NAS 2/4-bay

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:52
Mede-tweakers,

Ik ben aan het nadenken over de aanschaf van een NAS. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me wel heb ingelezen, maar nog niet zeker ben.
Ik twijfel over een 2-bay en 4-bay. Keuze hang vooral af van de volgende vraag; is het nodig om een RAID configuratie op te zetten? Een 4-bay vind ik wel behoorlijk duur, maar ik wil het wel meteen goed aanpakken als dit toch aangeraden wordt. Ik heb maar 2 bays nodig denk ik, enkele terabytes is voldoende.

De nas zal vooral gebruikt worden voor back-ups en de opslag van mijn filmcollectie, deze wil ik dan ook kunnen streamen naar mijn laptop, tablet/telefoon en eventueel andere mediaplayers in de toekomst.
Synology wordt vaak aangeprezen als de beste, de software ziet er dan ook zeer netjes uit: veel mogelijkheden en dergelijke. Downloaden van torrents/nieuwsgroepen en misschien wat hosten voor privé gebruik. Het streamen naar de Chromecast vind ik ook een interessante optie. Dus ik ben zeker geïnteresseerd in Synology.

Ik vind een bedrag lastig vast te stellen, maar 250-300 voor een 2-bay? (exclusief schijven uiteraard, is dat redelijk voor een goed krachtig model?). Hoop voldoende informatie te hebben gegeven, alvast bedankt!

Edit: Er zal natuurlijk ook opslag in moeten, met het ook op de toekomst wil ik er een grote schijf in zetten, zal wel voordeliger zijn. Is het wel verstandig om er één grote van bijvoorbeeld 3 of 4 TB in te stoppen? Ivm betrouwbaarheid en dergelijke.

[ Voor 14% gewijzigd door P1nGu1n op 30-01-2014 15:25 ]

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:18
mijn laptop, tablet/telefoon en eventueel andere mediaplayers
De DS214 Play al gezien?
Ik heb een DS214 en ben er zeer tevreden mee, live streamen met codering kan hij niet. Dus mijn iPhone kan de HD films niet direct afspelen.

De buren hebben de recente modellen netjes behandeld in hun reviews.

Edit: 2x3TB (mirror), want 2x4 TB was nog iets te duur.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 30-01-2014 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthewhay
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-06 20:58
Hey,

Ik heb zelf een 2 bay synology nas ( Ds211J met daarin totaal 3 TB ) maar moet zeggen dat ik daar toch wel redelijk spijt van heb. Ik heb nu geen optie tot het plaatsen van extra schijven, en zal dus een extra nas moeten aanschaffen om te kunnen uitbreiden.

voor 250 tot 300 euro heb je inderdaad wel een redelijk krachtig model, al kan je het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt.

Heb je al in gedachte wat voor merk je wilt kopen ?

Synology en Qnap zijn de bekendste onder de consumenten, en zal je dan ook aanraden om tussen deze twee merken te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:52
jeroen3 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 15:23:
[...]
De DS214 Play al gezien?
Ik heb een DS214 en ben er zeer tevreden mee, live streamen met codering kan hij niet. Dus mijn iPhone kan de HD films niet direct afspelen.

De buren hebben de recente modellen netjes behandeld in hun reviews.

Edit: 2x3TB (mirror), want 2x4 TB was nog iets te duur.
Matthewhay schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 15:23:
Hey,

Ik heb zelf een 2 bay synology nas ( Ds211J met daarin totaal 3 TB ) maar moet zeggen dat ik daar toch wel redelijk spijt van heb. Ik heb nu geen optie tot het plaatsen van extra schijven, en zal dus een extra nas moeten aanschaffen om te kunnen uitbreiden.

voor 250 tot 300 euro heb je inderdaad wel een redelijk krachtig model, al kan je het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt.

Heb je al in gedachte wat voor merk je wilt kopen ?

Synology en Qnap zijn de bekendste onder de consumenten, en zal je dan ook aanraden om tussen deze twee merken te kiezen.
Voor 300 euro zou dat een goede optie zijn, belangrijk is dat hij voldoet voor mijn gebruik, even meegaat en nog even ondersteuning zal hebben. Zal de video zo bekijken, bedankt! Je raad toch aan om te mirroren dus? Dan twijfel ik of een 2-bay wel genoeg is, maar een 4-bay vind ik toch wel te duur.
Ik vind 3 TB ook wat weinig. Ik moet eerlijk zeggen geen idee te hebben of iets van RAID/mirror nodig is in mijn situatie. Aangezien je dan wel heel veel kwijt bent voor de effectieve ruimte. Maar goed, wat moet dat moet. Synology ziet er wel heel netjes uit (onderbouwing in OP), maar sta voor andere merken open.

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:18
Ik heb RAID genomen zodat ik niet onverwachts veel tijd kwijt ben aan de NAS die toch een soort centraal punt vormt voor de pc's hier thuis. Met GIT server etc...
Daarnaast kost het personaliseren van de server, incl de diverse apps die erop staan vrij veel tijd.
Dus ik heb liever dat ik wat meer betaal (€5~ per bruikbare GB) en een disk vervang wanneer nodig, dan dat ik de hele NAS opnieuw moet instellen als de disk faalt. Hoewel de kans dat de disk faalt minder dan 5 procent is, hij is er wel!
Jaja, je moet backups maken van je NAS, maar dat doe je ook niet dagelijks.

Raid mirror is ook een beetje sneller.