IP Address Managment voor IPv6

Pagina: 1
Acties:

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Wie heeft er IP Address Management software voor IPv6 in gebruik?
Nu IPv6 binnen onze organisatie snel aan het groeien is voldoet een simpel textfiletje niet meer. We hebben besloten dat we onze zelf-geschreven oplossing voor IPv4 niet willen gaan uitbreiden met IPv6 maar ik kan ook geen goed alternatief vinden.

Ik heb inmiddels een stuk of twintig producten bekeken maar geen van allen voldoen aan onze wensen. De voornaamste activiteit is dat een beheerder een nieuw systeem wil installeren en daar IP-adressen voor moet hebben. De beheerder voert een MAC-adres in, geeft een vlan op en krijgt een IPv4-adres toegewezen. Heel simpel dus, maar daarom ook erg makkelijk.

De eisen zijn:
0. IPv6, daar gaat het allemaal om
1. Gedistribueerd beheer.
Verschillende afdelingen mogen allemaal hun eigen vlans beheren. Er moeten dus groepen met gebruikers zijn en we moeten per vlan kunnen instellen welke groepen er gebruik van mogen maken.
2. IPv4 en IPv6 zijn gelijkwaardig en geintegreerd.
Veel producten zien IPv4 en IPv6 als volledig gescheiden werelden en snappen niet dat er binnen 1 vlan zowel IPv4 als IPv6 adressen bestaan. Anderen zien een IPv6-adres als een attribuut van een IPv4-adres.
3. Hosts zijn in een keer in te voeren.
Sommige paketten verwachten dat je een systeem twee keer invoert. Eerst als IPv4-systeem en dan als IPv6-systeem. Dat is omslachtig en vergroot de kans op fouten.
4. Simpele en prettige UI.
Er zijn systemen die veel te veel willen. Om een IP-adres te reserveren moet je door drie lagen menuutjes heen klikken en tien verplichte velden invoeren. Het systeem moet zowel bruikbaar zijn voor mensen die het dagelijks gebruiken als voor hen die eens per maand een IP nodig hebben.
5. Multi-platform
Onze organisatie gebruikt Windows, Linux en MacOS. Een webapplicatie zou voor ons het beste zijn.

Als extra wensen hebben we:
6. Authenticatie via CAS of LDAP.
7. Open source
8. Flexibel
Apparaten kunnen meerdere adressen hebben, en adressen kunnen door verschillende systemen gedeeld worden.

Bonuspunten
9. Scriptbaar
Andere systemen moeten gebruik maken van de informatie uit deze applicatie. We hebben dus een API of CLI-tool nodig om de informatie te exporteren. Desnoods trekken we de info wel uit de achterliggende database
10. Nederlandstalig
11. Auditlog
Zodat we nog kunnen zien wat er in het verleden met adressen/apparaten is gebeurd.

Systemen die ik al bekeken heb: netdb, infoblox, ipplan, opennetadmin, netmagis, noc, racktables, gestiop, phpiapm, myip, glpi, openipam, phpip, sauron, haci, teemip, nipap, netdot, freeipdb, spoiled, solarwinds

Ik accepteer dat ik geen product ga vinden dat aan alle wensen en eisen voldoet. Vrijwel alle producten die ik dusver heb gezien voldoen niet aan de meeste van mijn punten. Ik ben dus op zoek naar wat praktijkervaring. Wat gebruiken jullie en hoe bevalt het?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.