht.
Moet nog maar eens goed nadenken aangezien ik voor 120 euro
pricewatch: Cooler Master Eisberg 120L Prestige
Dit heb.

@rocketkoen, bedankt, dat is bruikbare info!
koelblokjes zag ik alleen op tweakers vanaf €50 euro(belachelijk, daar wordt pas geld op verdient)
van EK.
En vanwaar moet dit van hetzelfde materiaal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HengelNL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-08 15:41
50 euro is niet duur voor een blokje, ga eens na als je maar 1 blokje zou maken, hoeveel tijd er in zit...... en tijd is geld;)

je krijgt een aanslag op zowel het koper als aluminium als je dit samen in een loop gebruikt....

tevens heb je het ook over de vram's, deze hoef je niet perse water te koelen, maar als het wilt doen is het lastig om sejtes er voor te krijgen, tenzij je voor de ''uitgebreide'' formula borden gaat die het al kant en klaar er op hebben zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door HengelNL op 30-01-2014 19:24 ]

8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

omdat anders het ene metaal als "donormetaal" gaat werken, wordt langzaam weggevreten [iets met galvaniteit]. Het minst edele metaal gaat eraan, dus bij koper + alu, gaat het alu langzaam weggevreten worden, tenzij je er een ander, nog minder edel metaal in doet. Magnesium wordt volgens mij daar wel voor gebruikt. Natrium zal ook werken, maar geeft vreemde effecten :+

Zelf iets in elkaar prutsen heeft denk ik wel de voorkeur, is namelijk uit te breiden, maar makkelijk naar je eigen wens om te bouwen. Ik denk dat als je een autoradiator gebruikt [oudere auto's hebben trouwens soms nog wel bronzen radiatoren] je de boel ook wel passief kan maken. Of je zijpaneel vervangen voor 1 grote rad. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 20:21
gearardihno schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 19:16:
Dit heb.

koelblokjes zag ik alleen op tweakers vanaf €50 euro(belachelijk, daar wordt pas geld op verdient)
van EK.
Custom WC koeling is bijna altijd duurder dan een kant en klaar setje. Voordeel is wel dat jezelf kan bepalen hoe groot je rad is en wat voor koelblokken en fans je gebruikt waardoor je voor stil of voor performance kan gaan. Maar ga uit van een simpele loop voor een euro of 200 nieuw en 2e hands kan je voor rond de 100 euro klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-10 16:40
van EK.
Ontwerp tijd, marketing, materiaal kosten, machine kosten, intern en extern transport, personeel kosten, kosten voor het pand etc.

Dat is een grove greep uit de kosten die spelen rondom een product.
Vooral de machine en materiaal kosten zijn redelijk hoog.

Dus 50 euro is nog best een nette prijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
ja ik snap dat dit hoog wordt doordat het weinig verkocht wordt,
Maar dan te bedenken wat een cpu kost, in verhouding tot zo een blokje maakt het knap lullig om ermee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

gearardihno schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 20:07:
ja ik snap dat dit hoog wordt doordat het weinig verkocht wordt,
Maar dan te bedenken wat een cpu kost, in verhouding tot zo een blokje maakt het knap lullig om ermee te beginnen.
Als een cpu net zo vaak verkocht zou worden als een koelblok dan zou je €5000 + voor een basic cpu neertellen ;)

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent198
  • Laatst online: 20-10-2023
Mijn tip naar jou, koop een h50, koop er een reservoir en slangen bij en je hebt een super waterkoel setje! Het past allemaal goed op elkaar als je 6 id 8 od slangen en 2 dezelfde fittingen voor je reservoir erbij koopt.

Totaal:

30-40 voor h50 op het V&A
5,- voor fitting
5 voor slang
20-30 voor reservoir.

Mijn i7 950 op 4 ghz met 55 graden op full load (ongeveer 20 minuten prime)

Afbeeldingslocatie: http://i948.photobucket.com/albums/ad327/benzwen/1737107_526347530797867_1404391988_o_zpsca7c08a7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:59

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Custom waterkoeling is bijna altijd duurder, je wint er flexibiliteit mee, maar die zeg je niet te gaan gebruiken. In dat geval is een solide luchtkoeler of All-in-One je beste optie, en die past vaak ook op plekken waar custom oplossingen moeilijk zijn (kleine kasten). Zoek een leuke versie, en plak em erin. Zie de reviews (die soms vergelijken met capabele luchtkoeling) zoals hier, en klaar.
Custom zal je temperaturen amper een paar graden verbeteren, als het er al beter van wordt. Voordeel haal je eruit als je je GPU ook koelt (die veel meer watt verstookt dan je CPU), of je heel ver wilt overklokken.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:48

BTU_Natas

Superior dutchie

Custom waterkoeling is pure onzin voor 99.99% van de gebruikers.

Het is pure niche, en de ratio: kosten vs opbrengsten is compleet zoek.

Dat gezegd hebben, het is awesome om te bouwen en de eerste keer zit je er naar te kijken, zoals je Oma voor de eerste keer naar een draaiende wasmachine keek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

BTU_Natas schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 15:29:

Dat gezegd hebben, het is awesome om te bouwen en de eerste keer zit je er naar te kijken, zoals je Oma voor de eerste keer naar een draaiende wasmachine keek.
TOPREACTIE! Waterkoeling is onzin (zeker custom) maar wel heerlijk om mee te klooien en in elkaar te zetten. Soms werp ik een blik in mijn altijd openstaande PC en denk, Millman, dat heb je mooi gedaan. Het pimpen van een auto doe je ook niet omdat ie er beter van wordt, maar wel mooier, en dat is het grootste voordeel van custom.

Overigens heb ik nagenoeg al mijn WC spullen van V&A en kan je met aardige korting een mooi systeem in elkaar draaien.

240 rad: 50-60 euro
blok: 25-30 euro
pomp/reservoir combo: 60 euro

slangen, vloeistof, fans en fittingen (alle nieuw): 100 euro

totaal ben je ook 2e hands aardig wat kwijt dus, maar kan je al gauw 100-150 euro besparen.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:59

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Vloeistof ben en blijf ik het niet mee eens, ik draai al 4 jaar op puur kraanwater, maaarrrr... mijn setup is 100% koperen blokken, staat niet in het licht (algen enzo), en krijgt bijna 0 onderhoud. Werkt uitstekend.
Slangen raad ik wel een goeie kwaliteit aan (kost een tientje meer, maar die gaan tenminste lang mee), en fittingen is waar je het voordeel pakt, als ik kijk kosten ze van EK nieuw 2 euro per stuk, maar rekent de winkel er rustig 5+ euro voor. Ping ping ping pting! Kassa!

Blokken ben ik zelf altijd meer aan kwijtgeweest, maar ze zijn dan nieuw (2ehands was er destijds weinig).

Verder eens met BTU_Natas, het is gewoon voor de leukigheid, en omdat het onder vollast ( }:O alert) stiller is dan lucht. En natuurlijk vanwege de verbaasde blikken, "Water in je computer? Gaat dat wel goed?" :)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Laatst online: 02-10 16:40
BTU_Natas schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 15:29:

Ik heb toch echt voordeel van mijn custom waterkoeling...

De gpu's hebben geen eigen schreeuw fan meer, de temperatuur is 45 graden lager (van 80 naar 35) en het ziet er goed uit.

Het resultaat is ook dat de onderdelen een potentiële hogere levensduur hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
@FreezeXJ
zelf ook een jaartje op kraanwater gedraait ook geen algen etc maar ik heb dus zeker wel last gehad van kalk en in mijn cpu blok lagen allemaal koper schilvers en andere crap die je niet wil hebben...
hem mijn rads met volgezet met antikalk en een nachtje laten staan je wilt echt niet weten wat er allemaal uit kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
vincent198 schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:49:
Mijn tip naar jou, koop een h50, koop er een reservoir en slangen bij en je hebt een super waterkoel setje! Het past allemaal goed op elkaar als je 6 id 8 od slangen en 2 dezelfde fittingen voor je reservoir erbij koopt.

Totaal:

30-40 voor h50 op het V&A
5,- voor fitting
5 voor slang
20-30 voor reservoir.

Mijn i7 950 op 4 ghz met 55 graden op full load (ongeveer 20 minuten prime)

[afbeelding]
Bedankt, nuttige informatie en slim bedacht wat waren de koelprestaties eerst?
en zou een betere fan ook kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent198
  • Laatst online: 20-10-2023
gearardihno schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 18:35:
[...]

Bedankt, nuttige informatie en slim bedacht wat waren de koelprestaties eerst?
en zou een betere fan ook kunnen helpen?
Op dit moment is het allemaal nog maar simpel in elkaar gezet met een 1500 rpm fan op 7v dus ongeveer 700-1000 rpm, bijna compleet stil, het voordeel t.o.v. originele h50 is dat de radiator nu wel 100% vol zit met water, wat niet is bij de normale h50, hierdoor heb je een betere warmte afgifte.

Dit is dus een makkelijke en leuke oplossing om toch een mooi waterkoel setje voor weinig te hebben, je kan het zo gek maken als je zelf wilt, er kan dus nog een gpu bij, maar dan zit je net op of over de capaciteit van de pomp en de radiator zou dan net te klein zijn.

Voor een tutorial kijk je even hier: http://www.overclock.net/...replace-tubes-and-res-mod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
RocketKoen schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 18:48:
Koelblokjes: €20 tot €40 per stuk
Kachelradiator uit een sloopauto: €10-€25
Slangetjes en klemmen: €10
Aquariumpomp: €30
Demi-water + additive: €5

Wel opletten dat je koelblokjes van hetzelfde materiaal zijn als de radiator. De meeste radiatoren in auto's zijn van aluminium terwijl de meeste koelblokjes koper zijn.
Aquariumpomp? hoeveel liter ? ik zie bijv ook vijverpompen maar dan zit je als snel minimaal op 400l per uur en dat gaat raar genoeg volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melek-taus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-09 14:18
Zelf zat ik ook met deze vraag en ivm kosten heb ik eerst maar eens een CM Seidon gekocht. Onlangs ben ik echter het volgende tegen gekomen.

http://www.aquatuning.nl/product_info.php/info/p13669

Ik heb weinig verstand van waterkoeling maar dit is een compleet set van Alphacool wat ook niet duur is. Heeft iemand hier ervaring mee? Dit zou namelijk wel alles zijn wat je nodig bent.

Ryzen 5 3600, B450M PRO-VDH Max, Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB, Red Dragon RX 5700 XT @ 1v 2050MHz, Intel 660p 1TB, BX500 1TB, MX500 1TB, CM MWE Bronze 550W V2, Antec Dark Phantom 301M, QcK Prism, Logitech G703 Hero, Fnatic MiniStreak Speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

melek-taus schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 09:21:
Zelf zat ik ook met deze vraag en ivm kosten heb ik eerst maar eens een CM Seidon gekocht. Onlangs ben ik echter het volgende tegen gekomen.

http://www.aquatuning.nl/product_info.php/info/p13669

Ik heb weinig verstand van waterkoeling maar dit is een compleet set van Alphacool wat ook niet duur is. Heeft iemand hier ervaring mee? Dit zou namelijk wel alles zijn wat je nodig bent.
Ik ben ook zeer benieuwd. Kan iemand hier op reageren? :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Laatst online: 19-08 17:27
millman schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 15:56:
[...]

TOPREACTIE! Waterkoeling is onzin (zeker custom) maar wel heerlijk om mee te klooien en in elkaar te zetten. Soms werp ik een blik in mijn altijd openstaande PC en denk, Millman, dat heb je mooi gedaan. Het pimpen van een auto doe je ook niet omdat ie er beter van wordt, maar wel mooier, en dat is het grootste voordeel van custom.

Overigens heb ik nagenoeg al mijn WC spullen van V&A en kan je met aardige korting een mooi systeem in elkaar draaien.

240 rad: 50-60 euro
blok: 25-30 euro
pomp/reservoir combo: 60 euro

slangen, vloeistof, fans en fittingen (alle nieuw): 100 euro

totaal ben je ook 2e hands aardig wat kwijt dus, maar kan je al gauw 100-150 euro besparen.
Ik zag dat EK op dit moment nog wat 6××× blokken heeft voor 50% van de normale prijs.
Ik heb er helaas net 1 voor de hele prijs gekocht :C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Zelf bouwen gaat niet goedkoper worden dan een kant en klare closed circuit waterkoeler. Tenzij je voor heel goedkoop tweeehands iets kunt krijgen waarmee je onder de €80,- blijft.

Zelf knutselen Is leuk.... maar niet echt goedkoper. Vooral op 't kleinspul kun je je de eerste keer soms goed verkijken. Dat is iig wel mijn ervaring. :P

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melek-taus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-09 14:18
Nog steeds niemand die ervaring heeft met de complete Alphacool setjes? Of informatie over de kwaliteit?
Als ik zo kijk zit er alleen een zwakke pomp bij, maar denk dat zon set voor 130 wel heel netjes is.

Ryzen 5 3600, B450M PRO-VDH Max, Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB, Red Dragon RX 5700 XT @ 1v 2050MHz, Intel 660p 1TB, BX500 1TB, MX500 1TB, CM MWE Bronze 550W V2, Antec Dark Phantom 301M, QcK Prism, Logitech G703 Hero, Fnatic MiniStreak Speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Mijn 'lees' ervaring is dat je beter niet kunt bezuinigen op zelfbouw watercooling. Tenzij je het jezelf heel easy kunt veroorloven om in geval van nood, een nieuwe videokaart te kopen of wat er zoal al niet kapot kan gaan.

Bij goedkope fittingen loop je nog al eens het risico dat de vloeistof troebel wordt, en dat betekend gelijk ook dat je op de nodige plaatsen last krijgt van bijvoorbeeld sludge in het cpu blokje. En dat is toch een onderdeel dat je niet elke twee drie maanden even open trekt om het schoon te maken.

Een goedkope pomp is misschien neit gelik het probleem, al zou ik mijn pc dan niet meer 24/7 aan laten staan.Vooral op momenten dat ik niet thuis ben lijkt me dat erg riskant.

Bij die kant en klare setjes is dat al een heel ander verhaal...want dan heb je nog aanspraak op schadevergoeding als er binenn de garantietermijn iets mis is met de koeler.

Duis als je echt neit veel geld wilt uitgeven, is dat wel een behoorlijk veilige oplossing. Niet de beste misschien, maar wel redelijk veilig. Vooral ook omdat bij zelfbouw, de fabrikanten van de spullen alleen garantie geven wanneer de hele set up bestaat uit spullen van dat zelfde merk.

En ook al is waterkoeling tegenwoordig redelijk veilig....toch lees ik elke keer weer dat er mensne zijn die vervelende dingen mee maken. Soms door gebrek aan kennis. (vaak vooral door te weinig lezen) ..en soms door gebrek aan een goede voorbereiding of door het bezuinigen op materiaal. Pick a choice. ;)

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Dit heb.

van EK.
Als je al over die eisberg nadenkt, kijk dan ook eens naar de swiftech h220. Ben je beter mee af en is volgens mij een stuk flexibeler voor wat betreft uitbreiding.

flickr - WOT Profile - Game PC

Pagina: 1