Een kennis heeft aan mij gevraagd om zijn huisnetwerk her aan te leggen. Maar nu stuit ik toch tegen enkele problemen aan en wou ik graag een beroep doen op de kennis die hier zit. Het budget bedraagt 800 euro.
De eisen:
- Mogelijk tot VPN op router niveau
- Gast en huis netwerk (2Vlans?!) Printer en Nas benaderbaar vanuit het hele huisnetwerk maar niet vanuit gastnetwerk.
- Wifi dekking zowel 2,4 GHZ en 5 GHZ
- Alle ethernet aansluitpuntenn aangeslloten (+14 tal)
Probleem:
Er zijn twee fysieke knoop punten in het huis.
- Een in de kelder waar alle kabels samenkomen (behalve studeerkamer) en de internetaansluiting.
- Vanuit de kelder vetrekken er 3 kabels naar de studeerkamer.
Nu heb ik 2 set ups uit gedacht en vroeg ik mij af wat jullie zouden doen.
Set up 1:

Router: Asus RT-AC66U
Deze staat in de studeerkamer. Heeft hier dual wifi netwerk
Hier maak ik dan 2 Vlans aan: guest en home
- Home: poort 1 en 2: Waarvan poort 1 naar switch 1(HP Procurve 1810-8G v2) gaat waarop ik alle apparaten van de studeerkamer op aansluit.
- Guest: Poort 3 en 4: Poort 3 blijft op de studeerkamer en is daar de Guest acces. Poort 4 gaat terug naar de kelder en wordt daar aangesloten op een 16 poort switch om alle ethernet contactpunten op te verbinden.
Kabels: kelder naar studeerkamer:
-1: Internet --> router
-2: GuestVlan --> Switch (16p)
-3: Tijdelijke patch: Van Guest naar Home
Switch 1: HP Procurve 1810-8G v2
Staat op de studeerkamer. HIer wordt de NAS, Printer, 3 PC's en 2 contactpunten op aangesloten. Deze switch staat in briged mode.
Switch 3: Linksys SR2016
Reeds aanwezig. HIer worden alle contactpunten op aangesloten en de AP.
Acces Point: TP-Link TL-WA801ND
Simpel goedkoop acces point voor in de keuken/woonkamer. Licht tablet en gsm gebruik.
Set up 2:

Deze staat in de kelder maakt 2 vlans aan. Geen wifi gebruik.
- Vlan Guest: switch 3(Linksys SR2016) Met alle contactpunten en 2 x AP(TP-Link TL-WA801ND) voor keuken/woonkamer en studeerkamer.
- Vlan home: switch 1(HP Procurve 1810-8G v2) hierop sluiten we de NAS, printer en switch 2 aan.
Switch 2 staat op de studeerkamer en daarop worden alle PC's en contactpunten van de studeerkamer op aangesloten.
-1: Ethernet Printer (Switch 1 --> Printer)
-2: GuestVlan1 kabel voor de derden
-3: Switch 1 --> switch 2
De eisen:
- Mogelijk tot VPN op router niveau
- Gast en huis netwerk (2Vlans?!) Printer en Nas benaderbaar vanuit het hele huisnetwerk maar niet vanuit gastnetwerk.
- Wifi dekking zowel 2,4 GHZ en 5 GHZ
- Alle ethernet aansluitpuntenn aangeslloten (+14 tal)
Probleem:
Er zijn twee fysieke knoop punten in het huis.
- Een in de kelder waar alle kabels samenkomen (behalve studeerkamer) en de internetaansluiting.
- Vanuit de kelder vetrekken er 3 kabels naar de studeerkamer.
Nu heb ik 2 set ups uit gedacht en vroeg ik mij af wat jullie zouden doen.
Set up 1:

Deze staat in de studeerkamer. Heeft hier dual wifi netwerk
Hier maak ik dan 2 Vlans aan: guest en home
- Home: poort 1 en 2: Waarvan poort 1 naar switch 1(HP Procurve 1810-8G v2) gaat waarop ik alle apparaten van de studeerkamer op aansluit.
- Guest: Poort 3 en 4: Poort 3 blijft op de studeerkamer en is daar de Guest acces. Poort 4 gaat terug naar de kelder en wordt daar aangesloten op een 16 poort switch om alle ethernet contactpunten op te verbinden.
-1: Internet --> router
-2: GuestVlan --> Switch (16p)
-3: Tijdelijke patch: Van Guest naar Home
Switch 1: HP Procurve 1810-8G v2
Staat op de studeerkamer. HIer wordt de NAS, Printer, 3 PC's en 2 contactpunten op aangesloten. Deze switch staat in briged mode.
Switch 3: Linksys SR2016
Reeds aanwezig. HIer worden alle contactpunten op aangesloten en de AP.
Acces Point: TP-Link TL-WA801ND
Simpel goedkoop acces point voor in de keuken/woonkamer. Licht tablet en gsm gebruik.
Set up 2:

Deze staat in de kelder maakt 2 vlans aan. Geen wifi gebruik.
- Vlan Guest: switch 3(Linksys SR2016) Met alle contactpunten en 2 x AP(TP-Link TL-WA801ND) voor keuken/woonkamer en studeerkamer.
- Vlan home: switch 1(HP Procurve 1810-8G v2) hierop sluiten we de NAS, printer en switch 2 aan.
Switch 2 staat op de studeerkamer en daarop worden alle PC's en contactpunten van de studeerkamer op aangesloten.
-1: Ethernet Printer (Switch 1 --> Printer)
-2: GuestVlan1 kabel voor de derden
-3: Switch 1 --> switch 2
Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn