Momenteel ben ik bezig met het opbouwen van een 2 node Hyper-V cluster.
Omdat het mijn eerste Hyper-V cluster is wil ik graag met jullie sparren over de beste opbouw van het netwerk.
Voor deze setup maak ik gebruik van 2x een Dell R720 met Windows Server 2012R2.
Beide servers zijn via SAS HBA controllers dubbel verbonden met een Dell MD3200 SAN/DAS.
Omdat de servers direct zijn gekoppeld is een apart storage netwerk alvast overbodig geworden.
Voor de switching maak ik gebruik van 2x een Cisco SG500 in L3 stacking mode.
Deze serie is niet het beste van het beste wat Cisco heeft gemaakt maar voldoen voor dit netwerk en het budget
De Dell R720 heeft 4 netwerkpoorten, van deze 4 netwerkpoorten zijn 2 gekoppeld aan switch A en 2 poorten met switch B.
Tot zover in groffe lijnen een schets van mijn config.
Op de switches heb ik 4 vlans aangemaakt:
VLAN20=productie (direct gekoppeld aan het bedrijfsnetwerk) (192.100.100.X)
VLAN30=management (192.168.30.X)
VLAN40=vm-migration (192.168.40.X)
VLAN50=heartbeat (192.168.50.X)
In eerste instantie was mijn idee om middels nic teaming op Windows niveau 2 teams te maken van 2 nics.
NICTEAM1 met daarover vlan20 en 30 en NICTEAM2 voor VLAN 40 en 50.
Als teaming mode heb ik gekozen voor LACP met address hash als load balancing mode.
Met name over het laatste lees ik op internet heel veel verschillen de dingen.
Het ene artikel adviseert te kiezen voor address hash terwijl dit weer absoluut afraad en adviseert voor Hyper-V Port mode te kiezen.
Naast dat ik jullie mening graag hoor over de beste methode zit ik met de volgende problemen/vragen:
Omdat het mijn eerste Hyper-V cluster is wil ik graag met jullie sparren over de beste opbouw van het netwerk.
Voor deze setup maak ik gebruik van 2x een Dell R720 met Windows Server 2012R2.
Beide servers zijn via SAS HBA controllers dubbel verbonden met een Dell MD3200 SAN/DAS.
Omdat de servers direct zijn gekoppeld is een apart storage netwerk alvast overbodig geworden.
Voor de switching maak ik gebruik van 2x een Cisco SG500 in L3 stacking mode.
Deze serie is niet het beste van het beste wat Cisco heeft gemaakt maar voldoen voor dit netwerk en het budget
De Dell R720 heeft 4 netwerkpoorten, van deze 4 netwerkpoorten zijn 2 gekoppeld aan switch A en 2 poorten met switch B.
Tot zover in groffe lijnen een schets van mijn config.
Op de switches heb ik 4 vlans aangemaakt:
VLAN20=productie (direct gekoppeld aan het bedrijfsnetwerk) (192.100.100.X)
VLAN30=management (192.168.30.X)
VLAN40=vm-migration (192.168.40.X)
VLAN50=heartbeat (192.168.50.X)
In eerste instantie was mijn idee om middels nic teaming op Windows niveau 2 teams te maken van 2 nics.
NICTEAM1 met daarover vlan20 en 30 en NICTEAM2 voor VLAN 40 en 50.
Als teaming mode heb ik gekozen voor LACP met address hash als load balancing mode.
Met name over het laatste lees ik op internet heel veel verschillen de dingen.
Het ene artikel adviseert te kiezen voor address hash terwijl dit weer absoluut afraad en adviseert voor Hyper-V Port mode te kiezen.
Naast dat ik jullie mening graag hoor over de beste methode zit ik met de volgende problemen/vragen:
- Ga ik voor 2 teams van beide 2 NICS of maak ik 1 team aan met daarin 4 NICS?
- Voor welke load balancing mode kies ik in de NICTEAM manager?
- In mijn eerste setup faalde de cluster validation manager vanwege de 'hoofd' team interfaces.
Deze stonden in de default vlan, zonder een ip adres. Wat hiermee te doen?