Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaikop
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-12-2024
Hey iedereen!

Ik ben afkomstig uit België en ben zelf aangesloten bij Telenet. Daar heb ik een abbo waarin "Fibernet" zit. Normaal gezien het snelste internet dat je hier kunt krijgen :p Fibernet houdt in:
Downloadsnelheid: 120 Mbps
Uploadsnelheid: 6 Mbps
Downloadlimiet: vrij downloaden

Nu ben ik opzoek naar een nieuwe router omdat ik nog steeds in bezit ben van een http://tweakers.net/pricewatch/132311/linksys-wrt54gl.html
Wat dus redelijk oud is :p

Welke router raden jullie mij nu aan? Heb er al enkele gevonden die mij goed lijken, maar stel dat die vb. 300 Mbps geeft, gaat die dat dan wel max. benutten?

Mijn budget is 100.00 EUR. En mijn 2 favoriete tot nu toe zijn deze:

http://tweakers.net/pricewatch/293777/asus-rt-n66u.html
http://tweakers.net/price...band-router-archerc7.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik heb hem zelf niet maar ik hoor de laatste tijd veel positieve geluiden over de eerste
die 2e heb je wel gelijk een ac router, ik heb zijn voorganger de 4300 en die werkt wel aardig

Maar in de toekomst denk ik dat ik zelf meer naar een losse router met wat unifi spul ga knoeien. vooe nue is het wel even goed zo

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De Asus RT-N66U is een generatie ouder dan de TP-Link Archer C7, met vergelijkbare RF-specs, maar max 802.11n ipv 802.11ac. Een betere vergelijking zou de Asus RT-AC66U of AC68U, maar die zijn veel duurder.

Wat je je wel moet afvragen is of een 3x3:3 MiMo router zoals al deze genoemde voorbeelden meerwaarde heeft. Dat is alleen het geval als je minimaal een apparaat hebt die ook 3x3:3 aankan (dus drie WiFi radio's en drie antennes). Zo niet kun je net zo goed een 2x2:2 MiMo router nemen. Dan heb je aanzienlijk meer keuze in 802.11ac routers en ben je veel beter af daarmee dan met een 3x3:3 802.11n router als de RT-N66U.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaikop
Ah ok!
Kan een iPhone (4/s) dat aan? Want voor wat zorgt die 3x3:3 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

staat er achter

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MiMo dus. Even heel kort gesteld:

Als een WiFi-verbinding MiMo doet, werkt het met meerdere gegevensstromen naast elkaar. De bandbreedtes daarvan kun je - bijna - optellen, dus 2 is bijna 2x zo snel als 1, 3 is bijna 3x zo snel als 1 en bijna anderhalf keer zo snel als 2.

Zonder enige vorm van MiMo ga je nooit boven de 135Mbps komen met WiFi, maar ook op lagere snelheden heeft het zin - stel dat je per verbinding max 20Mbps haalt. Dat is niet veel. Maar met 3x3:3 kom je uit op 50-55Mbps. Dat schiet een stuk meer op.

De eerste cijfer in MiMo-terminlologie houdt in hoeveel radio's een device heft.
De tweede cijfer is hoeveel antennes het heeft.
De derde cijfer staat gelijk aan laagste van bovenstaande twee en geeft aan hoeveel streams het aankan.

Mijn laptop had bijvoorbeeld een 1x2:1 adapter, die heb ik naar een 2x2:2 adapter geupgrade en nu haal ik dubbele snelheid. Een MacBook Pro vanaf 2011 heeft 3x3:3. Jouw iPhone 4 heeft 1x1:1. Do the math :z

Reden daarvoor is simpel: antennes moeten voor MiMo minimaal een halve golflengte uit elkaar staan, en een iPhone (of willekeurig welke telefoon) is daar te klein voor.

Daar komt bij dat de iPhone 4S niet eens 5GHz aankan. Dan zit je vast aan legacy 2.4GHz, wat trager is en sowieso betekent dat je geen meerwaarde gaat hebben van high-end routers zoals de twee die je aanvoert tov een crappy oud ding van EUR 35 ofzo :o

Heb je geen enkel ander draadloos apparaat? Want met enkel een iPhone heeft het geen zin zoveel geld uit te geven...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-07 20:17

Hakker

a.k.a The Dude

nouja een wrt54gl kan ook maar 25 Mbit routeren dus ja zelfs bekabeld zal het niet veel worden met dat ding :)

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Hakker schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 15:56:
nouja een wrt54gl kan ook maar 25 Mbit routeren dus ja zelfs bekabeld zal het niet veel worden met dat ding :)
Volgens mij kan een wrt54gl wel 80Mbit routeren bekabeld, via wifi haal ik max 28Mbit (ja echt, normaal gesproken zit je met 54mbit op 24~25). Dit wel op tomato firmware met wat wifi settings veranderd geloof ik en 84mw output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-07 20:17

Hakker

a.k.a The Dude

Mij bad nog eens op smallnetbuilder gekeken daar haalt ie 53 mbit wan-lan

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Hakker schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 16:07:
Mij bad nog eens op smallnetbuilder gekeken daar haalt ie 53 mbit wan-lan
Ok, maar ik heb hier ziggo 60Mbit en hij haalt gewoon 60~62Mbit op wan-lan. Dit is wel op tomato firmware (cpu van de router niet eens overclocked ofzo). Ontopic: Er is dus wat meer uit je huidige router te halen door middel van firmware (tomato v1.28 raad ik aan, simpel in te stellen en te flashen). Anderzijds, je gaat sowieso hiermee niet de 120Mbit bekabeld halen (max 70~80 op tomato firmware wan-lan en max 28Mbit wan-wifi) en zeker niet draadloos.

[ Voor 37% gewijzigd door ToFast op 30-01-2014 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaikop
dion_b schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 15:30:
MiMo dus. Even heel kort gesteld:

Als een WiFi-verbinding MiMo doet, werkt het met meerdere gegevensstromen naast elkaar. De bandbreedtes daarvan kun je - bijna - optellen, dus 2 is bijna 2x zo snel als 1, 3 is bijna 3x zo snel als 1 en bijna anderhalf keer zo snel als 2.

Zonder enige vorm van MiMo ga je nooit boven de 135Mbps komen met WiFi, maar ook op lagere snelheden heeft het zin - stel dat je per verbinding max 20Mbps haalt. Dat is niet veel. Maar met 3x3:3 kom je uit op 50-55Mbps. Dat schiet een stuk meer op.

De eerste cijfer in MiMo-terminlologie houdt in hoeveel radio's een device heft.
De tweede cijfer is hoeveel antennes het heeft.
De derde cijfer staat gelijk aan laagste van bovenstaande twee en geeft aan hoeveel streams het aankan.

Mijn laptop had bijvoorbeeld een 1x2:1 adapter, die heb ik naar een 2x2:2 adapter geupgrade en nu haal ik dubbele snelheid. Een MacBook Pro vanaf 2011 heeft 3x3:3. Jouw iPhone 4 heeft 1x1:1. Do the math :z

Reden daarvoor is simpel: antennes moeten voor MiMo minimaal een halve golflengte uit elkaar staan, en een iPhone (of willekeurig welke telefoon) is daar te klein voor.

Daar komt bij dat de iPhone 4S niet eens 5GHz aankan. Dan zit je vast aan legacy 2.4GHz, wat trager is en sowieso betekent dat je geen meerwaarde gaat hebben van high-end routers zoals de twee die je aanvoert tov een crappy oud ding van EUR 35 ofzo :o

Heb je geen enkel ander draadloos apparaat? Want met enkel een iPhone heeft het geen zin zoveel geld uit te geven...
toon volledige bericht
Oke bedankt!

Nja, nu staat mijn router op mijn pc, in de router steekt de internetkabel en de kabel van de router steekt in de pc, zo heeft iedereen hier thuis wifi en ik internet.. Maar met die fibernet, moet je internet toch sneller gaan in combinatie met een betere router? En Ja, hier worden verschillende iPhones gebruikt en 1 laptop die ook maar max 2x2:2 zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249065

Dit Topic met belangstelling gevolgd.
Onlangs nieuwe Macbook Pro gekocht en evenals OP een 120/6 verbinding met de buitenwereld.
Ik zie dat de TP-Link Archer C7 bij Paradigit Euro 77 kost.
Lijkt me een koopje.
Vanavond maar even naar het Koningsplein lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MacBook Pro is een beest idd qua WiFi. 3x3:3 802.11ac... met een Broadcom 4360 :X

Met andere woorden, om het beste uit de macBook Pro te halen moet je gaan voor een router met dezelfde chip, want als je googlet op "macbook pro 2013 archer c7" kom je zat problemen tegen :X

Erg jammer dat Apple met zo'n ongelofelijk irritante chip in zee gegaan is...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249065

@Dion_B: dank voor je snelle reactie.
Stel avondwandeling nog even uit, google inmiddels opgestart. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaikop
Welke raden jullie mij dan aan? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zonder te weten wat je laptop voor WiFi-oplossing heeft kunnen we geen goed advies geven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaikop
dion_b schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 19:33:
Zonder te weten wat je laptop voor WiFi-oplossing heeft kunnen we geen goed advies geven.
Deze :)

http://tweakers.net/product/280213/hp-elitebook-8460p/

EDIT: Ik denk dat ik gewoon voor de AC router ga, kan nooit geen kwaad en heb ik direct een router voor de komende jaren?

[ Voor 18% gewijzigd door Thaikop op 30-01-2014 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaikop
Oja, heb jij voor AC een speciale kabel nodig ofso? Mijn gewone (oude) internet kabel gaat daarop werken, net zoals wifi voor GSM's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eh, WiFi-ac is een draadloos standaard, dus je hebt er exact even weinig kabel voor nodig als bij WiFi-n en -g 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Thaikop schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 20:07:
[...]

Deze :)

http://tweakers.net/product/280213/hp-elitebook-8460p/

EDIT: Ik denk dat ik gewoon voor de AC router ga, kan nooit geen kwaad en heb ik direct een router voor de komende jaren?
Dat zijn 26 laptop's
dion_b schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 09:35:
Eh, WiFi-ac is een draadloos standaard, dus je hebt er exact even weinig kabel voor nodig als bij WiFi-n en -g 8)7
Zolang er geen cat3 naar zijn router ligt :P

btw, Mijn router heeft toch echt wel 6 meter rp-sma kabel hoor >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 31-01-2014 11:41 ]

Iperf

Pagina: 1