Laptop fan maakt herrie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 15:59
Ik heb de Dell Precision M6700 en deze is altijd al redelijk luid geweest qua fans. Sinds kort maakt één van de twee fans echter wel erg veel herrie, ik heb ook een paar keer meegemaakt dat hij een enorm luide pieptoon maakt, maar meestal is het een redelijk lage toon die behoorlijk luid is.

Ik heb de laptop opengemaakt terwijl deze aan stond, en op het moment dat ik de fan er uit haalde stopte hij met enorm veel herrie maken. Er is verder niets te zien dat tegen de fan aan zou komen oid.

Heeft iemand een idee wat hier het probleem kan zijn? Het lijkt me dat het probleem in de laptop zit, maar niet in de fan. Ik denk dat er ergens iets los zit, maar ik zou niet weten wat.

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
pythagorasABC schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 14:41:
Ik heb de laptop opengemaakt terwijl deze aan stond, en op het moment dat ik de fan er uit haalde stopte hij met enorm veel herrie maken. Er is verder niets te zien dat tegen de fan aan zou komen oid.
Lijp, hij doet het nog wel gewoon? Vuistregel bij PC's, niet aan kabeltjes en bordjes gaan klooien als ie aanstaat.

Toonhoogte lijkt me afhankelijk van RPM (wellicht dekte je de intake af toen ie zo hoog ging).
Gewoon een gare fan? laptop koeling is zelden van fatsoenlijke kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
Ja hij doet het prima, ik weet dat het een no-no is om draaiende pc's open te maken, maar de fan is makkelijk bereikbaar, en toen hij uit stond kon ik niets zien.

De toonhoogte is niet afhankelijk van RPM, het lijkt me eerder dat hij toen tegen een metaal component aan draaide. Een tik tegen de onderkant van de laptop verhielp het probleem één van de keren.

Het lijkt me geen gare fan, aangezien hij het prima deed toen ik hem er uit haalde en hem een paar centimeter boven de laptop liet draaien. De GPU temperatuur schoot wel omhoog, dus die heb ik uiteraard weer gauw erin gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:34
Heb je gegoogled? volgens mij hebben heel veel laptops weleens last van piepende ventilatoren. Een laptopfan heeft geen luidspreker dus het moet uit het mechanische deel komen (wrijving).

Er komt bv. vuil in en ze gaan daardoor piepen of de lagers raken op (of de as verstopt, whatever).
Volgens mij kun je het best proberen om hem goed schoon te maken en misschien een druppeltje olie bij de as te droppen (als dit kan zonder gevaar voor andere componenten).

P.S. Misschien kun je eens proberen de laptop een paar kanten op te draaien als je de piep hoort? kan zomaar dat je daarmee de wrijving even op heft (doordat de raakpunten/druk veranderen).
Weet je iig dat het daardoor komt. Verhelpt uiteraard nog niks ;).

[ Voor 34% gewijzigd door JDillinger op 30-01-2014 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

pythagorasABC schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 14:56:
Ja hij doet het prima, ik weet dat het een no-no is om draaiende pc's open te maken, maar de fan is makkelijk bereikbaar, en toen hij uit stond kon ik niets zien.

De toonhoogte is niet afhankelijk van RPM, het lijkt me eerder dat hij toen tegen een metaal component aan draaide. Een tik tegen de onderkant van de laptop verhielp het probleem één van de keren.

Het lijkt me geen gare fan, aangezien hij het prima deed toen ik hem er uit haalde en hem een paar centimeter boven de laptop liet draaien. De GPU temperatuur schoot wel omhoog, dus die heb ik uiteraard weer gauw erin gestopt.
Dan zal er een toon onstaan omdat hij langs de lammellen blaast.
Denk aan een fluit daar maakt het voor de toon ook niet zoveel uit hoe hard je blaast (wel voor het volume)

als de koelplaat een beetje los zit krijgt hij meet kans o, te resoneren. maar dat kun je wel controleren door de plaat zelf even vast te houden oid

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
WWAS schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 15:01:
Heb je gegoogled? volgens mij hebben heel veel laptops weleens last van piepende ventilatoren. Een laptopfan heeft geen luidspreker dus het moet uit het mechanische deel komen (wrijving).

Er komt bv. vuil in en ze gaan daardoor piepen of de lagers raken op (of de as verstopt, whatever).
Volgens mij kun je het best proberen om hem goed schoon te maken en misschien een druppeltje olie bij de as te droppen (als dit kan zonder gevaar voor andere componenten).

P.S. Misschien kun je eens proberen de laptop een paar kanten op te draaien als je de piep hoort? kan zomaar dat je daarmee de wrijving even op heft (doordat de raakpunten/druk veranderen).
Weet je iig dat het daardoor komt. Verhelpt uiteraard nog niks ;).
Ik heb de fan eruit gehaald terwijl de laptop aan stond. De fan had ik in mijn handen terwijl deze aan het draaien was. Toen ik hem in mijn handen had maakte hij vrijwel geen lawaai(niet meer dan normaal). In de laptop maakt hij echter wel lawaai.
fish schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 15:03:
[...]

Dan zal er een toon onstaan omdat hij langs de lammellen blaast.
Denk aan een fluit daar maakt het voor de toon ook niet zoveel uit hoe hard je blaast (wel voor het volume)

als de koelplaat een beetje los zit krijgt hij meet kans o, te resoneren. maar dat kun je wel controleren door de plaat zelf even vast te houden oid
Goeie tip, ik zal kijken of dit helpt bij mij.`

EDIT: Bij nader inzien denk ik toch dat het probleem bij de fan zelf ligt. Als ik hem uit de laptop haal maakt hij minder herrie, maar nog steeds veel meer dan de andere fan in de laptop. Ik denk niet dat ik hem kan oliën oid, want de electronica van de fan zelf zit in de weg.

[ Voor 8% gewijzigd door pythagorasABC op 30-01-2014 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

pythagorasABC schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 15:05:
[...]
EDIT: Bij nader inzien denk ik toch dat het probleem bij de fan zelf ligt. Als ik hem uit de laptop haal maakt hij minder herrie, maar nog steeds veel meer dan de andere fan in de laptop. Ik denk niet dat ik hem kan oliën oid, want de electronica van de fan zelf zit in de weg.
Dan op zoek naar een nieuwe fan. Op ebay zijn dat soort dingen meestal wel voor een schappelijke prijs te vinden.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
Ik zie hem op aliexpress voor 23 euro staan, niet zo heel weinig, maar het is te doen. Het is de MG60150V1-C040-S9A

Pagina: 1