Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pettenstein
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
Vraagstuk
Wat kan de oorzaak zijn dat een(/mijn) Intel D2500CC bordje de Kinston SSD niet ziet?
(Beide zijn nieuw)

Informatie
De D2500CC's SATA poorten zijn beide geprobeerd en getest* met een andere HD. De SSD is met een andere SATA/stroom kabel geprobeerd. Tevens zijn in de BIOS verschillende modi geprobeerd (AHCI, IDE, Hot Plug On/Off, SMART On/Off).

De SSD kan wel gevonden worden in een andere PC (Dell Dimension 5150).

Voor zover ik begrijp is een SSD voor de BIOS niet anders dan een andere SATA harde schijf, dus begrijp ik niet waarom dit niet werkt.

* De HD die hiervoor gebruikt is: WD5000ABYS

Edit
De BIOS heb ik nog even geüpdatet naar 0039, dit heeft helaas niet geholpen.

[ Voor 6% gewijzigd door pettenstein op 30-01-2014 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze SSD heeft een Phison controller. In mijn ogen is dit geen 'echte' SSD. De controller wordt vooral gebruiks in USB-sticks, en qua prestaties maar vooral betrouwbaarheid zet ik grote vraagtekens bij deze controller. Ik hoor er niet veel goede dingen over.

Kun je het met een andere SSD proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pettenstein
  • Niet online
Ik heb geen andere SSD hier om het mee te proberen helaas.
Dus je denkt dat het aan de combinatie van SATA controller - van de D2500CC - en de Phison controller ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het gewoon aan je SSD ligt. Je kunt de SSD ook eens op een ander systeem proberen. Dan kun je aardig isoleren waar het probleem ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 11:31
Dat kan hij wel; hij wordt in een Dell Dimension 5150 wél gevonden zegt TS. M.a..w de SSD is niet per definitie defect; ik zou alsnog proberen in een derde pc, eventueel van iemand anders. Even aanprikken en kijken of 'ie hem ziet. Zo nee, dan zou ik toch de SSD terugsturen, zo ja, dan zal er een wazig compatibiliteits issue zijn met de SATA controller op je Intel bord. Welke controller / chipset zit daarin?

Overigens https://communities.intel.com/thread/29813, compleet andere SSD (pci-e namelijk) maar wel ook van Kingston, wellicht een vendor-compatibility issue? Dat ken ik wel van met name Dell / HP systemen, die bepaalde vendor ID's niet toestaan zodat je bv enkel een dvd drive van Dell kunt gebruiken.

[ Voor 27% gewijzigd door Rataplan_ op 30-01-2014 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh dat stukje had ik overheen gelezen. Wellicht kan hij ook de kabel gebruiken van die andere PC om dit als oorzaak uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pettenstein
  • Niet online
Rataplan_ schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 18:03:
...ik zou alsnog proberen in een derde pc, eventueel van iemand anders. Even aanprikken en kijken of 'ie hem ziet...
Ik zal straks nog even in een andere PC proberen.
Rataplan_ schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 18:03:
...Welke controller / chipset zit daarin?...
Intel® NM10 Express Chipset (Intel® CG82NM10 PCH)
Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 18:10:
Oh dat stukje had ik overheen gelezen. Wellicht kan hij ook de kabel gebruiken van die andere PC om dit als oorzaak uit te sluiten.
De kabel die ik gebruikt heb in de test pc, is dezelfde als die ik gebruik met mijn D2500CC bordje. Daarnaast heb ik meerdere andere kabels geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pettenstein
  • Niet online
De SSD zit nu in een USB 3.0 externe behuizing en wordt door mijn Macbook herkend. Ik denk dat ik dus kan zeggen dat het niet aan de SSD ligt.

Nu was ik ook al aan het kijken naar een alternatief en kwam ik uit bij mSATA. Alleen werd ik er op gewezen dat de D2500CC geen mSATA ondersteunt; http://www.intel.com/supp.../desktop/sb/CS-032415.htm

Iemand nog ideeën wat een ander goedkope oplossing voor opslag zou kunnen zijn? (Buiten USB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Een goedkope oplossing voor opslag is in ieder geval geen SSD.
Als je opslag wil, gewoon een harde schijf nemen.
Pagina: 1